Artikelkommentarer
Odjuret: Lika bra å inse att man ska hålla sig till de största bolagen... Trygghansa Folksam och IF... Även om dessa jättar kan bråka en hel del så känns det tryggare...
Laggeman: www.polenshopping finns inte längre, någon som har tips på var man kan hitta webbutiker i Polen som har typ "sten på nät" att lägga på golv?
Redaktionen: En trasig vattenledning ledde under gårdagen till att ett flertal hus översvämmades av vatten. Du kan läsa artikeln här: Källare översvämmade efter kraftig läcka i Helsingborg
Jonatan79: Jag har jobbat på bank i 9 år och betalat ut flera hundra miljoner i lån så jag vet nog en hel del om detta ämne. Statistiken baserades på köpeskilling vid lånetillfället om jag minns rätt. Bankernas kalkyler räknades på ca 7-8% när jag jobbade så en viss amortering fanns det utrymme för i kalkylerna. Och en finanskris som den senaste är det väldigt osannolikt att det sker igen
Redaktionen: Flera experter är bekymrade över hur bostadsmarknaden ter sig idag. Du kan läsa artikeln här: Lyssningstips: Därför vill de införa amorteringskravet
Redaktionen: Deras fritidshus brann ned i branden i Västmanland, nu är det inte säkert att de får bygga upp det igen. Du kan läsa artikeln här: Bygglov osäkert för nedbrunnet hus
thomas33: Är det inte läge att ta bort reavinstskatten som numera gör att det begränsar folks vilja att flytta? Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna: "...många bor kvar i ett boende som inte passar dem, eftersom ett nytt boende skulle bli dyrare än det gamla när väl skatterna är betalade. Detta sänker rörligheten på bostadsmarknaden, driver upp priserna och gör det svårare
gäst: Hahaha, du ångrar dig lite nu va? Olyckskorpen har förlorat en del pengar på sin rädsla, måste kännas surt?
jonko: [citat] Jag går runt i mina Diadora hela dagarna och är tvär nöjd, har testat många modeller innan och dom jag har nu är tveklöst bäst (3:dje paret) jag gjorde ett mellan stick med Puma för ett tag sen men dom åkte ut ganska snabbt.
öringen: Har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå att rädda torpet för en halv miljon. Eller är varenda vägg,taket och hela grunden uppäten. Men nu får dom ju inga pengar oavsett verkar det som vilket är tråkigt
Hemmakatten: De njutningsfulla områdena, som någon skrev, lär snart vara förstörda av Attefallshus och Attefallsutbyggnader. Undantaget de områden som är kulturhistoriskt värdefulla och skyddade.
The Tor: Mitt absolut bästa speltips från barndomen: Sjörövarön! http://www.minaspeltips.se/sjorovaron.html
Redaktionen: Idag förväntas både utbud och antalet spekulanter öka kraftigt på bostadsmarknaden. Du kan läsa artikeln här: Nu sätter bomarknaden fart igen
Redaktionen: Tomtägare JO-anmäler kommunen för sent avslag på bygglovet. Du kan läsa artikeln här: Begär att få tillbaka avgiften för bygglovsansökan
falkn: [citat] Ja, detta är ju något som måste definieras väl. Därmed är ju inte förslaget särskilt genomtänkt. Bygger man 300 villor är väl efterfrågan troligtvis för låg för att kunna höja priserna p.g.a. uteblivet amorteringskrav, men skulle man bygga 10 i toppläge (vilket också görs av exploatörer) så har man ett helt annat läge.
Redaktionen: Statistiska Centralbyrån noterar stigande priser i 19 av landets 21 län. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna accelererar uppåt
Jonatan79: Det har bankerna gjort ganska många år redan, speciellt på fd topplån, då var det ofta 10 års amortering. Nu blir det säkert något i den stilen som redan körs, allt över 70 % belåning ska väck på x-antal år. Gissar att de flesta banker är mer generösa/flexibla mellan 50-70 % än FI förslag.
fridde: Man kommer att titta på både material och utförande, ingen önskar naturligtvis dyra lösningar som inte håller i längden.
b8q: [citat] Jo, det må så vara - men hur påverkar det den här undersökningen? Självklart vill alla försäkringsbolag betala ut så lite ersättningspengar som möjligt, och därmed vill de att det uppstår så få vattenskador som möjligt. Det vill väl vi husägare också?
elpaco: Va, hur kan det vara tråkigt att anlägga en rabatt? Lite jobb, stor effekt ..
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg som var solklart off topic. Artikeln handlar om ROT-avdraget.
Fred vom Jupiter: Skulle duschblandare börja på 2500 kr? Alla stora fabrikat har modeller runt tusenlappen som är helt OK. Kan man tänka sig IKEA eller Bauhaus egna sortiment kommer man ner mot femhundringen.
gäst: Anna H du tänker fel. Pyramiden som du refererar till är bara nödvändigt i ett sjukt system som kräver evig tillväxt. Med det resonemanget måste den arbetsföra befolkningen konstant växa för att klara av en äldre ej arbetsför befolkning. Alltså ett systemfel. Du glömmer även att majoriteten av arbeten tillhörande blivande pensionärer rationaliseras bort, samt att robottekniken
Kladdkaka: Detta låter som ett tips som kan funka. Funkar även för att kolla om fjärrkontrollen sänder signaler. Använd kameran på mobiltelefonen. Håll den så nära ljuskällan som möjligt. Om du kan se ett zebramönster i bilden, med svartvita vertikala ränder, tyder det på att ljuskällan avger ett flimmer. Ju tydligare mönster, desto mer flimrar lampan.
Redaktionen: Det blöta sommarvädret ger idealiska förhållanden för den förrädiska äkta hussvampen. Du kan läsa artikeln här: Idealiskt väder för fruktad hussvamp
Abki: Man hittar fler och fler ställen med fungerande belysning men man behöver en ficklampa också för att se. Har fått byta fler och fler så kallade energisparlampor om lyser men dels kan man ha lämnat rummet innan de hunnit tända och ofta är det bara ledbelysning som man får av energi-sparlampan. Omärkt har värmeräkningen också ökat så var besparingen skett kan man undra. Varför