J
Jan_G: Absolut, eller använd plastkilar/plåtplattor eller nåt annat.
3 svar · 1,3k läst
·
Ole Utne
Ole Utne: För en månads tid sedan gjorde jag en ny altan med tryckt virke. Det har nu börjat komma en konstig missfärgning på vissa platser någon som har en tanke på varför det blir så?
0 svar · 1,1k läst
·
A
Anders Hägg: [citat] Så då har man lag en duk på 4x4M på den lilla altan i värsta området se om det blir skillnad. Tanten sa att det blev bekvämare ljus .
2 svar · 1,3k läst
·
R
Ro-To: [citat] Så här blev det med Dynamatrix flexibel fog. Efter 2 år och fortfarande inga ogräs. Viktigt att regelbundet sopa och inte låta spillt jord ligga kvar för att motverka ogräs uppifrån. Jag är super nöjd med resultatet och rekommenderar varmt Dynamatrix. Jag köpte själv fogen men lät en firma lägga och vattna fogen så det blir rätt.
9 svar · 6,2k läst
·
A
Aiglebak: Hej! Jag har funderat på att bygga trall på befintlig jord där blommor/ogräs etc växer på sommaren. Vad tror ni är enklast att tackla detta på? Behöver man gjuta grunden eller går det med enbart marksten på befintlig jord? Jorden är väldigt stabil när man går på den, men vet inte hur detta blir med tiden. Fyi, är väldigt okunnig kring det området, därav de dumma frågorna :)
0 svar · 1,4k läst
·
S
snowjim: Har fått in flera olika offerter, en av dem är 4000 kr billigare än övriga och använder sig av Selve samt Hunter Douglas som båda döms ut av övriga montörer? När jag söker på nätet så verkar Hunter Douglas inte fått så bra omdöme utanför Sverige, de få poster jag hittar här på byggahus verkar dock inte ha några problem med dem. Selve som tillverkar motor och styrning hittar
4 svar · 2,3k läst
Z
z_bumbi: Stearin/paraffin Ta ett ljus och tälj av tunna bitar medan du går runt på banan. Dansa och se om det behövs mer alt gnugga in det med något föremål och sen se om det behövs mer. Jag har aldrig sett någon använda vax trots att den långvariga ordföranden i dansgillet jag hade kontakt med var biodlare. Därmed inte sagt att det inte funkar eller har använts men jag har inte sett det. En
3 svar · 940 läst
B
Boende45: [citat] Om slipning så är det viktigt med bra andningsskydd. Vanligt trädamm är onyttigt, äldre tryckimpregnerat slipdamm är inte hälsosamt att dra ner i lungorna. Även om förståsigpåarna här menar att det är farligare att gå över gatan.
9 svar · 2,3k läst
·
F
Fideliox: Weber har ju en matta också: https://www.weber.com/SE/sv/17897.html Men däcket under mattan kan ju bli missfärgat om det ligger en blöt matta där varje sommar?
25 svar · 45,8k läst
·
lunnabo
lunnabo: Hur bra blev det? [bild]
1 svar · 2,7k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har riggat upp dammsugaren invid ingångshålet och efter någon timme brukar det vara lugnt. Protte
1 svar · 1,0k läst
Kapsyl
Kapsyl: [citat] Skulle jag göra om det nu skulle jag använda en dator med lämplig freeware (finns gott om det) för att ställa in input från micken och ekot innan jag skickar signalen till förstärkaren. Det skall till och med finnas appar till telefonen som scramblar rösten så man låter som man är på fyllan så det bör finnas dator-freeware med den möjligheten också. Nu blev jag lite
130 svar · 77,5k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Ser perfekt ut, kör!
5 svar · 2,3k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Ja du får underkänt på stensättning. En förutsättning för att kunna få godkänt är att Du faktiskt använder dig av sten...
