7 347 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Batteridrivna verktygspaket
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Köper du ett verktygspaket med batteridrivna maskiner kan du använda samma batteri till samtliga, vilket är väldigt smidigt. Men vilka maskiner bör ingå i ett färdigt verktygspaket och vad bör man tänka på vid köpet? Det går Per-Henrik Lundblom in på djupet med i den här artikeln.
Du kan läsa artikeln här: Batteridrivna verktygspaket
Du kan läsa artikeln här: Batteridrivna verktygspaket
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
När det gäller batterier så är det dessutom ofta olika storlekar och steg. Ta t.ex. Makita där 2Ah batteriet är lätt och litet medans 3Ah är stort och tungt, nästan samma vikt som deras 6Ah med dubbla kapaciteten.
Tycker definitivt man bör hålla sig till etablerade internationella märken såsom Makita, Dewalt, Hikoki, Ryobi. Kolla para på Clas Ohlsons Cocraft pro som nu utgår, hopplöst.
När behöver man en tigersåg egentligen? Ingår i många paket men jag tycker den känns lite onödig.
Och kolla noggrant igenom utbudet för komplettering t.ex. har AEG och Bosch Blå inte grästrimmer i sortimentet här.
Tycker definitivt man bör hålla sig till etablerade internationella märken såsom Makita, Dewalt, Hikoki, Ryobi. Kolla para på Clas Ohlsons Cocraft pro som nu utgår, hopplöst.
När behöver man en tigersåg egentligen? Ingår i många paket men jag tycker den känns lite onödig.
Och kolla noggrant igenom utbudet för komplettering t.ex. har AEG och Bosch Blå inte grästrimmer i sortimentet här.
Detta är felaktigtRedaktionen skrev:
Även om det såklart alltid är roligt att läsa om verktyg blir sådana här artiklar lite intetsägande, just pga att svaret nästan alltid är "det beror på". Att man ska börja med en skruvdragare är väl rätt lämpligt, men efter det är det mer upp till vilka uppgifter man ställs inför.
Det jag tycker man kanske glömmer ibland är att fundera över i vilka sammanhang man faktiskt behöver/vore bra med batteriverktyg. Exempelvis en mindre borrhammare, behöver man borra för ett par pluggar i betongväggen finns det oftast ett eluttag precis intill, då kanske det inte är värt att lägga dubbelt så mycket kosing på en batteridriven dito. För en trimmer eller häcksax är det ju mer motiverat mht avstånd till eluttag.
Sen är det bra att tänka i vilka sammanhang man mest stör sig på en sladd. Häcksaxen är ju en sådan sladd som lever farligt om man kommer in i ett bra flow med häckfriserandet och man är lite oaktsam. Cirkelsågens sladd tycker jag också nästan alltid håller på och jäklas med en, förlängningssladdens hona fastnar mot skivans kant när man närmar sig slutet av skivan osv.
Nu har jag inte använt spikpistoler i någon större omfattning, men där kan jag tänka mig att det vore extremt skönt med en batteridriven dito, att slippa den styva slangen och en kompressor som är tung och låter.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Batteridriven dyckert är iallafall grymt bra.
Håller med om att det vore schysst med ett avancerat resonemang om när man behöver ett visst verktyg och när batteri blir bättre än sladd. Vinkelslip är ett bra exempel där det ofta är bättre med en sladdmaskin.
Sen jag köpte sladdvindan stör jag mig inte lika mycket på att behöva dra ut sladden
Håller med om att det vore schysst med ett avancerat resonemang om när man behöver ett visst verktyg och när batteri blir bättre än sladd. Vinkelslip är ett bra exempel där det ofta är bättre med en sladdmaskin.
Sen jag köpte sladdvindan stör jag mig inte lika mycket på att behöva dra ut sladden
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
En komplettering till artikel är att för Makita så innehåller deras 18v 5Ah och 6Ah 10 celler vilket gör dem väldigt mycket bättre för tex motorsåg och vinkelslip. De parallellkopplade cellerna påverkas inte alls lika mycket av de riktigt höga strömmarna. Vi pratar fälla träder eller fälla och sågs upp hela trädet.
Till skruvdragare och mutterknackare kan det vara smidigt och lämpligt med mycket mindre batterier och 6Ah är helt onödigt.
Till skruvdragare och mutterknackare kan det vara smidigt och lämpligt med mycket mindre batterier och 6Ah är helt onödigt.
Jag tycker nog att tigersågen går betydligt mer än den fullständigt meningslösa vinkelslipen och klart lika mycket som den taffliga sticksågen.Johannes Carlsson skrev:
När det gäller batterier så är det dessutom ofta olika storlekar och steg. Ta t.ex. Makita där 2Ah batteriet är lätt och litet medans 3Ah är stort och tungt, nästan samma vikt som deras 6Ah med dubbla kapaciteten.
Tigersåg är ett ”sällanverktyg” och då även ett ”single cut” verktyg vilket gör batteri lämpligt. Sen så finns det green wood klingor som gör den till ett ypperligt trädgårdsredskap för lite ordentliga grenar då man inte vill dra igång motorsågen.
Vinkelharry har för mig bara ett syfte, det är när jag köpt metallprofiler i 6m längd och inte vill betala kapavgift utan delar dom på mitten direkt hos handlaren.
Vill ha en riktig häcksax för Makita och en lite inomhusdammsugare på samma 18V system.
