På konsumentens sida
· 3 213 inlägg
Byggherren Fredrik lutar sig tillbaka för han har anlitat en erfaren byggledare vid husbygget där det är detaljerna som gör det. Men priset på byggmaterial stiger under byggets gång vilket gör att han får tänka om. Kärnfura, koppar och lerputs är kritiska byggmaterial.
Du kan läsa artikeln här: Klipparens hus i Torslanda - Grand Designs
Du kan läsa artikeln här: Klipparens hus i Torslanda - Grand Designs
Arkitekten har ju misslyckats totalt imo för hon har ju inte tagit hänsyn till budgeten överhuvudtaget.
Även om priserna på materiell gått upp mycket under pandemin så kan det ju inte vara hela förklaringen till att det kostar 14 istället för 6,5 miljoner även om han skippar koppar i fasaden.
Även om priserna på materiell gått upp mycket under pandemin så kan det ju inte vara hela förklaringen till att det kostar 14 istället för 6,5 miljoner även om han skippar koppar i fasaden.
Medlem
· Stockholm
· 1 395 inlägg
Mycket märklig arkitekt, huvudfokus verkar varit att förverkliga sig själv.
Att dessutom fixa tomten kommer att kosta mycket pengar. Att ge en arkitekt för mycket att säga till om blir oerhört dyrt. Invändigt var ju huset riktigt tråkigt och könlöst. Programledaren fick verkligen leta för att hitta något positivt att säga om detta projekt.
håller med, en slutintervju med arkitekten borde gjorts. Tycker han blivit missledd om budgeten var kommunicerad från börjanB Zlade skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 395 inlägg
Det var inte svårt att hitta på google maps…F fsn skrev:
Jobbig sits nu med betydligt högre räntor än när bygget påbörjades och budgeten sattes.
Synd att man inte fick se huset färdigt. Svårbedömt i det här ofärdiga skicket.
Jag tittade på grannhuset först och tänkte att det vart ju helt ok, sen såg jag att det va fel hus.Y Yonaz skrev:
Är hon medveten om att bygga med betong påminner om nazistiska krigsbunkrar?B BerlinCalling skrev:Idag tingar huset möjligen vad ägaren betalade för tomtförvärvet och (relativt) snart kommer det att rivas av nästkommande generation.
Söker man på arkitekten dyker följande citat upp:
–
Påminner friggeboden om drängstugan och drängens beroendeställning till bonden också? Hon hyser ett förakt mot det traditionella och vackra. Hon är helt talanglös och stöpt i modernism. Den som inte är rädd om sina ögons syn kan gå in på GIPP Arkitekturs hemsida och förfasas.
Mina tankar om bygget:
1. Huset är inte vackert. Även om man gillar stilen känns inte proportionerna harmoniska. Inte ett hus man tittar två gånger på om man passerar.
Insidan är ok om man gillar stilen.
2. Fördyringen är absurd. Byggherren måste vara extremt (ny)rik?
3. Kopparfasad. Exklusivt (relativt) material. Men det hade jag nog sparat för taket. Bytet till tjärpapp känns snopet, helt annan känsla och utseende. Och hållbarhet. Kostnadsorsak?
4. Platt tak (från vad jag sett). Framtida problem.
1. Huset är inte vackert. Även om man gillar stilen känns inte proportionerna harmoniska. Inte ett hus man tittar två gånger på om man passerar.
Insidan är ok om man gillar stilen.
2. Fördyringen är absurd. Byggherren måste vara extremt (ny)rik?
3. Kopparfasad. Exklusivt (relativt) material. Men det hade jag nog sparat för taket. Bytet till tjärpapp känns snopet, helt annan känsla och utseende. Och hållbarhet. Kostnadsorsak?
4. Platt tak (från vad jag sett). Framtida problem.
Tråkigt att man inte fick se det färdigt.
Om han har råd att färdigställa så kommer det säkert bli ett coolt hus.
något jag reflekterat över är hur man nästan allltid misslyckas med visionen att få hus att blir ett mer berget.
Både för detta hus och många andra hus i denna programserie pratar man om hur man vill få huset att bli ett med berget, sen spränger man ett stort hål och placerar huset där i. I princip alltid omöjligt att återställa runt omkring på ett snyggt sätt.
Då känns det ändå mer respektfullt mot berget att bara placera huset uppepå berget. Sen försöka välja en form som faktiskt smälter in. En låg utsträkt byggnad i ett plan har ju mycket mer gemensamt med de flacka klipphällarna än vad en gigantisk kub har.
Lilla rågholmen som vann årets hus är väl enda hus vi sett hittills som har varit ett lyckat samspel med berget
Om han har råd att färdigställa så kommer det säkert bli ett coolt hus.
något jag reflekterat över är hur man nästan allltid misslyckas med visionen att få hus att blir ett mer berget.
Både för detta hus och många andra hus i denna programserie pratar man om hur man vill få huset att bli ett med berget, sen spränger man ett stort hål och placerar huset där i. I princip alltid omöjligt att återställa runt omkring på ett snyggt sätt.
Då känns det ändå mer respektfullt mot berget att bara placera huset uppepå berget. Sen försöka välja en form som faktiskt smälter in. En låg utsträkt byggnad i ett plan har ju mycket mer gemensamt med de flacka klipphällarna än vad en gigantisk kub har.
Lilla rågholmen som vann årets hus är väl enda hus vi sett hittills som har varit ett lyckat samspel med berget
Nej, det var verkligen ingen bra reklam för arkitektfirman att rita ett hus för 6.5 som gick på mer än det dubbla att bygga. Och vilken typisk arkitetidioti med vassa betongkanter i trappen, de kommer naggas snabbt och hur snyggt är det?