Artikelkommentarer
Mikael_L: Pergola nr 13, med kanalplasttak kräver väl bygglov, då det blir ett tak.
Markokoistinen: [citat] Att kunna klara av att göra något riktigt utmanade är för mig sann snickarglädje av högsta kvalitet! dvs riktig yrkesstolthet, kring sekelskiftet var det svårt att göra fri sågade former etc. På gavelspetsar,balustrader etc. det var snickarglädje då och kronan på verket för deras yrkesstolthet. Allt har sin tid! Vi kör inte lite häst och vagn glädje till Ica häller bara
maskeradeproggaren: [citat] Ja jo man kan såklart alltid ha synpunkter på vad olika objekt går för och tycka de borde vara billigare (eller kanske dyrare!) beroende på förutsättningarna men som någon sa "data never lie". Ärligt talat tror jag inte några enstaka bomber påverkar så mycket, folk glömmer rätt fort ändå. Det ska nog till väldigt mycket skjutningar och sprängningar i ett område (om vi
Rabbithole: [citat] Krymp är väl en mer generell term och kryp är lastbaserat. För EPS här är det alltså kryp från kantbalkens last som riskerar att gå över 2%. 2% på en normalt isolerad platta motsvarar då ca 6mm på 50/100år
pmd: OK, nu blir det nog rusning efter batterier. Kanske bäst att skynda sig? :-)
gwandir: Takbeklädnad ytpapp 120kr/kvm. Hur är det billigast. Jag försökte jämföra mellan trampsäker vävduk och plåt TP20 och lösningen med ytpapp. Ytpappslösningen slutar med råspont, underlagspapp sedan ytpapp vilket blev betydligt dyrare.
TRJBerg: [citat] Det var väl det man började med för drygt 5000 år sedan?
Fideliox: [citat] Kändes onödigt för ett garage med plats för en bil.
John Carlson: [citat] Oavsett om de behövde förstärka nätet mellan kabelskåpet och transformatorstationen (vilket jag tvivlar starkt) eller inte, får de inte ta betalt för det från abonnenten, åtminstone om det nu handlar om en vanlig villa med 16-25A huvudsäkring. För större effekt kan det vara andra regler där de få ta betalt för eventuella förstärkningsarbeten. Återkommer till det här
Kvackatore: Uppvuxen i Göta Älvdalen i en dal med biflöde till älven. Som liten sprang man ofta och lekte vid bäcken med branta 20-30 meter höga lersluttningar täckte med gräs på båda sidor. Ibland hade det skett mindre ras, kanske någon meter eller två som släppt vilket syntes tydligt när leran kom i dagen. Minns en gång ett ca 50 meter lång sträcka hade släppt som täppte till bäcken och
Henningelvis: [citat] Minst andra året, men kanske t.om. tredje året i rad. Och det är i Ångermanland, så norrut från Sörmland sett.
cpalm: [citat] Det borde han definitivt vetat så därför är det ett mysterium varför han gick vidare med stämningen.
enoch85: Jag fick vänta i 6 månader år 2022. Jag satte bara 0 kW på export (inställning i växelriktaren) och förbrukade allt själv som producerades. Inte optimalt, men lindrade min irritation en del iaf.
JockeUtanKniven: [citat] Stamnät och regionalnät bör man göra skillnad på. Väldigt annorlunda ägandeformer, intressen, politiskt stöd, funktion och såklart ansvar. Det är inte ovanligt att EI går ut och kritiserar sin egen lagstiftning när det blir lite hett om öronen och skyller på nätägarna men SVK har vad jag sett aldrig mött samma kritik. Båtägare var lustigt, jag bjuder på den.
