2 304 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Åtgärderna som kan sättas in för att motverka ökad skuldsättning
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 683 inlägg
Amorteringskrav, sänkta ränteavdrag och fastighetsskatt är några av de vapen som kan sättas in mot skenande skuldsättning.
Du kan läsa artikeln här: Åtgärderna som kan sättas in för att motverka ökad skuldsättning
Du kan läsa artikeln här: Åtgärderna som kan sättas in för att motverka ökad skuldsättning
Då får vara rätt korkade om dom ska höja skatterna istället för amorteringskrav. Man kan ju inte bara tänka på nya ägare, man måste också tänka på dagens ägare som då bara får nackdelar eftersom dom redan köpt sitt boende kan dom inte påverka fastighetskatten eller lånets storlek i efterhand. Då spricker ju bubblan fortare.
Jag tror att det är ganska många i dagens regering som gärna vill stoppa fingrarna i den syltburken man kan kalla fastighetsskatt/ränteavdrag med förevändningen att man ska minska vår belåningsgrad.
Att införa amorteringskrav ger ju inte klirr i stadskassan lika snabbt.
Att införa amorteringskrav ger ju inte klirr i stadskassan lika snabbt.
Om det nu redan pratas om en bubbla med för högt belånade hus. Sen gör dom det dyrare för alla som har hus, och blir det dyrare att äga huset så sjunker priserna. Ingen vill sälja så när ränta kryper uppåt så spricker bubblan.
Precis det man inte ville. Men sen har aldrig politiker varit kända för att vara smarta.
Precis det man inte ville. Men sen har aldrig politiker varit kända för att vara smarta.
Är det villor eller bostadsrätter som är problemet? Bostadslån gäller ju båda. Att det idag är en osund marknad är nog de flesta överens om - frågan är väl hur man ska fixa till den. Det finns ju ett antal vägar att gå, men de har ju alla någon form av avigsidor. Höja fastighetsskatten, 90% skatt på reavinster vid fastighetsaffärer, slopa ränteavdrag, sätta min-gräns för amortering, obligatoriska annuitetslån för fastigheter, statligt övertagande av alla banker m.m. Somliga vägar är krångligare och får mer genomslag utanför bostadssektorn medan andra kanske inte är tillräckliga för att lösa problemet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett av alliansregeringens stora misstag var väl att de inte avvecklade hela fastighetstaxeringsbiten när de avvecklade fastighetsskatten.Lostmoose skrev:
Hade de lagt ner den verksamheten hos SKV hade det väl varit närmast omöjligt att återinföra fastighetsskatten.
Men nu sitter de och taxerar och beräknar och letar statistik.
Hur många tusen pappersvändare är sysselsatta med denna meningslöshet?
Och vart tredje (?) år skickar de ut en bunt blanketter med meningslösa uppgifter som om inget hade hänt.
(Exempel på meningslöst informationssamlande:
Bedöm om kökets fasta inredning och utrustning har
- enkel standard
- normal standard
- hög standard
Varför?
Jämför med hur båtskatten hanterades. Registret skänktes bort till ett försäkringsbolag eller något.
Den skatten kom aldrig tillbaka
Minns ni när vi hade hundskatt
Den avskaffades 1996.
Och http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/2961-borg-ville-infora-kattskatt
Man sänker inte räntan för att öka folks konsumtion och samtidigt höjer skatt på fastigheter och tar bort ränteavdrag. Det skulle ju sänka konsumtionen ännu mer... Nej amorteringskrav är det enda rätta i nuläget
Tror på att man ska betala av på sina skulder och inte räkna med att bostadspriserna alltid går upp.
(jag kanske tänker gammeldags och har fel)
Behövs bara lite "nya" regler från "de" som bestämmer så kan prisbilden se annorlunda ut.
(jag kanske tänker gammeldags och har fel)
Behövs bara lite "nya" regler från "de" som bestämmer så kan prisbilden se annorlunda ut.
Fastighetsavgift har ingen direkt koppling till ränteavdrag. Men om du menar att räntevdragen borde slopats när fastighetsskatten togs bort så håller jag med. Jag anser att ränteavdragen är fel eftersom du och jag subventionerar lånade pengar.
Allt som ökar kostnaden för boende, bidrar till minskad konsumtion och därmed risken för deflation. Det bästa är väl då givetvis tvärtom öka konsumtionen genom att mer pengar kommer i omlopp. Högre kostnader drabbar boendet oavsett vilken boendeform man har, och minskar då givetvis utrymmet för konsumtion.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är inte säkert.cecar33 skrev:Allt som ökar kostnaden för boende, bidrar till minskad konsumtion och därmed risken för deflation. Det bästa är väl då givetvis tvärtom öka konsumtionen genom att mer pengar kommer i omlopp. Högre kostnader drabbar boendet oavsett vilken boendeform man har, och minskar då givetvis utrymmet för konsumtion.
Pengarna som stat och kommun drar in via skatter och avgifter delas ut till offentligt anställda, sjukpennings- och bidragsmottagare, och används sedan till konsumtion i våra butiker och på krogar, bensinmackar och resebyråer (utom det som skickas till släktingar i avlägsna länder).
Så det konsumeras nog, men du får inte njuta frukterna av det själv
Varför skulle ränteavdragen slopas när fastighetsskatten ersattes av fastighetsavgift och ändrade skatteregler för uppskov? Fastighetsskattens borttagande innebar inte något minskat skatteuttag av fastighetsägarna, det var helt och hållet en omfördelning av skatter/avgifter inom gruppen fastighetsägare.gpy skrev:
Nu förstår jag inte riktigt ditt tänk, alla dom/vi som bor och betalar ränta/amortering/hyra oavsett vem som är utbetalare, får ju mindre med pengar om kommer det fler eller större pålagor på boendet. Ökar kostnaderna för det så finns dessa pengar inte tillgängliga för konsumtion och det är problemet. Pengar som skickas till släktingar i avlägsna länder kan jag hålla med dig om helt.:wow:KnockOnWood skrev:Det är inte säkert.
Pengarna som stat och kommun drar in via skatter och avgifter delas ut till offentligt anställda, sjukpennings- och bidragsmottagare, och används sedan till konsumtion i våra butiker och på krogar, bensinmackar och resebyråer (utom det som skickas till släktingar i avlägsna länder).
Så det konsumeras nog, men du får inte njuta frukterna av det själv![]()