13 783 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Inte nöjda med firman som byggt altanen - vad gör man?
Sida 1 av 2
TLDR; Vi är inte nöjda med firman som gjort altanen, vi har inte betalt. Vad ska vi göra?
Vi bestämde oss för att byta överdelen av vår altan (underredet och stommen verkade vara bra) och tog in offerter. Syftet var att poolen skall byggas om och det ska på ett pool-tak.
Vi valde en firma och de kom hit och satte igång.
Det har varit väldigt mycket turer fram och tillbaka kring detta, rivningsarbetet och en del grävjobb gjordes i starten och det funkade bra (förrutom att de hade lovat att stapla den rivna trallen så det skulle vara enklare för oss att frakta bort, nu ligger allt i en enda stor hög á la majbrasa).
Därefter kom ett lag snickade hit, men bara efter några dagar så ringde firman oss och sa att de hade sparkat alla snickare och att de skulle hitta nya. Det kom hit ett nytt lag snickare och har nu gjort klart ca 90% av altanen.
Jag har dock skickat SMS till firman igår och sagt att de inte behövde komma tillbaka då, utan att vi får ta ett möte på måndag där vi ska se hur vi går vidare.
Vi har haft två andra snickare här, i andra ärenden, och båda har direkt kommenterat på altanen. "Det här ser ju fördjävligt ut", sa den ena, och den andra sa "Det här ska ni inte betala för".
De som renoverar poolen har också igår varit här, de sa att de inte kan sätta på pooltaket, för det första så lutar altanen och för det andra så är det olika höjd mellan pool och altan, vilket innebär att det exempelvis inte går att sätta en ram runt poolen.
Vidare är jobbet rätt halvdant gjort:
Som det ser ut nu tror jag det enda alterantivet för oss är att låta riva upp hela altanen igen och börja om med en seriösare firma...
Min fråga nu är, vad bör man göra i ett sådant här läget? Det hela har varit rätt jobbig situation för oss.
Vi bestämde oss för att byta överdelen av vår altan (underredet och stommen verkade vara bra) och tog in offerter. Syftet var att poolen skall byggas om och det ska på ett pool-tak.
Det har varit väldigt mycket turer fram och tillbaka kring detta, rivningsarbetet och en del grävjobb gjordes i starten och det funkade bra (förrutom att de hade lovat att stapla den rivna trallen så det skulle vara enklare för oss att frakta bort, nu ligger allt i en enda stor hög á la majbrasa).
Därefter kom ett lag snickade hit, men bara efter några dagar så ringde firman oss och sa att de hade sparkat alla snickare och att de skulle hitta nya. Det kom hit ett nytt lag snickare och har nu gjort klart ca 90% av altanen.
Jag har dock skickat SMS till firman igår och sagt att de inte behövde komma tillbaka då, utan att vi får ta ett möte på måndag där vi ska se hur vi går vidare.
Vi har haft två andra snickare här, i andra ärenden, och båda har direkt kommenterat på altanen. "Det här ser ju fördjävligt ut", sa den ena, och den andra sa "Det här ska ni inte betala för".
De som renoverar poolen har också igår varit här, de sa att de inte kan sätta på pooltaket, för det första så lutar altanen och för det andra så är det olika höjd mellan pool och altan, vilket innebär att det exempelvis inte går att sätta en ram runt poolen.
- det är olika stora glipor på olika delar av altanen,
- en del av altanen (där vi tidiagare hade ett hål för en tidigare pooltrappa) var det bestämt att de skulle lägga altan. Kommunikationen mellan cheferna och snickarna måste ha fallerat, för där sågade de upp ett nytt hål. När vi anmärkte på det, så la de ny trall enbart i hålet. Vilket gör att det ser rätt kass ut, som en stor fyrkant mitt i trallen.
- Trallen har en "grop" av lutning mitt på altanan
- Man har använt trall och inte reglar på vissa ställen undertill
- Sågningarna är inte alltid raka, jag vet exempelvis att de inte använde sågbord, utan höll trallen i knät när de sågade vinkla.