Redaktionen: De flesta vet vid det här laget att ett attefallshus är en bygglovsbefriad komplementbyggnad på max 30 kvm som du får inreda som bostadshus om du vill. Men det finns en hel del möjligheter och även fällor med det som du kanske inte kände till. Du kan läsa artikeln här: Möjligheter och fällor med attefallshus
Redaktionen: Många vill sälja huset nu när räntorna stabiliserats, och mäklarna anser att köparna har övertaget på marknaden. Du kan läsa artikeln här: Rekordstort utbud för den som vill köpa hus
mexitegel: Vi hyr ut ett andrahus sedan ganska lång tid tillbaka och har en rätt bra process där vi utöver referenser gör vi kreditkontroll, kontroll av lexbase och en rejäl kontroll på sociala medier etc. Vad gäller kontraktskrivning så bifogar vi alltid en lista med kända fel på bostaden som en del av hyresavtalet där de kvitterar skicket på bostaden inklusive städning. I samband med utflytt
Einh: [citat] Ingen risk att det blir kondens i isoleringen under vintern då?
Claes Sörmland: [citat] Med alla dessa kommuner är det ju svårt att veta hur det ser ut i landet om ingen myndighet, t ex Naturvårdsverket eller nån pigg student som skriver en uppsats gör en sammanställning genom att begära ut allmänna handlingar från alla kommuner.
pmd: [citat] (Min fetning av "el som …"). Mycket generöst av staten. Lika generöst som att man inte behöver betala skatt för potatis man odlar och själv äter.
Redaktionen: Inför midsommarfirandet står det klart att vissa klassiska inslag på midsommarbordet blir dyrare, medan andra faktiskt har blivit billigare. Du kan läsa artikeln här: Prisförändringar på midsommarbordet 2024: Vad blir dyrare och billigare?
Anonymiserad 239657: [citat] Ah. Vi modernare kör med bättre saker BOA. Men vi ännu vettigare ställer inte en ful studsmatta i trädgården heller :D
Stuff: [citat] Poängen som gjorts lite högre upp är ju att varken Svenska mäklarhuset, Husman hagberg eller någon av de andra anställer några mäklare. Det handlar alltid om enskilda lokala företag med helt andra namn som tecknar franchaise-avtal och årligen får betala en slant för att få använda "kedjornas" skytar, brevpapper etc. Läste nyligen en artikel i lokalblaskan i min stad, där
Hullefar: [citat] En del penslar försiktigt på vingarna, men det tar ju sån tid. Andra kör det i vattenspridaren.
heimlaga: Jag känner många som bygger eller har byggt själva med egna händer. Precis som på farfars och farfarsfars och farfarsfarfars tid (farfarsfarfar arbetade på byggen redan på 1840-talet och farfar slutade i slutet på 1960-talet) så förutsätter de flesta lyckade självbyggeriprojekten att man har gott samarbete med yrkesfolk som kommer och gör vissa svåra arbetsskeden och som
Kristoffer Öhrn: Tack för informationen. Här i Göteborg känns det som att bara de fina objekten säljer - och då nästan på samma höga nivåer som innan inflationen satte igång.
hållundan: Som någon skrev i tråden, hur man än gör kommer det inte bli som man tänkt sig eller vad som stod på nätet. Det jag åtminstone önskar att jag läst innan jag la 75m2 trall för nåt år sedan var att INTE gå på dolda skruvar (den kortare varianten) i kombo med 28x145-plank. Med facit borde jag åtminstone gått på konventionell skruvning, eller ändå lagt den ökade kostnaden 34x145
cpalm: [citat] Absolut inget fel med att ha andra skäl än ekonomiska, men om man som i trådrubriken undrar varför inte fler "satsar" på samma grej så är ju svaret uppenbart om satsningen inte kan motiveras ekonomiskt.
xxargs: Har man thermacell backpacker så kan man använda standard campingasol-flaska och det förbrukar ca 1 gram gasol i timmen, en 223-gramsflaska campingasolflaska räcker i drygt 9 dygn vid dygnet runt-drift - där har jag till huvudelen kört med mr.mosquitos paddar då det i flesta fall räcker tillräckligt - de mycket dyrare thermacellpaddarna tar man fram bara när det är riktigt jäkligt.