6 530 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Värmepump klarade inte minusgrader
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Husägare får rätt till hävt köp och skadestånd efter felande värmepump.
Du kan läsa artikeln här: Värmepump klarade inte minusgrader
Du kan läsa artikeln här: Värmepump klarade inte minusgrader
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Värmepump" står det bara.
Luft-Luft, Luft-Vatten, Frånluft eller Berg/Markvärme?
Det är klart att köparen inte ville montera ner pumpen, och "skicka in".
En vanlig amatör får ju inte installera pumpen igen efteråt.
Varför kunde inte leverantören, eller dennas certifierade montör, felsökt på plats?
Luft-Luft, Luft-Vatten, Frånluft eller Berg/Markvärme?
Det är klart att köparen inte ville montera ner pumpen, och "skicka in".
En vanlig amatör får ju inte installera pumpen igen efteråt.
Varför kunde inte leverantören, eller dennas certifierade montör, felsökt på plats?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ursäkta frågan från en okunnig?
Jag trodde att det enda som hände om det var "för kallt" ute var att värmepumpar "slutade fungera". Med "slutade fungera" menar jag enbart att deras förmåga att värma bostaden till önskad temperatur försvann, och att man blev tvungen att komplettera uppvärmningen av bostaden med någon annan annan form av uppvärmning, som till exempel el eller biobränsle?
I mina okunniga ögon verkar det som att man får räkan med att en värmepump går sönder om det är tillräckligt kallt ute? Men att i detta fall var det bra 25 grader kallt och att den minsann inte borde frysa sönder förrän temperaturen understeg minus 25 grader Celsius?
Hur är det?
Jag trodde att det enda som hände om det var "för kallt" ute var att värmepumpar "slutade fungera". Med "slutade fungera" menar jag enbart att deras förmåga att värma bostaden till önskad temperatur försvann, och att man blev tvungen att komplettera uppvärmningen av bostaden med någon annan annan form av uppvärmning, som till exempel el eller biobränsle?
I mina okunniga ögon verkar det som att man får räkan med att en värmepump går sönder om det är tillräckligt kallt ute? Men att i detta fall var det bra 25 grader kallt och att den minsann inte borde frysa sönder förrän temperaturen understeg minus 25 grader Celsius?
Hur är det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter som ett monteringsfel, där dräneringen av kondensvatten inte är riktigt utförd.
Då kan kanske själva fläkten frysa fast.
Då kan kanske själva fläkten frysa fast.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det kan vara både det ena och det andra som inte fungerar i kyla. Kyla i allmänhet är inte välgörande för teknisk utrustning.
Vår gamla LLVP hade ett fel som gick på garantin första året. En för vek returfjäder för ngn ventil el likn.
Några år senare blev det så mkt is i botten på tråget att värmeupptagningselementet/rör/anslutningar frös sönder. (Ett fenomen som kan inträffa i milt och fuktigt klimat.)
En effekt av att ngt, (i princip vad som helst), inte fungerar som det ska är att det inte blir varmt inne.
30kkr för pumpen och 12kkr för installation => min gissning en billig luft/vatten-värmepump. El möjligtvis en LLVP splitmodell med komplicerad montering?
Vår gamla LLVP hade ett fel som gick på garantin första året. En för vek returfjäder för ngn ventil el likn.
Några år senare blev det så mkt is i botten på tråget att värmeupptagningselementet/rör/anslutningar frös sönder. (Ett fenomen som kan inträffa i milt och fuktigt klimat.)
En effekt av att ngt, (i princip vad som helst), inte fungerar som det ska är att det inte blir varmt inne.
30kkr för pumpen och 12kkr för installation => min gissning en billig luft/vatten-värmepump. El möjligtvis en LLVP splitmodell med komplicerad montering?
Jag har sett det i en pump av billigare fabrikat. Hela ytterdelen var ihopisad och fläkten fastfrusen.KnockOnWood skrev:
Min värmepump släpper ut varmt kylmedia i ytterdelen emellanåt och tinar då bort isen. Den har aldrig tjälat ihop.
Man skulle vilja veta mer om den värmepumpen som är aktuell i den här tråden såsom vilken typ av värmepump samt vilket fabrikat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fast Motala är väl inte direkt ett köldhål?
Det är inte ovanligt att det kan bli -20°c , -25°c några dagar /vecka på vintern i Motala.KnockOnWood skrev:
Det finns vissa ställen utanför staden som är riktigt kalla på vintern.
Enligt en bekant är vissa värmepumpar inte gjorda för nordiskt klimat utan är gjorda för att kyla vid värme , en del importerar dessa och säljer dom lite billigare än dom som är tillverkade för oss.
Min värmepump har aldrig haft några problem att värma även att det har varit -25°c vissa dygn på vintern.
Det kan vara en sådan importerad pump som den stackarn i artikeln har köpt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden