Artikelkommentarer
pmd: [citat] maria01 kanske föreslår att de som är emot nya bygglov ska ringas i en i en motti?
Cancerman_777: [citat] Nja. Det beror på. Ett hus skall köras/användas såsom den tekniska lösningen kräver. Oavsett ålder på huset. Vinden i sig (alltså inte boyta eller inredd vind) behöver inte, eller kanske snarare bör inte, plastas eller ångbromsas alls. Däremot bör boytan under vinden plastas om man vill köra huset på ett modernt sätt, alltså inte elda för kråkorna, duscha en gång per
krambriw: [citat] Jo, jag upptäckte det, men sedan då, det finns ingen möjlighet att flytta inlägget, inte heller varken radera eller redigera
pmd: [citat] Det är ett avgörande man måste göra när man har fått en offert. Eller helst flera offerter.
Claes Sörmland: [citat] Här: https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-byggregler-skraemmer-handlaeggare.524263/
hapazard: [citat] Jag har bott flera lägenhetsfastigheter med betongbjälklag och förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre? Stumt ja men ljudmässigt kan man få bra dämpning även i ett träbjälklag med rätt fyllning och om genomförningar görs bra, vilket är en förutsättning för låg överhörning även med betong.
mrsnhp: [citat] Jag såg en film på sociala medier där någon skickade sina trasiga stinkande gympadojor 😄 Tyvärr har vi inte katt, annars hade jag kunnat spara gruset 😁 Man får bara se till att plasta in ordentligt så att inte Postnords personal drabbas i onödan. Det var även därför jag bara skickade precis över högsta portogränsen (1 kg) 🙂 Jag frågade uttryckligen Postnord om det
spikplanka: [citat] Boken tino.us: Tio tusen miljarder - Tino Sanandaji från 2018-08-21 om "såsom rekordstor privat skuldsättning och den förskönade Sverigebilden." "Sverige har starka statsfinanser och den offentliga sektorns skulder har sjunkit med cirka 400 miljarder kronor sedan år 2005. Samtidigt har företagens skulder ökat med cirka 3.000 miljarder och hushålls skulder med cirka 2.000
stugfar: Mycket bra att få dit en ramp. Jag tror att det kan underlätta ibland, men jag har inte sett så många. Själv byggde jag en ramp som tyvärr blev lite för smal. Kanske att rampen hade varit extra snygg med kjol på sidan, men det hade å andra sidan skapat innerhörn på trappstegen där smuts hade samlats. Nästa gång kanske snickaren kan börja med grovgörat så kan Per lägga trall.
Farstatjej90: [citat] Jag tror inte självinsikten alltid är så god som du tror.....
Chr3: Hur lång tid tar byte av ett fönster i ett elementhus, byggt 1975?. 🫣
Pligg85: Det är skillnad på genomsnittligt bolån och genomsnittligt hushåll. Visst finns det en andel obelånade hushåll som drar ner snittet om man är noga 🤣 Känns som det finns de med dåligt förhandlade lån som inte vill lägga in sin data officiellt också. Får se om man var dum som låste över hälften på 10 år för 3 år sedan. Legat väldigt bra till hittills och haft ca 1/3 av
Redaktionen: Från nedgång till uppgång - under nästa år väntas byggandet ta fart igen. Du kan läsa artikeln här: Byggtakten väntas öka nästa år
Johan Fraxinus: [citat] Ja, snö kan faktiskt fungera som ett isolerande lager på taket, och ett tjockt snötäcke kan hjälpa till att spara energi genom att minska värmeförlusten från huset. Snö består av en stor mängd luft som är fångad mellan snökristallerna, vilket gör att den har goda isoleringsegenskaper. Ett lager av snö, särskilt om det är mellan 10 och 20 cm tjockt, kan minska
Discoman: Hos Nordea fick vi 3.92 (första sex månaderna) och sen 4.21. Tror dom kör en drive för dom var på många visningar som vi gick på.
Appendix: Men med strandskyddet kanske man kan klassa om bryggan till allmän plats. Då kommer det bli mycket mer liv i luckan från IMY :)
koolla: [citat] [citat] Nja en atrapp är ju ingen kamera. Därför är det heller ingen avstängd kamera. Varför tror du att rånare haft leksakspistoler? Då undkommer de iallafall en del av åtalet. (Och andra anledningar förstås)
elpaco: [citat] Jag håller helt med. [bild]
Snigla: Var väl en märklig "installation" isf.. den ska ju inte reagera på vad grannarna gör eller inte.. eftersom kameran bara får vara riktad mot ens egna tomt (om man nu inte har tillstånd till annat, vilket inte känns troligt i detta fall). Om den har "siren/ljud" kopplat till sig må väl vara.. men då ska det defenetivt inte vara riktat på annat än ens egna tomt...... För mig känns det
gadbois: [citat] Reklamationen gick genom återförsäljaren men jag antar att Easee godkände och stod för utbytet, men jag är inte säker.
sin: [citat] Kanske att min läsförståelse inte är på topp :) Läste såklart att det minskat.
pmd: [citat] Monopolbolag har inga incitament att hålla nere priserna.
jonte0: [citat] jaa, men det finns andra sätt också - se Nord Korea. //
Hep: Vi kan nog släppa jämförelsen mellan Sverige och Tyskland, då det är ett sidospår. Däremot kan vi glädjas över att de ”tyska” solskydd som diskuterats här säljs i Sverige både med och utan installation.
Redaktionen: Både bopriserna generellt och huspriserna sjönk för första gången i år i juli, men djupdyker man i siffrorna var det ändå en försiktig uppgång. Du kan läsa artikeln här: Bopriserna nedåt i juli - men förväntad sommareffekt
Gillar att bygga: [citat] Detta stämmer inte alls! Så länge rörsystemet mellan teknikrum och pool är fyllt hela tiden (så är alla pooler konstruerade) så spelar pumpens vertikala position ingen roll. Det finns ingen höjdskillnad eftersom allt vatten pumpas i och ur samma bassäng där nivån är densamma i alla punkter. Pumpen övervinner ett motstånd som består av friktionsförluster och
Redaktionen: Funderar du på att bli finsnickare, eller är intresserad av hur en sådan jobbar? Då ska du lyssna på podden “Vi kallar oss möbelsnickare” avsnitt 41 där Daniel Norrstam, Byggahus.ses moderator i delforum Möbelsnickeri, är gäst. Du kan läsa artikeln här: Lyssningstips: “Vi kallar oss möbelsnickare” med Daniel Norrstam
Dilato: [citat] Man kan ju också mäta i matande ände av kabeln som går till stugans central, det kanske är bättre med wifi-täckning där om det sker från en huvudcentral i huvudbyggnaden.
Mikael_L: Pergola nr 13, med kanalplasttak kräver väl bygglov, då det blir ett tak.