Byggahus.se
Bo i ett hus av återvunna containrar, kan det vara något? Marc och Therese tänker inrätta sin musikstudio i ett containerhus som består av två containrar som byggs ihop.

Du kan läsa artikeln här: Bygger containerhus och inreder som musikstudio

Jättekul och spännande projekt!

Om inte studiobygget redan är påbörjat, vill jag gärna tipsa om att en kylcontainer inte isolerar ljud speciellt bra. Ljud- och värmeisolering fungerar på olika sätt. Om ljudisoleringen är viktig skulle jag överväga att byta till stål dito.

I all välmening / Björn

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
M
Björn Melander skrev:

Om inte studiobygget redan är påbörjat, vill jag gärna tipsa om att en kylcontainer inte isolerar ljud speciellt bra. Ljud- och värmeisolering fungerar på olika sätt. Om ljudisoleringen är viktig skulle jag överväga att byta till stål dito.

I all välmening / Björn
Hej!

Tack för infon, vet redan om det, lite fel formulerat i texten egentligen. Att de redan var isolerade hade endast med värmen att göra, ljudet tar vi hand om senare. 🙂

G
Vad är miljövänligt med den blyrika färgen på en container som är byggd för att klara rostrisken från öppna hav? Vem vill ha giftigt bly i sitt "hem"? Inte jag iaf...

Containers som byggmaterial har massor av nackdelar.

Dessutom är detta ju inte ens en riktig container utan en traileröverbyggnad för kylfrakt som man monterat av.

Nackdelen med dylika lösningar är precis som gäst skriver att de inte behöver vara material som är byggda för att människor ska vistas i dem.

Styvhet och belastningtålighet är dessutom inte alls konstruerade på samma sätt som ett hus.

Är det bättre tanke med hälsa och långsiktighet, att ta en vanlig metalkontainer och sen isolera det ? Isolera med frigolit eller andra material ? Tack för tipset !

Skulle vara kul om red kunde göra en uppföljningen och höra hur det har funkat, om de bor kvar osv.

Björn Melander Björn Melander skrev:

I all välmening / Björn
Vad är stål dito :) ? Tackar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.