Om jag förstått det rätt ska det oljas in ibland? Är det bara att ta första bästa träolja, eller vad ska man använda? Vill gärna undvika att träet mörknar om det går.

Har några såna här i garaget, kan man använda dem till detta, eller till nåt annat? Står inget användningsområde på dem och känns som att de kanske inte håller högsta kvalitet, direkt..

• Hink med träolja från painty märkt för utomhusbruk, 2,5 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns några olika skolor och man behöver nog själva läsa på och bestämma sig vad man vill.

1. Olja in skolan
2. Terasslasyr-skolan
3. Såpa-skolan.
4. Gör-inget-skolan

+ säkert några till.

Själv jobbar jag med 2 & 3.

Jobbar enbart med trean, linoljesåpa varje år.

• Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Stefan N Stefan N skrev:
Jobbar enbart med trean, linoljesåpa varje år.
Ställer mig bakom i detta led.
Inte för att jag har någon stor erfarenhet av det men ogillar starkt resultatet av olja och lasyr efter ett par år. Hade jag inte läst så gott om linoljesåpa och blivit lite nyfiken hade jag inte gjort något alls.

Står själv inför att det är dags att göra något åt trassenten.
Olja har ju alltid varit ett självklart val för många när man säger "olja in altanen"

Hört en del om såpa senaste tiden. Men hur ser hållbarheten och motståndskraften ut med den om man jämför med gammal hederlig olja? Är inte såpan mer en som en fetare rengöring egentligen?

Rickard.
H Haas84 skrev:
Står själv inför att det är dags att göra något åt trassenten.
Olja har ju alltid varit ett självklart val för många när man säger "olja in altanen"

Hört en del om såpa senaste tiden. Men hur ser hållbarheten och motståndskraften ut med den om man jämför med gammal hederlig olja? Är inte såpan mer en som en fetare rengöring egentligen?
Tanken bakom är väl att tryckimpregnerat egentligen inte behöver något mer skydd och såpan ger trallen ungefär samma fördelar som ett såpskurat trägolv.

Att en tryckimpregnerad trall som hålls hyffsat ren och fri från levande ting (alger,mossa osv) håller extremt länge utan någon som helst behandling är väl ändå bevisat så jag ser ingen direkt poäng att ”offra” utseende och funktion (min åsikt) för att teoretiskt förlänga livslängden på något som säkert ändå inte kommer göra någon skillnad.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tanken på linsåpeolja tilltalar mig mycket, så det kör jag på . Tusen tack för era svar!

• Gilla
Oskar Norrköping och 2 till
  • Laddar…
Kör på vanlig grön såpa. Funkar lika bra.

Rickard.
raveper raveper skrev:
Kör på vanlig grön såpa. Funkar lika bra.
Inte enligt många.

Som jag har förstått det så finns inte grönsåpa längre utan det är bara färgad och doftsatt gulsåpa. Gulsåpa är från tall och ska tydligen sakna fett eller möjligtvis rätt sorts fett för att ge den effekt man vill på trägolv och altaner.

Hur stor skillnaden är i verkligheten har jag ingen aning om men jag väljer i alla fall gul över grön pga detta till städningen.

Rickard. Rickard. skrev:
Tanken bakom är väl att tryckimpregnerat egentligen inte behöver något mer skydd och såpan ger trallen ungefär samma fördelar som ett såpskurat trägolv.

Att en tryckimpregnerad trall som hålls hyffsat ren och fri från levande ting (alger,mossa osv) håller extremt länge utan någon som helst behandling är väl ändå bevisat så jag ser ingen direkt poäng att ”offra” utseende och funktion (min åsikt) för att teoretiskt förlänga livslängden på något som säkert ändå inte kommer göra någon skillnad.
Trall idag håller inte alls extremt länge. Jag har lagt trall på min bro för 39 år sen och den är intakt medans den trall jag lade för 26 år sen bytes regelbundet..
Min trall på baksidan av huset har varit grön och hal i 15 år, nu tvättade min sambo denna trall med just LINOLJESÅPA och med ett fantastiskt resultat, så nu kommer mina 3 andra altaner få samma behandling. Man tvättar med samma medel som man återfuktar/oljar med, vi får se hur det blir....

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trall idag håller inte alls extremt länge. Jag har lagt trall på min bro för 39 år sen och den är intakt medans den trall jag lade för 26 år sen bytes regelbundet..
Min trall på baksidan av huset har varit grön och hal i 15 år, nu tvättade min sambo denna trall med just LINOLJESÅPA och med ett fantastiskt resultat, så nu kommer mina 3 andra altaner få samma behandling. Man tvättar med samma medel som man återfuktar/oljar med, vi får se hur det blir....
Vad som man räknar som extremt länge är ju upp till var och en men röta i trallen är inte ett av problemen som gör att folk runtomkring mig väljer att riva och bygga nytt utan det är oftast av helt andra orsaker men det är kanske bara vad jag ser.

Trall idag är inte heller en sak utan den kan skilja extremt i tätheten och kvalitén så det spelar säkert också roll. Finns någon fin bild på byggmaxtrall från södra Sverige här på forumet med centiometerbreda årsringar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vad som man räknar som extremt länge är ju upp till var och en men röta i trallen är inte ett av problemen som gör att folk runtomkring mig väljer att riva och bygga nytt utan det är oftast av helt andra orsaker men det är kanske bara vad jag ser.

Trall idag är inte heller en sak utan den kan skilja extremt i tätheten och kvalitén så det spelar säkert också roll. Finns någon fin bild på byggmaxtrall från södra Sverige här på forumet med centiometerbreda årsringar.
Vi är överrens, bra att du förtydligade

Rickard. Rickard. skrev:
Inte enligt många.

Som jag har förstått det så finns inte grönsåpa längre utan det är bara färgad och doftsatt gulsåpa. Gulsåpa är från tall och ska tydligen sakna fett eller möjligtvis rätt sorts fett för att ge den effekt man vill på trägolv och altaner.

Hur stor skillnaden är i verkligheten har jag ingen aning om men jag väljer i alla fall gul över grön pga detta till städningen.
Ja det kan man ju undra. Funkar iaf på min.
Men någon vill väl sälja på er en dyrare produkt.

Jag har tittat på lite videor på när man behandlar med såpa. Finns det inget smidigare sätt att lägga på slutbehandlingen än med en stor trasa på en borste? Ser otroligt tungjobbat ut.
Hur blir det om man bara kör med en vanlig borste utan trasa som man gör i steg 1 när man tvättar? Får man inte "rätt yta" för såpan då?

Jag har annars kört med olja som det är pigment i och tycker det blir trevligare resultat än bara vanlig ofärgad olja. Men eftersom många verkar tycka såpa är bättre så blir man ju nyfiken att testa det i stället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.