Svenskar med bolån har i snitt skulder som är 370 procent av årsinkomsten efter skatt, visar en helt ny undersökning som Riksbanken gjort. Värst är de med låg inkomst i Stockholm. Fem faktorer påverkar om dina bolån är för stora.

Du kan läsa artikeln här: Är dina bolån över eller under snittet?

E
Skrivet av: Byggis

Men är detta ett bra mått på sårbarhet? Man kan ju ha kapital utanför huslånen och i princip vara skuldfri fast man är belånad till 300 % av sin disponibla inkomst.

E
Skrivet av: Hasse Hansson

Hmm. Om ett lån på 2 mille för ett hushåll med cirka 43k efter skatt ger en kvot på 500% så har jag känslan av att många ligger risigt till.
Själva har vi en kvot på 466%. Weeeee!

E
Skrivet av: Jonathan

Jo i det fallet är det inte ett hundraprocentigt mått. Dock funkar det ganska bra i praktiken, då svenskar tenderar att ha mycket små förmögenheter om man undantar värden bundna i just bostaden.

E

Ett bättre sätt att räknta skulle ju vara ALLA tillgångar (hus, aktier, bilar) minus ALLA lån (ev bil, csn..) och relatera summan av det till den disponibla inkomsten.

E
Skrivet av: Hemlis

Hur värt 6,5 mille, lån på 5 mille :-). Nettoinkomst i familjen ca 60tkr per månad. Min anställning osäker dock :/

E
Skrivet av: Hugo Kjellin

Denna siffra är ju helt värdelös eftersom den inte relaterar till värdet av huset.

Dock är jag nöjd eftersom vi ligger under 70% :)

E
Skrivet av: Anonym denna gång

Nice. 190%

E

Du har 190% av din disponibla inkomst på banken efter att lån dragits av? Låter rimligt, det borde alla ha. :-)

E
Skrivet av: Henke

Under 300% om jag ser till hela hushållet. OK tycker jag om jag jämför med många av mina bekanta som har lån upp till öronen bara för att de vill visa upp en fasad utåt. Sen att de äter falukorv eller mackor varje kväll är ju inget de är öppna med. Jag mår bra av att veta att vi klarar av att dra runt hushållet även om jag eller min fru skulle bli arbetslös.

E
Skrivet av: JB

Byggis: Du drar givetvis av eget kapital mot skulder innan du beräknas din skuldkvot.

E
Skrivet av: Chrylle

"5.Ditt sociala skyddsnät - har du rika släktingar som skulle hjälpa dig vid en kris?"
Trotts världens högsta skatter så har landet Sverige inte råd att ha ett sociallt skyddsnät, nu heter det att dom rika släktingarna stå för det.

E
Skrivet av: Allmän inställning

"Det löser sig" Sa han som sket i badkaret.

E
Skrivet av: Hemlis

@Chrylle: Har 200 tkr sparat och 1 års uppsägningstid, innebärandes att vi klarar oss ca 2 år utan mitt jobb. Sedan är det bara att hyra ut / sälja :-)

E
Skrivet av: Gäst

Ditt sociala skyddsnät - har du rika släktingar som skulle hjälpa dig vid en kris?

hahaha

Ja DEN var bra rolig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.