8 162 läst ·
82 svar
8k läst
82 svar
Bygglovshandläggare i Göteborg tog mutor
Jag tror det också. Jag läste Åsa Wilkes bok Trädgårdens historia 2014 när den kom ut och vad jag minns beskrev hon en närmast ideologiskt driven syn på trädgårds estetik just vad gäller insyn och inhägnad där när folkhemmet expanderar. Låga staket och häckar som mer är symboler än som fysiskt stänger ute och hindrar blickar. Stora öppna fönster utan täckande gardiner så att privatlivet finns på parad.O Oldfart skrev:
Och nog frågar våra vänner och bekanta från andra länder varför vi inte har gardiner eller fönsterjalusier som i resten av världen och varför våra hem är står vidöppna för insyn. Jag vet ju inte men brukar mumla något om modernistiska progressiva projekt på 1900-talets mitt.
Men nog har det vänt och intresset för höga häckar, plank och murar har ökat. Sverige har ju även internationaliserats så det är naturligt att vi börjar följa seder som är mer spridda i världen och som finns i de kulturer som delar av befolkningen har stark koppling till.
[EDIT: Ser att vi är i en annan tråd än den jag trodde.]
Låter rimligt. Läst mellan raderna är alltså modet från Sydafrika och stora delar av Sydamerika på väg hit. Minst 2,5m mur, krossat glas och en rulle rakbladstråd på toppen. Mysigt, har alltid delat ha den trädgårdsidyllen.Claes Sörmland skrev:
Jag tror det också. Jag läste Åsa Wilkes bok Trädgårdens historia 2014 när den kom ut och vad jag minns beskrev hon en närmast ideologiskt driven syn på trädgårds estetik just vad gäller insyn och inhägnad där när folkhemmet expanderar. Låga staket och häckar som mer är symboler än som fysiskt stänger ute och hindrar blickar. Stora öppna fönster utan täckande gardiner så att privatlivet finns på parad.
Och nog frågar våra vänner och bekanta från andra länder varför vi inte har gardiner eller fönsterjalusier som i resten av världen och varför våra hem är står vidöppna för insyn. Jag vet ju inte men brukar mumla något om modernistiska progressiva projekt på 1900-talets mitt.
Men nog har det vänt och intresset för höga häckar, plank och murar har ökat. Sverige har ju även internationaliserats så det är naturligt att vi börjar följa seder som är mer spridda i världen och som finns i de kulturer som delar av befolkningen har stark koppling till.
Jag tror inte det är nån större risk.F fsn skrev:
Men det är klart om de våldsverkare som har bitit sig fast fortsätter att härja under lång tid och det t o m blir värre så kommer ju folk så småningom inte att orka hålla emot och börja vidta åtgärder. Men jag gissar att det som redan har hänt, digital övervakning är det steg som tas - inte murar och plank. Särskilt inte som det är svårt att få bygglov för dessa och det går fortare att köpa hemelektronik än att ändra på politiken kring detta.
Intressant! Eftersom du uttalar dig på ett sådant tvärsäkert sätt utgår jag från att du baserar ditt påstående på ovedersäglig fakta. Jag är genuint intresserad av källa på det. Personligen hade jag gissat på tvärtom, dvs att "folk" i allmänhet har en större misstro mot den offentliga förvaltningens utövare än vad de har faktiska skäl till, men jag gissar ju bara....Jonatan79 skrev:
Misstro är en sak, jag håller med dig där. Men vad som faktiskt händer är en annan och jag kan tyvärr inte presentera hårda fakta på det mer än vad jag läst mig till de senaste 20 åren, samt att vi halkar ner på listan över länder med korruption.Hempulare skrev:
Intressant! Eftersom du uttalar dig på ett sådant tvärsäkert sätt utgår jag från att du baserar ditt påstående på ovedersäglig fakta. Jag är genuint intresserad av källa på det. Personligen hade jag gissat på tvärtom, dvs att "folk" i allmänhet har en större misstro mot den offentliga förvaltningens utövare än vad de har faktiska skäl till, men jag gissar ju bara....
Min killgissning är inte värd hundskit men känslan är att det finns ett stort mörkertal.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spirorör 315mm Göteborg
Ventilation -
Söker företag i Göteborgsområdet, installation rökkanal och eldstad
Hantverkare -
Flera ingångfrågor Luft-vatten vp i Göteborgområdet
Värmepumpar -
Tips på dräneringsfirma i Göteborg
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Flyttstädning i Göteborg ?