C
cpalm: [citat] Ja, det är samma. Tjänster går ju generellt sett inte alls att effektivisera på samma sätt som produktion. Förvisso har ju bl.a. byggbranschen tacklat det med gästarbetare från låglönelänger, på gott och ont. Sen försvinner ju inte nödvändigtvis dessa branscher så länge det finns en efterfrågan.
58 svar · 7,8k läst
·
janwide
janwide: Tråkigt med rektangulär pool ;)
37 svar · 6,6k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Eftersom ni inte lyssnar på moderering stänger jag tråden med hänvisning till regel 4.7 i våra diskussionsregler: § 4.7 Diskutera politik Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer
47 svar · 10,3k läst
·
R
Anonymiserad 235903: Hoppas det inte är samma paneler som det blev stämda för. Blev ju en del bränder om man ska tro på sånt man läser
8 svar · 2,8k läst
C
Chilly_J: Tittar och tänker att det är fina bilder och många genomtänkta saker sen inser jag amen vänta, det här är ju huset som av grannarna kallades "skammens hus"! Det ligger vääldigt när granntomt, kommer ihåg vi var och tittade utanför och det var onekligen svårt att förstå hur bygglovet hade gått igenom då det kändes som det ytterväggarna mellan grannarna bara bildade en korridor.
10 svar · 3,0k läst
A
AndersS: Självklart är det så att den som nyttjar inte ger hela sanningen, tänkte inte på det
13 svar · 3,9k läst
R
HobymosseSofia: Jag kan kanske svara på några av era frågor. Vi hade en arkitekt som ritade vårt hus utifrån mina ritningar och löste sådana saker som jag inte har koll på. Sedan hade vi en konstruktör (rekommenderad av arkitekten) som beräknade bäring av väggar och tak. Vår byggare tog beslut om pelarna eftersom han menade att tyngden från ovanvåningen skulle kunna skapa kraftiga sprickor i
19 svar · 6,0k läst
B
Bygglovsproffessorn: Borde inte ha fått ta längre än 2 år då det gäller ändring eller ny detaljplan för området. Enligt 9 kap 28 par PBL (2010:900) Men han skulle ha fått ett beslut om detta inom 10 veckor.
25 svar · 4,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: Det har varit både upp och ner på marknaden de sista åren, men frågan är hur priserna rört sig på lite längre sikt. Du kan läsa artikeln här: Här har priserna ökat mest på 5 år
0 svar · 648 läst
Redaktionen
Redaktionen: Bygger man ett hus i New England-stil blir det fint att göra trädgården i samma stil. Trädgårdsdesignern Cajsa Lundin tipsar om de rätta detaljerna för staket, gångar, rabatter och uteplatsen. Du kan läsa artikeln här: Trädgård i New England-stil
0 svar · 1,6k läst
R
Sandrau128381: Hur gick det till slut? Jag står i en utdragen och komplicerad handläggning hos sollenruna kommun med [citat]
3 svar · 1,2k läst
A
Ahm.s: [citat] Vad är stål dito :) ? Tackar
7 svar · 5,1k läst
Excel
Excel: Tack för förtydligandet, hoppas den nya köparen kan bevara huset intakt med så få ändringar som möjligt, typ våtutrymmen.
13 svar · 3,7k läst
·
harry73
harry73: [citat] Nu är det lite olika saker du tar upp som har sina egna lagrum. Backar en bil in i din fastighet och orsakar den en trafikskada som regleras enligt trafikskadelagen. En skada som orsakas av grävarbeten på grannfastigheten regleras enligt Jordabalken [citat] Jordabalken ålägger fastighetsägaren att vidta varje skyddsåtgärd som kan anses vara nödvändig. Ersättningen regleras
23 svar · 8,0k läst
Redaktionen
Redaktionen: Priserna på både bostadsrätter och hus klättrar även om det finns lokala variationer enligt Mäklarstatistik. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna upp men bostadsrätter står stilla
0 svar · 728 läst
Redaktionen
Redaktionen: Förtätningen av bostadsområden har lett till att fler och fler ärenden överklagas hela vägen till Mark- och miljööverdomstolen. Du kan läsa artikeln här: Rekordnivå för överklagade byggärenden
0 svar · 538 läst
Kretikos
Kretikos: Fattar en robotdamsugare att åka under t.ex. en soffa med kappa?