9 svar · 2,3k läst
·
T
Trrttsch: Det är på en öppen del med tak att ställa skottkärran under. Det satt några liggande panelbrädor som dolde och höll ihop. [bild]
6 svar · 1,2k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Jag använde en bräda som distans, så det är alltså 28 mm mellan brädorna. Ett litet tips om man använder en distans istället för att mäta ut placeringen för varje bräda är att fästa brädan i ena änden och kontrollera med ett vattenpass att det är rakt innan man fäster andra änden. Vissa brädor kan skifta lite i bredd och håller man inte koll på det så kan det bli
6 svar · 3,0k läst
·
Hep
Hep: [citat] Svar på både rubriken och inlägget med en ritning. Full poäng.
3 svar · 1,2k läst
·
WzOn
WzOn: [citat] [citat] När man kollar träguiden finns det inget virke som räcker till för ett skärmtak med spännvidden 5m. Och om jag minskar spännvidden är det fortfarande väldigt kraftiga dimensioner som föreslås och ofta svindyrt limträ. Taket är tänkt att vara 5m brett och 10m långt. Om jag har 5 stolpar på 5 meters avstånd från husväggen och sen 3 stolpar 2,5 meter från
10 svar · 4,5k läst
smh
smh: Hittills har jag bara kört med diskmedel så visst finns det utrymme för förbättring. Men om det mest är av estetiska skäl som man ska skura kan jag göra det betydligt slarvigare!
3 svar · 1,4k läst
D
DaDolly: Hej. Tänkte ställa en ovanmarkpool på min stenlagda yta på baksidan . Poolen är 4,24x2,5m och rymmer ca 7000L. [bild] Plattorna är i våg på bredden men lutar 1cm per meter på längden . Tror ni att jag behöver jämna till ytan före jag monterar upp poolen ? Några andra synpunkter? [bild] [bild] Jag tänkte placera dessa mattor under poolen . [bild]
0 svar · 913 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Du fick kanske ett måndagsexemplar , och detta bevisar även att tryckt virke inte behöver vara speciellt mer hållbart än icke tryckt….
3 svar · 1,9k läst
K
kniv: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
1 svar · 961 läst
JonasBleckert
JonasBleckert: [citat] men tabellerna är ju rätt tydliga med det typ bara är skydd trall, typ under tak, där C4 bör användas. Men som du säger, folk läser väl bara ”trallskruv” och tittar på priset, därav stor volym av c4 i hyllorna. Kan dock tycka hantverkare inte vill ha c4 och vi som ger oss på det själva rimligtvis googlar skruven åtminstone ett par gånger (själv är jag nog på
5 svar · 2,2k läst
·
Z
z_bumbi: Ta upp stenen och lägg i samma ordning på en skiva bredvid, gör om underlaget och lägg tillbaka stenen.
2 svar · 1,6k läst
·
Viwi1
Viwi1: [citat] Tack för tipset om armeringsjärn!
2 svar · 1,2k läst
·
M
Musmatta: [citat] bara en sådan här tänker du? https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676?gbraid=0AAAAADowiYidvlYYdxbM1_WQQBoCeHD3_&gclid=EAIaIQobChMI6LSk_925-AIVA53VCh3k9Q6REAQYBCABEgIjLvD_BwE I koncentrerad form?
2 svar · 1,6k läst
N
nybyggarn3: Ingen som har handlat markis av Harald?
1 svar · 1,2k läst
D
dilemma: Utan bilder är d lite svårt att svara men trallskruv kan funka bra, tänk bara på att förborra m 3mm borr så minskar risken f fler sprickor
1 svar · 1,1k läst
Jocce81
Jocce81: Dubbelpost sorry
0 svar · 702 läst
S
Stevee: Jag har uterum som jag öppnar dörrarna på två sidor för att vädra så inte växterna får basta. Problemet är när vädret är osäkert och det kan bli en regnskur då regnar det in när man är borta. Söker typ jalusi som jag kan sätta dit som en insektsdödande som släpper in luft men skyddar mot regn. (Provat Willabs nsektsnät men tyvärr regnet kommer igenom) Hoppas någon i på
0 svar · 960 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.