- Viss trall sticker upp olika mycket på olika delar, vilket gör att blir blir "kanter" här och var.
- etc.
Som det ser ut nu tror jag det enda alterantivet för oss är att låta riva upp hela altanen igen och börja om med en seriösare firma...
Min fråga nu är, vad bör man göra i ett sådant här läget? Det hela har varit rätt jobbig situation för oss.
Redigerat:
En firma som plötsligt sparkar alla snickare och ”ska hitta” nya lite snabbt, är ingen byggfirma. De är hallickar för svart arbetskraft.
Om det är så illa som du beskriver (visa bilder); bestrid, skicka iväg och boka in ett riktigt företag istället som får börja om.
Om det är så illa som du beskriver (visa bilder); bestrid, skicka iväg och boka in ett riktigt företag istället som får börja om.
Jag tänkte försöka att dokumentera allt under helgen. Fotografera allt etc.
Min tanke är sedan att på måndag snacka med firman och säga i princip:
Om det skulle bli tvist här, vad anser ni att det är viktigt att vi då gör och tänker på?
Vad ska jag tänka på när jag fotograferar och dokumenterar?
- I offerten står det att arbetet skulle vara fackmannamässigt, vi anser inte att det är det. Om ni menar på att det är fackmannamässigt, så är vi villiga att ta in tredje part för att avgöra det.
- Vi har inte heller förstroende för att ni skall kunna lösa det
- Därför kommer vi att anlita någon annan för att riva upp och börja om.
- Vi är inte villiga att betala er för altanen. Vi anlitar en ny firma som får kolla på det, om de anser att det går att rädda, så kan vi betala er för den del av altanen, och den del av trallen, som anses kunna vara kvar, pro-rata efter hur stor andel av arbetet det är. Om det kommer att kosta oss extra-arbete för att nu fixa till det jämförts med hur det hade kostat om vi hade anlitet annan firma från börja, så drar vi av det.
Om det skulle bli tvist här, vad anser ni att det är viktigt att vi då gör och tänker på?
Jag blir lite fundersam när du klagar på att det lutar och är fel höjd efter att ha skrivit: "Vi bestämde oss för att byta överdelen av vår altan (underredet och stommen verkade vara bra)"
Det låter som om i.a.f. de problemen bör bero på att underredet och stommen inte alls var bra.
Det låter som om i.a.f. de problemen bör bero på att underredet och stommen inte alls var bra.
Det stämmer att det lutade. Det var kommunicerat med hantverkarna från start.R RoAd skrev:
Eller rättare sagt, det som sades var att det skulle vara plant för att vi skulle kunna sätta dit pooltak, och vi visade var vi ansåg att det lutade.
Firman sa då, att de byter trallen, överdelen, men att om det behövs göra något för reglarna så skulle de fixa det. Det har höjt upp trallens ena ände, det är där de har sätt trall horisontellt för att "höja" trallen. De fick även in en eller två stenblock under. Dock är trallen ändå inte plan.
Att det inte är plant mitt på altanen förstår jag mig inte på.
Men, du har rätt, under delen kanske inte var perfekt. Men enligt firman vi anlitade så skulle de ju "byta trall och fixa reglarna undertill om det behövdes".
Jag kan inget om nånting och jag vet inte om det är tillämpligt här, men vanligen måste man ge första firman både en och två chanser att rätta till problemen. Men håll inne med pengarna så har ni ett bra påtryckningsmedel.
1.Om det blir en tvist så är dokumentation viktigt. Spara all komunikation.M mendlock skrev:Jag tänkte försöka att dokumentera allt under helgen. Fotografera allt etc.
Tycker ni att det är en rimlig approach?
- I offerten står det att arbetet skulle vara fackmannamässigt, vi anser inte att det är det. Om ni menar på att det är fackmannamässigt, så är vi villiga att ta in tredje part för att avgöra det.
- Vi har inte heller förstroende för att ni skall kunna lösa det
- Därför kommer vi att anlita någon annan för att riva upp och börja om.
