Tycker du att det är segt att gå och vänta på ditt bygglov? Jan väntade på sitt i 18 år.

Du kan läsa artikeln här: Bygglovet dröjde 18 år

"Fallet har gått till JO som nu riktar allvarlig kritik mot kommunen. "

Vad händer sen då? kommunen rycker på axlarna och säger 'Shit happens'?

• Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
Känns som att det finns något mer bakom här. Man väntar inte 18 år aktivt utan att eskalera

• Gilla
twoody
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Fallet har gått till JO som nu riktar allvarlig kritik mot kommunen. "

Vad händer sen då? kommunen rycker på axlarna och säger 'Shit happens'?
På samma nivå som när en läkare får skarp kritik.
-"Oj någon kritiserar mig, skarpt dessutom, jag bävar som ett asplöv, hur kan jag leva med mig själv efter denna kritik"

Fram med lite riktiga konsekvenser för de som är ansvariga så kanske det blir bättring.

• Gilla
akatheking
  • Laddar…
Socialstyrelsen kan ju dra in legitimationen för en läkare, men JO kan inte sparka en kommuntjänsteman. Jag tycker ofta man hör att någon har kritiserats av JO av olika skäl, men vad innebär det i praktiken mer än att någon får skämmas vid kaffeautomaten en dag eller två?

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ämbetsmannaansvaret var inte fel, hade gärna sett ett återinförande.

• Gilla
Johan Edvardsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att tjänstemannaansvaret antagligen behöver utökas, Men troligen ännu viktigare är att myndighetsansvaret behöver utökas så att sådant här, polisskjutningar av förståndshandikappade osv kostar så mycket pengar att MYNDIGHETERNA tar ansvar. Nu gömmer man sig bakom floskler och snart upprepas samma organisatoriska fel igen.

• Gilla
akatheking
  • Laddar…
lopec
40+18 = 61?

• Haha
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
40+18 = 61?
Man åldras snabbare när man väntar...

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R
Såna här saker som myndigheter ställer till borde kosta mycket stora både för byggnadsnämnd och även för tjänstemän personligt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Svårt att få bygglov på något som inte fick byggas.
Jag kan ju söka bygglov på ett kärnkraftverk och säga efter 50 år att det är förjävligt att jag inte fått bygglov ännu.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fast om du verkligen ville bygga ett kärnkraftverk och kommunen med jämna mellanrum sa att bygglovet snart var färdigt så skulle säkert du också bli sur till slut.

• Gilla
akatheking och 2 till
  • Laddar…
M
lopec lopec skrev:
40+18 = 61?
Bygglovsansökan lämnades in 1998. Bygglovet beviljades 2016. JO riktade kritik mot kommunen 2019. Matte är enkelt om man läser igenom uppgiften före man börjar räkna. Lär man sig på lågstadiet. :)

• Gilla
LaT
  • Laddar…
M
T twoody skrev:
Svårt att få bygglov på något som inte fick byggas.
Jag kan ju söka bygglov på ett kärnkraftverk och säga efter 50 år att det är förjävligt att jag inte fått bygglov ännu.
Fastigheten var redan en kursgård och det handlar om en mindre utbyggnad enligt anmälan till JO.

M
Matte (och husse) skrev:
Fastigheten var redan en kursgård och det handlar om en mindre utbyggnad enligt anmälan till JO.
Dessutom BEVILJADES ansökan efter 18 års väntan. Läs gärna artikeln innan du lämnar inlägg så blir det mer relevanta kommentarer.

Söker du bygglov för kärnkraftverk på din villatomt kommer din kommun att avvisa din ansökan inom ett par veckor. Sedan behöver du inte vänta längre. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.