Artikelkommentarer
Oppe: För oss är 1,5 plans det optimala, när jag inte tar mig uppför trappen så finns det fortfarande två sovrum på bottenplanen. Så det kommer nog funka...annars tror jag oxå att den dagen jag är så gammal och risig så blir det ättestupan
gäst: Mindre lyhört? Kräver nog verkligen rätt tomt och display. Är väldigt svårt att inte hamna vägg i vägg med sovdel kök tvätt barnens allrum etc. Ljud går ofta genom dörrarna.
Larsa: Är inte kickbacken (delvis iaf) driftskostnader? Ngn måste ju ha tekniker mm om ngt går sönder etc.
gäst: Har själv valt att bygga ett tvåplanshus och är jättenöjd. Håller med om för- och nackdelarna. En nackdel att tänka på är målning och fönsterputs. Vi löste fönsterputs genom att köpa till självrengörande fönster på övervåningen. Särskilt viktigt på de fönster som inte går att öppna. Annars får man klättra på stegar för att putsa fönster.
projekt für alle: "Tidiga vindkraftverk förbrukade ex. ungefär lika mycket energi i byggskedet som de förväntades producera under hela sin tekniska livslängd. Sådana "investeringar" är inte bra vare sig för samhällsekonomin eller för miljön." Vindkraft är den energiform som snabbast drar in den energi som krävs för att byggas. Det handlar om ett par månader.
rickardg: Är väl lite missvisande att "på soutterängshus blir båda planen bottenplan" med avseende på fönster då den det bara blir fönster i markplan på ett halvt våningsplan åt gången en till fördel är att det är lättare att få till massbalansering med schaktmassor med suteränghus och inte gräva så djupt och istället lägga massor brevid huset och därmed inte behöva köra bort så
Lena Styfberg: Vill gärna lägga till att det finns gjutjärnskaminer med etanolinsatser där du får värme upp till 3 kW och du ser lågor och du behöver ingen skorsten. Härligt i uterum eller i ett rum där skorsten ej går att ordna utan stora ingrepp. se spisdoktorn.com
gäst: Vissa kommuner erbjuder billig radonmätning, kolla med dem.
gäst: Tråkigt att man försämrar strandskyddet! Innebär att rika turister och badgäster kommer att köpa strandnära mark vid vatten. Därmed försvinner rekreationsområden för allmänheten (arbetarklassen). Sannolikt så får vi också äver tid reduserad Allemansrätt- likt Tyskland. Nu när alla partier är exakt lika så kvittar det ju vem man röstar på. (ref Göran Persson, Agenda)
Karin Pettersson: Jag tycker bygget ser väldigt fint och välordnat ut. Staktet, som förra kommentera, tycker jag bryter av fint. Det har blivit en tjusig, mysig och spännande miljö att må gott i.
Redaktionen: Kassettak, fiskbensparkett och marmor präglar veckans fredagshus. Du kan läsa artikeln här: Tidstypisk pärla för funkisentusiasten
gusvo085: Fast om det är Paroc som anser det så kan man ju fundera på trovärdigheten, är inte deras största isoleringsprodukter glas- och stenull?
gäst: Vi är också intresserade av denna husmodellen. Vi undrar vad tomten kostade för att kunna göra en jämförelse?
jimih: [citat] Jag tycker det är lite rörigt. Det borde vara betydligt större fokus på det rent juridiska här. Enligt DN-artikeln är detta en klausul i "anbudshandlingarna". Vad betyder det exakt? Jag kanske är helt ute och cyklar, men anbudshandlingar är väl bara ett underlag när man vill få in anbud? Det är väl bara de faktiska påskrivna kontrakten som gäller i slutändan? Jag menar
KnockOnWood: "I slutet av förra året ansökte och fick gruvbolaget LKAB rivningslov för familjen Lundqvists hus" "Nu har det sju år långa fallet kommit att bli en del i valdebatten i Gällivare" Nå är det sju år gammalt eller årsfärskt? Men att flytta ett litet hus görs väl lätt där uppe i Norrbotten/Lappland. Hela Kiruna är ju på väg att flyttas för att inte rasa ner i gruvan.
gäst: På en hel del ställen behövs också strandskyddet. Själv bor jag i ett attraktivt område på västkusten. Utan strandskyddet skulle man inte kunna gå längs med bryggor eller vattnet på många ställen.
pellas: Kära skribent.Måste anse att du måste komma från stadsmiljö när kompetensen om vedeldning är dylik med dina rader.......Läs på!!!! Finns flis åxå med samma goda teknik som pellets i dag !!!!
gäst: Vill man åka stort och komfortabelt men ändå billigt köper man såklart en begagnad bil! Försäkring skatt och bensinförbrukning har alla försumbar inverkan på milkostnaden, om man inte kör flera tusen mil förstås. Även på en begbil är det värdetappet som med marginal är största kostnaden. Här blir det lite jobbigt, för kör man "för lite" blir värdetappet per mil enormt då
gäst: Någon som vet hur man avlägsnar stendamm från tyg? I samband med renoveringen av badrummet har allt damm från betong och tegel hamnat på mina soffor ( för att inte nämna överallt i lghten). Hemskt tacksam för tips på hur jag kan få rent sofforna!
kontorsråttan: Jo de flesta husägare har nog någon form av gräsavverkningverktyg. Men jag fattar inte varför det var så viktigt att nämna namn & yrke på den av gräsklipparen överkörde. Är det en större riskgrupp?
gäst: Vi bor i en 3-vånings sutterängvilla och ska byta värmesystem. Vi har takvärme (direkt-el) i nuläget men ska byta till golvvärme i samband med en stor renovering av kök, vardagsrum, hall och några sovrum. Frågan är vilken typ av golvvärme som skulle passa oss bäst. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill byta till ett annat uppvärmningsalternativ med el, men det är klart att det i
Marre666: Renovera tvättstugan jobbigare än badrum....haha, och förresten såg jag Tomten förut
Demmpa: [citat] Spädbarn/barn (från typ nyfödd upp till några år) undersöker mer eller mindre allt genom att stoppa det i munnen. Barn upp till fem/sex år snuttar på fingrarna (om dom inte snuttar på napp) oberoende om fingrarna är rena eller inte. Äldre barn/ungdomar som är med i Scouter/Friluftsfrämjandet/etc karvar ibland i marken med kniv som dom senare äter korven med.
Redaktionen: I Malmö är översvämmade hus ingen ovanlig syn för tillfället. Du kan läsa artikeln här: Regnkaoset i Malmö förstörde många hus
Redaktionen: Sjönära fritidshus är hett eftertraktat men priserna på fritidshus och vanliga hus förväntas inte stiga under kvartal tre. Du kan läsa artikeln här: Hög efterfrågan på sjönära fritidshus