Artikelkommentarer
Redaktionen: I år byggs det hälften så mycket hus och lägenheter som i fjol. Du kan läsa artikeln här: Byggs hälften så mycket nya bostäder
redarn: [citat] Skulder ärvs inte uppåt. I ett aktiebolag är ägarens ansvar begränsat till aktiekapitalet. (Ibland orsakar detta att tex. en bank kräver en garanti från ett moderbolag eller en personlig garanti från en ägare för ett visst lån. Och då än denne så klart ansvarig för just den garantin) VD och styrelse kan dock bli personligt betalningsskyldiga om de fortsätter driva bolaget
imported_Benno: Läget - check Läget - check Läget - check Då var det bara resten. Bra tips. Vi har det där saknade-listen-syndromet samt att det börjar bli dags för en ytrenovering efter snart 20 år. Inga försäljningsplaner dock. Men det kan ju ändras.
surfarn: [citat] Tycker tillbyggnaden är avigt förlagd. Vem vill knalla 30 meter för en kvällsmacka. De insåg det och behöll det gamla köket. Om jag får gissa så är det det gamla köket som används i vardagen. Det nya är nått slags showroom där man är när man badar, har gäster, eller tar ett glas vin efter maten och kollar utsikten.. men det är en s.k. gissning 😀
Troberg: Jag tycker det är en enorm dissonans mellan husets framsida och baksida.
Cruzze: Men varför dyker denna tråd upp på min startsida? Fem år gammal...?
Cheesen: [citat] Boden är ju i ett läge där man behöver öka befolkningen med 50-75% inom 7-8 år för att kunna förse industrisatsningarna med personal. Så nybyggnation har högsta prio just nu. Bara i mitt närområde (inom 1 km radie så är det planerat 800 tillfälliga barackbostäder varav en hel del är påbörjat. Bland annat infrastruktur för dessa. [citat] Tyvärr så är inte
Fario: Rapporten: https://www.villaagarna.se/globalassets/dokument/produktgranskning/genomgang-av-den-vetenskapliga-litteraturen-betraffande-ultraljuds-repellerande-effekt-pa-stickmyggor20230808-002.pdf
Claes Sörmland: [citat] Oj, då har man nog missförstått sin roll som tjänsteman om man tror att man ska styra över beslutande nämnd. Upplever man att ett beslut som man har handlagt som felaktigt utifrån PBL så har man nog snarare misslyckats med att kommunicera argumenten till nämndens politiker. Använder man verbet "bedömmer" frekvent i sina tjänsteutlåtanden så kan det vara ett tecken på att
Mikael_L: [citat] Ja. Knepet man vill ta till för att minska värmetransport genom strålning är att minska temperaturskillnader mellan strålande och påstrålad yta. Är det stor differans så ökar värmetransporten. Så istället för att ha en cm luft eller vakuum mellan två ytor med 10 graders skillnad så blir strålningsförlusterna mycket mindre om det är 10st ytor spridda på 1 cm, med 1
hempularen: Men smugglingen inträffade så vitt jag förstår innan han blev mäklare, och han dömdes till fängelse. Affären verkar ha varit känd när han fick registreras som mäklare. Då kan jag nog hålla med om att det inte borde tas upp igen. Men nu verkar det ju gälla "incidenten" där han sägs ha begärt 40 000 kr till sig själv från köpare. Om det är sant så borde det ju inte bara
C.Sand: [citat] Håller med att göra sin läxa. Vi gjorde vad vi kunde innan med referenser, arn, organisationer). Vi kontaktade dock inte säker vatten (visste inte att man kunde) utan gick på marknadsföringen och frågade. Men nu vet vi det mesta efter många timmars läsande och kontakt med div organisationer. Har vänt och vridit på vad vi kunde gjort och kommer fram till frågan hur mycket ska
JohanLun: Men var inte fjällstugorna otroligt hypade och övervärderade, mot en klassisk svensk sommarstuga från 1920-talet i stockholms skärgård med sjönära läge? Folk köpte fjällstugor i tron att man kan hyra ut för 15.000 per vecka under 25 av årets veckor. Priserna var ju i klass med en lägenhet på östermalm, om inte mer... Det vore intressant att se statistik på objekt som sålts två
Kashew: Rätta mig om jag har fel men banker ger väl inte banklån till tomter (typkod 210)? Samt att det inte ges banklån för majoriteten av dessa kring kostnader som?
