Tyvärr har billiga tjänster ofta dolda villkor som gör dem dyra i längden. Telinet är ett tydligt exempel, som visar att den som vill få lägsta möjliga kostnad måste jämföra varje ny faktura med de gamla för att upptäcka försämringar.

Du kan läsa artikeln här: Kolla dina elfakturor

Exakt samma sak hände mig. Jag var dock tvungen att eskalera det till deras "kundombudsman" innan de strök de 900kr. I kundtjänsten svarade de att det var helt enligt deras villkor.

Jag vill också varna för Kundkraft. Har hoppat på deras erbjudande om "gruppinköp" av elavtal. Båda gångerna har det resulterande elavtalet varit dyrare än vad jag själv kunnat googla fram. Det är verkligen att köpa grisen i säcken. Dom lovar i och för sig inte att det kommer att bli billigast, men varför ska man då köpa el på detta sätt om man inte ens får reda på vad avtalet blir i slutändan. Någon glad och lycklig kund till Kundkraft får gärna korrigera mig.

Telinet ville blåsa mig också i somras, dom började helt plötsligt ta ut en fast avgift om 49kr/mån. Så det var bara att byta leverantör, det gick som tur är utan problem för mig.

P
Jag bestred fakturan på 900:- direkt, bindningstid ej överenskommen och hänvisade till Ei och artikeln i SvD. Har fått mail från dem att de strukit den. Verkar vara rena rama skojarna som kör med bluff-fakturor och hittar på egna avtal.

Fick tjafsa länge med Telinet där jag hänvisade till Ei och artikeln i SvD innan jag fick tillbaka de 900 kr de tvingade av mig för att byta abb då de bytt abb.form med 12 mån förlängning utan att informera. Det stod på fakturan sa de, jag har efaktura, kollar inte i detalj på varje faktura jag får. Skitföretag!

G
Inget unikt med Telinet, de flesta elavtal ser ut och förlängs så. Har själv haft el från Dalakraft och samma sak där med krav om ersättning för avtalsbrott för de månader de hade förlängt samt administrativ avgift på 500 utöver månads kostnaden. Betalade den och lärde sej läxan, nya leverantören och den förväntade förbrukningen blir ändå att jag sparar eftersom Dalakrafts 12månaders kw/t pris var så mycket högre.

Nej, de flesta förlänger med samma som du hade innan med rimlig uppsägningstid. Ei säger oxå att det inte är ok att endast informera om avtalsslut på fakturan.

Tragiskt nog är det Telinet som dyker på först på Elskling.se's lista och alltså det bolag de rekommenderar mig att anlita. Givetvis för att Elsklings provision är hög där och inte för att priset är lägst.

De fasta kostnaderna för elhandel har blivit en allt viktigare post att ta hänsyn till då de inte alltför sällan utgör en betydande del av den totala elkostnaden. Ex 99kr/mån är ju hela 1200 kr/år och då kanske det inte spelar någon roll att elpriset är några ören lägre.
Har vattenfall sedan några år och de brukar inte vara omöjliga när det gäller att bjuda på månadsavgiften, har iafsluppit den i 2 år.

• Gilla
lundq
  • Laddar…
P
Läste detta och kollade genast mina fakturor då jag kom på att det nog börjar bli dags för nytt avtal. Tecknar alltid ett års fast avtal och byter varje år om något billigare dyker upp. Och mycket riktigt har Telinet gjort exakt samma sak mot mig! Tecknat upp mig på ett nytt 12 månaders abonnemang med "Rörligt med pristak"! Inte 12 månader fastpris sonder alltid har stått innan. Och ingen har meddelat att abonnemanget gått ut! Ska lusläsa fakturorna, och gissa om deras stackars kundservicemedarbetare kommer få höra!!!!

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
G
Jag känner igen allt, precis samma sak hände mig. Så oprofessionellt! De höjde plötsligt månadsavgiften utan att meddela mig och plötsligt hade jag ett 12 måmaders avtal. Jag bröt med de direkt, men kunde inte avsluta abonnemanget förrän 1/9.

Gäst: dala kraft går väl över i tillsvidare abb om man inte gör något? Så har det iaf varit för mig, nu är det nåt år sen iof

Du har dock valt ett kampanjavtal som innebär att du under 12 månader endast betalar 0 kr i månadsavgift och att ditt kWh-pris är reducerat med 5,0 öre.

Jag byter alltid varje år, då kan man ta 12 mån kampanjer! detta är Telinet rörligt, än så länge är jag nöjd! förra året hade jag Fortum inköpspris utan månadskostnad!

@lundq
Själva tanken med kundkraft är att någon förhandlar åt dig varje år, kanske resulterar det inte i det absolut billigaste. Orkar man förhandla själv varje år, så blir det billigare. Men då gäller att se upp med det finstilta som artikeln ovan beskriver.
(jag kör kundkraft sedan några år. tyvärr är ju nätägaren vattenfall - önskar man kunde förhandla bort dom!)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.