Vinkelslipen är det jag använder näst mest efter grästrimmern i min batteriarsenal. Ska man fixa teglade hus eller saker i betong så är vinkelslipen mycket uppskattad. Det är dock ett verktyg som äter Ah så vid större arbeten måste man ha sladd.F fsn skrev:Jag tycker nog att tigersågen går betydligt mer än den fullständigt meningslösa vinkelslipen och klart lika mycket som den taffliga sticksågen.
Tigersåg är ett ”sällanverktyg” och då även ett ”single cut” verktyg vilket gör batteri lämpligt. Sen så finns det green wood klingor som gör den till ett ypperligt trädgårdsredskap för lite ordentliga grenar då man inte vill dra igång motorsågen.
Vinkelharry har för mig bara ett syfte, det är när jag köpt metallprofiler i 6m längd och inte vill betala kapavgift utan delar dom på mitten direkt hos handlaren.
Vill ha en riktig häcksax för Makita och en lite inomhusdammsugare på samma 18V system.
Cirkelsågen är däremot något menlöst som bara används när man bygger trädäck...
Ja, vinkelharry med sladd är det jag alltid använder, och jag använder den väldigt ofta. batteriversionen är så otroligt slö, fullständigt meningslös och 115mm med.BobbyOne skrev:
Vinkelslipen är det jag använder näst mest efter grästrimmern i min batteriarsenal. Ska man fixa teglade hus eller saker i betong så är vinkelslipen mycket uppskattad. Det är dock ett verktyg som äter Ah så vid större arbeten måste man ha sladd.
Cirkelsågen är däremot något menlöst som bara används när man bygger trädäck...
Vinkelslip och tigersåg är bättre med sladd, då de blir rätt harmlösa med ett 18v batteri och med två batterier blir de nog otympliga istället. Jag använder enbart batterivinkelslipen med lamellskiva för att putsa ytor efter att ha kapat dem med vinkeln med sladd. Batteritigersågen skulle jag lika gärna kunna sälja, då enbart den med sladd används. (Kör med Makita).
Batterihäcksaxen är dock grym, tas snabbt fram när häcken har fått för sig att dra iväg enstaka skott på eftersommaren.
Batterihäcksaxen är dock grym, tas snabbt fram när häcken har fått för sig att dra iväg enstaka skott på eftersommaren.
För min del används den batteridrivna vinkelslipen i stället för bågfil. Typiskt när man bara ska kapa av något ute på uppfarten. Ett spickbleck, en vagnsbult som var för lång, etc.
Den batteridrivna tigersågen gör sig väldigt bra i trädgården i stället för en bågsåg. Med andra ord kanske den inte kvalar in som renoverings- och byggmaskin men för gemene husägare är den användbar.
Den batteridrivna borrhammaren är kanske den batterimaskin jag uppskattat mest efter skruvdragare och slagskruvdragare. Bor i ett stenhus. Platsgjutna betongbjälklag, tegel, you name it. Att då snabbt bara kunna dra något litet hål när man ska hänga upp något eller klamra kabel är ju grymt!
Den batteridrivna tigersågen gör sig väldigt bra i trädgården i stället för en bågsåg. Med andra ord kanske den inte kvalar in som renoverings- och byggmaskin men för gemene husägare är den användbar.
Den batteridrivna borrhammaren är kanske den batterimaskin jag uppskattat mest efter skruvdragare och slagskruvdragare. Bor i ett stenhus. Platsgjutna betongbjälklag, tegel, you name it. Att då snabbt bara kunna dra något litet hål när man ska hänga upp något eller klamra kabel är ju grymt!
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Tidigare var det stora jakten på batterikapacitet. Nu har jag kommit fram till följande:
Verktyg som man använder länge vill man ska vara lätta. Exv skruvdragare. Då är det bättre har mindre batterier och flera. För att slita mindre på kroppen. Det är smidigare ta fram en liten maskin för ett snabbt arbete med.
Verktyg som kräver mycket kraft och/eller ska stå mer eller mindre stationära ska man undersöka om man inte klarar sig med en modell som är nätanslutet.
Sen allt annat kan man köpa batteridrivet enligt råden i artikeln. Men det är inte alltid det är bäst att bara köpa.
Jag har tittat mycket på paket när jag ska "bygga" mig ett system men i de flesta paketen förlorar jag besparingen och mer därtill av att få betala för verktyg jag inte kommer använda. Så jag kommer nog köpa enstaka verktyg eller mindre omfattandee paket istället.
Och som med allt annat. Det är väldigt individuellt vad man behöver. Jag med trähus har inte samma behov som en med stenhus
(Och den batteridrivna tigersågen har jag tänkt ha för trädgården med. Där inte grensaxen orkar)
Verktyg som man använder länge vill man ska vara lätta. Exv skruvdragare. Då är det bättre har mindre batterier och flera. För att slita mindre på kroppen. Det är smidigare ta fram en liten maskin för ett snabbt arbete med.
Verktyg som kräver mycket kraft och/eller ska stå mer eller mindre stationära ska man undersöka om man inte klarar sig med en modell som är nätanslutet.
Sen allt annat kan man köpa batteridrivet enligt råden i artikeln. Men det är inte alltid det är bäst att bara köpa.
Jag har tittat mycket på paket när jag ska "bygga" mig ett system men i de flesta paketen förlorar jag besparingen och mer därtill av att få betala för verktyg jag inte kommer använda. Så jag kommer nog köpa enstaka verktyg eller mindre omfattandee paket istället.
Och som med allt annat. Det är väldigt individuellt vad man behöver. Jag med trähus har inte samma behov som en med stenhus
(Och den batteridrivna tigersågen har jag tänkt ha för trädgården med. Där inte grensaxen orkar)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden