Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Jag skulle behöva lite råd om hur jag på enklaste sätt löser en dispyt mellan de som för ett år sedan köpte vårt hus och mig.
Vid försäljningen så missade vi att informera om att frånluftpumpen gått sönder och var urkopplad från vår elpanna. Pannan är ca 21 år gammal. Vi informerade om hur gammal pannan var och att den "sjung på sista versen", det är också tydligt i besiktningsprotokollet hur gammal pannan är och att den rekomenderas att bytas. Men fakta kvarstår, vi missade att informera om att frånluftspumpen i pannan var bortkopplad.

De som köpte huset har nu haft någon där för att titta på pannan som då upptäckte att frånluftspumpen var bortkopplad och nu kräver de 30 000kr i ersättning/kompensation.

Vad anser ni, skall vi betala och i sådana fall hur mycket om inte hur går vi vidare.

Pannan är så pass gammal att den inte anses ha något värde längre, den är 21 år gammal.

Tacksam för återkoppling, skulle vilja lösa dett på smidigaste sätt.

Jag antar att dina köpare försöker få detta till ett dolt fel, och utan att vara expert på området känns det väl långsökt då detta kunnat kontrolleras av köparna med ganska enkla medel. Finns ju massor av information på forumet om just detta, jag tror inte de har så mycket att hämta om de försöker gå vidare med ärendet.

Hej Raskus
Tack för din återkoppling, vi får se hur detta slutar.

Mvh/Johnny

En sak man alltid ska komma ihåg är att motparten alltid tar i lite extra till en början. En annan sak att komma ihåg är att man alltid måste argumentera i former om standardhöjning. Ett exempel på det är ju badrum. Säg att du köper ett hus där badrummet är omgjort för 20 år sedan. Du upptäcker att tätskiktet inte är tätt och att det finns mindre mängder fukt bakom. Att då kräva att säljaren ska ersätta ett nytt badrum är korkat eftersom badrummet ändå skulle behöva göras om.

Blanda inte in advokater, det kostar alltid mer än det smakar.

Hej Andreas
Tack för dina synpunkter, bra exempel med badrummet också.

Hur gammal är pumpen? Dessa anses väl ha en begränsad teknisk livslängd? Iså fall borde väl den teoretiska bortre gränsen vid hur mycket man kan anses ska ersättas vara den återstående tekniska livslängden?

Men även jag tror att det är svårt att få det till ett dolt fel...

Hej Emmet
bra input. Har inte tänkt på den tekniska livslängden. Helt klart en aspekt att ta med.

Med vänlig hälsning, Johnny

De kan ju aldrig kräva mer än vad en pump i motsvarande ålder skulle kosta att skaffa. Kan inte tänka mig att en 21 år gammal pump betingar nåt större värde ;-)

BiFuel skrev:
De kan ju aldrig kräva mer än vad en pump i motsvarande ålder skulle kosta att skaffa. Kan inte tänka mig att en 21 år gammal pump betingar nåt större värde ;-)
Hej BiFuel
Håller med, det ekonomiska värdet på den har jag förstått är 0kr.

AndreasElin skrev:
Läs det här:

[länk]

Sammanfattningsvis: säljaren har ingen generell upplysningsplikt.
Hej Andreas
Tack för länken, intressant läsning, tolkar texten som att det överhuvudtaget inte kan belastas oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.