- Vi är inte villiga att betala er för altanen. Vi anlitar en ny firma som får kolla på det, om de anser att det går att rädda, så kan vi betala er för den del av altanen, och den del av trallen, som anses kunna vara kvar, pro-rata efter hur stor andel av arbetet det är. Om det kommer att kosta oss extra-arbete för att nu fixa till det jämförts med hur det hade kostat om vi hade anlitet annan firma från börja, så drar vi av det.
2. Du bör låta firman få chans att rätta till felen. Annars får du svårt att vägra betalning. En altan är ju ingen avancerad konstruktion. Vilken kompetent snickare som helst (el händig amatör) fixar ju det där.
Jag skulle inte gå in i detaljer. Jag skulle kontakta firman och meddela att ”altanen är inte fackmannamässigt utförd” och ”hur vill ni lösa det”.
Sen beroende på svaret går du vidare, men låt firman hålla i taktpinnen. Så som du planerar bränner du allt krut vid första samtalet. Risken är att du får betala två gånger. Tänk igenom hur du skall svara beroende hur du blir bemött:
1. ”Självklart fixar vi det som inte är ok”
Lämna över ett dokument där du redovisar exakt vad som måste göras för att du skall bli nöjd.
2.” Det är inget fel på altanen”
Meddela att du tar dit en besiktningsman.
3. Vi hinner inte fixa det där
Då får ni inte betalt,
Osv
Sen ska du nog vara väldigt försiktig med att tala om vad och hur saker ska göras.
Du vill ha en altan som är rätt utförd, plan så pooltak kan användas och den ska se estetiskt ok ut.
Börjar du på att säga här ska du göra si här ska du göra så så är risken att dom vänder det mot dig...
Du vill ha en altan som är rätt utförd, plan så pooltak kan användas och den ska se estetiskt ok ut.
Börjar du på att säga här ska du göra si här ska du göra så så är risken att dom vänder det mot dig...
Helt rätt. Skrev slarvigt, hur den skall se ut, inte hur det skall utförasnino skrev:
Bilder?
Medlem
· Kungsängen
· 21 inlägg
Vi har också haft problem med altan runt pool. Vi hade polska snickare. Lärdom är att anlita snickare som pratar svenska, för att undvika språkförbistringar, och sedan anlita besiktningsman redan från början. I ert fall får ni hänvisa till konsumentköplagen och häva köpet. Ta en dialog med entreprenören ang skadestånd så får ni kanske tillbaka en del av pengarna, om ni redan betalt. Vi fick tillbaka 10 % av slutsumman.M mendlock skrev:TLDR; Vi är inte nöjda med firman som gjort altanen, vi har inte betalt. Vad ska vi göra?
- det är olika stora glipor på olika delar av altanen,
- en del av altanen (där vi tidiagare hade ett hål för en tidigare pooltrappa) var det bestämt att de skulle lägga altan. Kommunikationen mellan cheferna och snickarna måste ha fallerat, för där sågade de upp ett nytt hål. När vi anmärkte på det, så la de ny trall enbart i hålet. Vilket gör att det ser rätt kass ut, som en stor fyrkant mitt i trallen.
- Trallen har en "grop" av lutning mitt på altanan
- Man har använt trall och inte reglar på vissa ställen undertill
- Sågningarna är inte alltid raka, jag vet exempelvis att de inte använde sågbord, utan höll trallen i knät när de sågade vinkla.
- Viss trall sticker upp olika mycket på olika delar, vilket gör att blir blir "kanter" här och var.
- etc.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Bilder är ju bra....
Nu har ju TS anlitat en firma och inte enskilda snickare vilket gör att han bör kommunicera med firman inte med snickarna. TS har inte betalt, utan frågan är hur han går vidareM Michael Hübbert skrev:Vi har också haft problem med altan runt pool. Vi hade polska snickare. Lärdom är att anlita snickare som pratar svenska, för att undvika språkförbistringar, och sedan anlita besiktningsman redan från början. I ert fall får ni hänvisa till konsumentköplagen och häva köpet. Ta en dialog med entreprenören ang skadestånd så får ni kanske tillbaka en del av pengarna, om ni redan betalt. Vi fick tillbaka 10 % av slutsumman.