15 svar · 6,3k läst
H
Harrison: [citat] Jag kontaktade byggkontoret i min kommun (Värmdö) och frågade, om Boverkets nya regel verkligen gällde i mitt fall. Nej! De gäller BARA huvudbyggnaden och ett Attefallshus, som är komplementbostadshus! Min gäststuga är en komplementbyggnad (med badrum med dusch/toa) och kan inte bli bostadshus och de nya reglerna gäller alltså inte komplementbyggnader
34 svar · 10,2k läst
Redaktionen
Redaktionen: Ett grovkök fick skador som skulle kosta 130 000 kronor att åtgärda, men hustillverkaren och försäkringsbolaget skyllde på varandra. Nu får Götenehus bakläxa. Du kan läsa artikeln här: ARN: Götenehus bör åtgärda det bristfälliga grovköket
0 svar · 885 läst
B
Boan: [citat] har du en router innan antar jag? då är kanske den gammal? Unifi-appen är ju smidig att konfiguerar AP med, men felet ligger säkert i din router...
27 svar · 3,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: En av de som för länge sedan sålt sin bostadsrätt i det omtalade Hotel du Nord stäms nu på stort belopp. Du kan läsa artikeln här: Stäms på 1,25 miljoner för ogiltig bostadsrätt
0 svar · 931 läst
Redaktionen
Redaktionen: En verksjurist vid Bolagsverket anser att bostadsrättslagen måste ses över eftersom den går att utnyttja av lurendrejare. Du kan läsa artikeln här: Jurist vill att bostadsrättslagen ses över
0 svar · 583 läst
Appendix
Appendix: Med tanke på hur världsmarknaden går runt nu är det väl inte så otroligt att bostadsmarknaden kommer att gå ner kraftigt nu. När börsen kraftigt går ner försvinner mångas sparade kontantinsatser/extrapengar och det kanske inte känns som rätt läge att byta boende. OM lågkonjunkturen är här så kommer det vara skit på marknaden i ett år och sen fyndläge innan det börjar vända
1 svar · 852 läst
Appendix
Appendix: Tidigare var det stora jakten på batterikapacitet. Nu har jag kommit fram till följande: Verktyg som man använder länge vill man ska vara lätta. Exv skruvdragare. Då är det bättre har mindre batterier och flera. För att slita mindre på kroppen. Det är smidigare ta fram en liten maskin för ett snabbt arbete med. Verktyg som kräver mycket kraft och/eller ska stå mer eller mindre
10 svar · 7,3k läst
T
Tord_Lj: Kan det vara detta? https://mobil.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/grannfejd-urartade-man-i-40-arsaldern-atalas-for-grov-misshandel-sm4526361.aspx
7 svar · 2,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: Ränteförväntningarna ner med nästan 12 procent sedan i maj. Du kan läsa artikeln här: Allt fler hushåll tror på lägre räntor framöver
0 svar · 977 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det var väl det resultatet som ingenjörskåren kom fram till; dvs när man testade på betong så fick man någon slags positivt resultat (men som sagt en hel del tveksamheter kring testet) men där betongen var sprucken så såg man ingen förbättring alls. Så för oss som har murade källarväggar så ligger ribban ännu högre vad gäller bevis på att det fungerar. (Jag lade
66 svar · 19,5k läst
N
Nerre: I och med att köpeavtalet är påskrivet så har han väl en fordran på köparen, d.v.s. det blir som att ha köpeskillingen på banken. (Sen att "banken" i det här fallet inte vill låta honom "ta ut" pengarna är en annan femma.)
28 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.