Våren är här i delar av landet och har du inte redan kastat ett getöga på ditt tak är det hög tid att göra det nu. Våren och hösten är nämligen de bästa årstiderna för att rengöra taket.

Du kan läsa artikeln här: Så tvättar du taket

E
Skrivet av: KentW

För c:a 30år sen så rengjorde jag mitt betongtegeltak för sista gången.
Efter ett tips från en äldre husägare i området besökte jag den lokala "skrotgården " och inhandlade en rulle KOPPARTRÅD c:a 35m lång och 5mm i diameter.
Den satte jag sen fast på nockpannorna i, i spiken som håller fast dom i nockbrädan.
SEn har jag bara spolat av taket från tallbarr och tömt hängrännorna, taket ser ut som nytt!
Det är inte fel med "gamla" naturmetoder!

E
Skrivet av: Olsson

Det där låter intressant. Men jag är inte säker på att jag begriper riktigt hur du gjort. Har du delat tråden och satt fast en bit på varje pannfäste eller? Berätta gärna lite mer utförligt.

E
Skrivet av: Lelle

Jag använder Algdräparen , samma som i poolen funkar hur bra som helst. "duschar staket mm med detta ser ut som nytt.

E
Skrivet av: Anders

Taktvätt eller takvård är inte samma sak, lärde jag mig då jag läst LA tak rapport.

E
Skrivet av: Karhusola

Jag som själv är takentreprenör rekommenderar att tvätta med högtryckstvätt det går att ställa in trycket så att det blir svagare så att det bara sköljs av. Använd vänligt handdiskmedel det är milt och miljövänligt detta räcker för att göra rent tak och rännor med!

E
Skrivet av: Gäst

Allt detta tvättande ? Använd ett skydd på plattorna som självrengör plattorna när det regnar. nanovations.eu Då får aldrig alger och mossa någon chans att börja växa. Man slippar tvätta taket var tredje år.

G
Tvätta tak är ju ett ganska nytt påfund. Kan förstå om man har mycket mossa eller liknande som lägger sig men de flesta av oss behöver inte tvätta taken. Det är ren kosmetika o ett lätt sätt för några firmor att tjäna pengar på där staten (vi alla) tar viss kostnad genom Roten.

Tandem musca cacavit
Tänkte inte ta bort mossan på taket i år, men en pytteliten vattenläcka in i kökstaket efter två dagars hällregnade, tvingade mig att tänka om. Visade sig vara en sprucken takpanna.

Men mossan, som jag mestadels bekämpat med att peta bort mekaniskt, verkar ha evigt liv. Det såg för illa ut på västsidan:
Tak med väderbitna takpannor och mossa, inklusive två takfönster och nyare, ljusare utbytta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog inte en bild som visar hur det såg ut precis efter, men så här ser det ut efter högtryckssprutning och fyra utbytta pannaor:

Tak med mossbeläggning, två takfönster och nyare ljusare takpannor efter rengöring och utbyte.
Skapa konto

Som man kan se på bilden ovan, är de utbytta pannorna ljusare än de som suttit där >30 år. De utbytta har legat i travar under tak. Det borde väl vara tvärtom, mörkare i mörkare förvaring...

Redigerat:
Tandem musca cacavit
Skrev fel. Nedre bilden ovan, är efter mekanisk rengöring (mha kvastskaft i trä) innan högtrycksprutning. De ljusa fläckarna på taket är solljus silad mellan träd och inget annat...

Tänkte att detta får bli sista gången med mekanisk rengöring, så testar därför även kemisk bekämpning. Igår sprejade jag taken med bensaltensid med hjälp av högtrycksspruta med medföljande rengöringstillbehör, istället för de vanliga sprutmunstyckena. Var lite svårt att hitta rätt blandningsinställning.

Stod på en stege/trappstege när jag sprejade och klättrade aldrig upp på taken. Har för dålig balans i min ålder/läge för det. Inga problem att nå upp till nocken. Förvisso en normalvilla med ca 100 kvm i bottenvåningen.

Så här såg taket i väst ut efter att knappt halva sidan behandlats:

Ett tak med betongpannor som delvis är rengjort från mossa och påväxt, med skumrester efter kemisk behandling.
Skapa konto

Som synes skummar det rejält och inte ens en dag efter är allt skum borta i hängrännorna.

Bilden nedan visar efter högtrycksprutning och besprutning med bensaltensid:

Takpannor med två takfönster efter högtrycksrengöring och skumbildning från kemisk rengöring.
Skapa konto

Norra taknocksänden glömdes bort vid mekaniska rengöringen. Så sprutade lite extra där. Såhär såg det ut efter en dag, ej synbar skillnad än:

Taknock med mossa och lav efter mekanisk rengöring men innan kembehandling.
Skapa konto

Blir intressant att se hur det kommer att gå

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.