Artikelkommentarer
Redaktionen: Trots att 90 procent ska få snabbt internet är det många hushåll som glöms bort längs vägen. Du kan läsa artikeln här: Oenigheter kring hanteringen av fiberutbyggnaden
Redaktionen: Medan debatten kring det sänkta ROT-avdraget fortsätter minskar antalet byggkonkurser. Du kan läsa artikeln här: Byggkonkurserna minskar
Redaktionen: Förtroende för hantverkare har jämförts i 50 olika länder. Du kan läsa artikeln här: Lågt förtroende för hantverkare
toolman77: http://www.stockholm.se/stockholmssolkarta
gäst: Att bankerna skulle vara omsorgsfulla är lite roligt! De har bara hittat ett bra sätt att få låntagarna att 'dra på sig' dyra lån med insatser till boendeköp. Om inte så får de in en hög med pengar de direkt kan låna ut igen. Trycket från köpare är ändå högt! Med borgenär har de inte ökat säkerheten - de ökar bara potentiell vinst! Om initiativ fanns skulle bankerna sannolikt
Jonatan79: Åh Nobelpriset i journalistik till DN! Avdelningen det visste nog alla redan...
Dahla: kuntri : Du kan räkna 0,35 liter per kvadratmeter i tilluft och 5% högre på frånluften.
Redaktionen: Mark- och miljödomstolen har utdömt vite till en husägare i Skåne på grund av hans felaktiga infiltrationsanläggning. Du kan läsa artikeln här: Husägare döms till vite för dålig infiltration
DIY_freak: [citat] Jag tecknade om mitt elavtal den 27/8 och fick ett pris på 66,63 öre/kWh. Det betyder 23,90 öre inkl. elcertifikat exkl. skatter eller lite drygt 21 öre exkl. elcert. Eftersom större delen av min förbrukningen är på vintern, så är priset under vintern viktigast. Senaste vintern låg spotpriset på ca 29 öre dec-feb om jag fått tag på rätt tabell. Så inte behöver man åka
Bo.Siltberg: Man finner väl inte lyckan i ett hus i sig, utan i det boende på ger lycka... Många är nog lyckliga över sin lägenhet. Dessutom är det ju stor skillnad på ett hus i stan och ett hus på landet, det går inte att jämföra.
klaskarlsson: Ja Höganäs kommun har en del sådana ärenden som jag har förstått - mkt svågerpolitik, och de som inte känner "någon" får ett byråkratiskt helskie :/
pelpet: Förhoppningsvis fixar Attefall till reglerna om han kommer tillbaka. T.ex skulle man kunna ta ifrån kommunen rätten att stoppa Attefallshus annat än i vissa särskilda områden, och så sätter man ett tak på avgiften för bygganmälan alt tar bort kravet på detta för enklare attefallshus.
AndersS: [citat] Och tråden är från 2011................
Redaktionen: Ökad orderingång och hög efterfrågan räcker inte för att branschorganisationen ska våga höja sin prognos. Du kan läsa artikeln här: Prognosen på 9 500 småhus står fast
Redaktionen: En bristfällig skarvning har lett till skadeståndskrav. Du kan läsa artikeln här: Götenehus anmäls till Allmänna Reklamationsnämnden
steve5432: Finns dock företag som har fungerande "alltjänster". Här i Karlskrona finns t.ex. HS som primärt är ett städ/hemtjänstföretag men som även har ett måleri. Riktigt proffsiga gubbar som jobbar där. Jag testade dem faktiskt då andra hantverkare jag hade hemma hos mig bara snackade skit om dem hela tiden. Men de gav ett proffsigt intryck hela vägen och jobbet blev riktigt bra (spackling,
Redaktionen: Den omtalade badrumsrenoveringen har nu nått etern, när Sveriges Radio följer upp Hans Walters badrumsrenovering. Du kan läsa artikeln här: Plånboken i P1 följer upp fallet med Bauhaus badrumsrenovering
Redaktionen: Inbrottsstatistiken sjunker men skadegörelsen ökar kraftigt. Du kan läsa artikeln här: Hittills i år: Något färre inbrott
Profossen: Så dom gick från att ha en i princip underhållsfri fasad till att både ha tegel, puts och trä? Jag är skeptisk. Risken är överhängande att det där är lika hopplöst ute estetiskt sett om en 10-15 år som husen med platta takpapps-tak blev på 90-talet.
LoPim: Hej, jag är också intresserad av länken till projektrapporten. Eventuella sökord vore av intresse (exempelvis vem som skrev rapporten).
ToRy: Misstänker att det snarare är tvärtom, att åretruntboenden köps upp av de som har råd med exklusiva sommarbostäder. Slopandet av fastighetsskatten bör väl ha dämpat detta något iom att folk numer har råd att bo kvar. Får väl se vad som händer, regeringen verkar ju vilja återinföra fastighetsskatten.... Hur som, det här är min teori, vet inte om det stämmer.... För övrigt,
Kalle B: Ja, det känns som om det saknas mycket information här, för att man skall kunna bestämma sig för vad man tycker.
gäst: Vi byggde med Eksjöhus...vi valde husleverantör med minst fel vid slutbesiktning...Vi fick ett bra hus, vår budget överskred med 500 kronor. Vi bytte ut det mesta som gick att byta ut på et kataloghus. Vi är nöjda med vårt hus. Byggde i Skåne 2004
Redaktionen: Ett förslag som överlämnades förra veckan skapar oro för ny fastighetsskatt. Du kan läsa artikeln här: Villaägarnas: "Risk för ny fastighetsskatt"
Videonisse: Uppdatering ang mitt köp: jag fick skivorna utbytta och har nu istället en pall med Windstopper som skall spikas upp på fasaden :-)
gäst: Det är märkligt att nationella krav för täthetsprovning enbart finns på passivhus. Det borde absolut införas på alla hus som byggs. Även på hus som renoveras till FTX. Installeras FTX-ventilation i ett nytt hus rekommenderar man ett maxläckage genom klimatskalet på 0,3 l/s.m2 (sp) eller 0,6 l/s.m2 enligt boverket. *** redigerad av moderator, reklam ***
gäst: Det är märkligt att nationella krav för täthetsprovning enbart finns på passivhus. Det borde absolut införas på alla hus som byggs. Även på hus som renoveras till FTX. Installeras FTX-ventilation i ett nytt hus rekommenderar man ett maxläckage genom klimatskalet på 0,3 l/s.m2 (sp) eller 0,6 l/s.m2 enligt boverket. Http://www.energisam.se
Mattias Axelsson: Faller mig inte i smaken. Känslan bildens förmedlar är för mig opersonligt. Hängrännorna ger ett ofärdigt intryck.
harry73: Om man ser hur mätinstrumentet ser ut antar jag att det är elektromagnetism de mäter. Men vad mäter man egentligen om man mäter elektricitet i marken? Ström, spänning, resistans, elektromagnetism?
Redaktionen: Mäklarnas analys: Ett ovanligt lågt utbud och ett högt tryck på marknaden. Du kan läsa artikeln här: Säljarna har fördel på dagens bostadmarknad