pursch1: Jag kan bli sjukt besatt av olika trådar på Byggahus, denna är en av dom, finns det ingen uppdatering som någon kan dela? Fattar inte att jag missat denna som gammal medlem? Värsta novellen ju……
makhno_: [citat] Du har rätt och det behövs heller inte om förslaget ligger väl inom alla marginaler för regler, detaljplan, korrekt analys av områdets arkitektur etc. Lägger man sig nära "gränserna" eller försöker tänja lite så gäller det att veta precis vad man gör. Det är där utbildningen och erfarenheten kommer in. Många kan inte läsa arkitektur och stadsplanering tillräckligt bra
Clossa: [citat] Dom pratar onte med varandra utan via jurister 🤪
Jonatan79: [citat] Misstro är en sak, jag håller med dig där. Men vad som faktiskt händer är en annan och jag kan tyvärr inte presentera hårda fakta på det mer än vad jag läst mig till de senaste 20 åren, samt att vi halkar ner på listan över länder med korruption. Min killgissning är inte värd hundskit men känslan är att det finns ett stort mörkertal.
b8q: Dessutom ska avstånd mellan spjälor vara högst 10 cm, gränsfall om t.ex. nr 11 uppfyller det. https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-raecken.170011/
Redaktionen: Tusentals anmälningar har trillat in hos försäkringsbolagen från drabbade husägare. Du kan läsa artikeln här: Extremvädret har gett unikt skadeläge
a.o.f: Dokumentera allt. Hade översvämning och det tog över 8 år att få pengar från IF villaförsäkring. Fick dessutom bara 20% av de förstörda sakerna eftersom de hade tappat bort så gott som all dokumentation som de hade gjort.
katos: [citat] Det här är inte kritik mot dig utan en allmän reflektion. Det är intressant hur långt ifrån verkligheten man kan vara i yrken som man inte har kunskap eller insyn i. Något man ser ofta på det här forumet speciellt i frågor hur hantverkare borde agera eller göra. Men nej det skulle vara omöjligt att införa eller upprätthålla ett sådant register där faktisk intressant
hhallen: [citat] Jag håller med båda de föregående skribenterna och frågar dessutom: vilka "kvadratiska plattor" är det som är placerade i fyra olika riktningar i väderkvarnsmönstret (nr 10)? Det är väl rimligen de rektangulära plattorna som avses.
hapazard: [citat] Ja, det är ganska döfött för det mesta. Specialverktyget eller hylsa och förlängare har krävts då jag bytt. [bild] Skiftnyckel liksom, lycka till med det
Keiller: [citat] Den här tråden hade efter några år fallit i glömska och ingen längre mindes fuskbyggaren Adnan Hodhod och så börjar du bumpa tråden så alla blir påminda och ännu fler får läsa om fuskbygget och får lära sig om fuskbyggaren Adnan. Det är smart 😃
docboy: Det finns så otroligt många olika dimensioner och olika modeller av kopplingar där du måste veta vad som funkar ihop och inte. Det viktigaste avsnittet "glömde" det ta med. Undra varför...förmodlingen okunskap!
Håkan Larsson8: Kommuner med egen fjärrvärme eller med goda kontakter mellan handläggare och elbolagen, jobbar såklart för att hindra vedeldning på alla tänkbara sätt. Domstolarna som är politiskt tillsatta följer oftast staten och myndigheternas direktiv. Det är svårt att vinna när motpart och domstol i praktiken har samma huvudman. Det är fusk som gäller. Neka, inte svara, fuska
Nissens: [citat] Det är sällan det är så enkelt. Tex levereras blandare numera med flexslangar med raka anslutningar. Då måste man köpa muttrar och anpassningar mellan befintliga dimensioner och blandarens ofta 10mm anslutningar. Detta var det största problemet för mig när jag bytte blandare nyligen, och det nämns inte ens i artikeln.