Hej
Vi håller på att planera vårt kommande altanbygge och har några funderingar kring grundläggningen.
Då avståndet mellan altandörren ner till marken inte är mer än ca 25 cm så tänker vi att det måste bli ett nersänkt bjälklag som ligger på markplattor.
Behöver man så många som skissen vi har gjort?
Har någon något smart tips för väga in alla plattor?
/Fia
Vi håller på att planera vårt kommande altanbygge och har några funderingar kring grundläggningen.
Då avståndet mellan altandörren ner till marken inte är mer än ca 25 cm så tänker vi att det måste bli ett nersänkt bjälklag som ligger på markplattor.
Behöver man så många som skissen vi har gjort?
Har någon något smart tips för väga in alla plattor?
/Fia
Jag skulle byggt med 45x170/195 och satt bärlinor istället för dina plattrader. På så sätt behöver du bara stötta upp var 2:e meter under bärlinorna. Du minimerar även vridning i skruvreglarna och behöver inte kortla. du behöver absolut inte köra med balkskor mellan bärlinorna, det funkar utmärkt att skrå-skruva.
= ca 25 plattor istället för 500st
= ca 25 plattor istället för 500st
Jag gar inte räknat men om det funkar med 180 cm åt ena hållet bör det funka med 180 åt andra hållet också då bjälklaget bör ha samma dimension rakt igenom.
Yttersta raden från huset har du 190 som spännvidd och där skulle jag dra in plattorna så att du får 180, främst för att plattorna inte ska sticka ut utanför altanen. Du får samma problem även längs kanterna och tjänar på att dra in plattorna även där.
Nu har du inte angett några dimensioner på virket eller vidare planet så der blir generella funderingar.
Yttersta raden från huset har du 190 som spännvidd och där skulle jag dra in plattorna så att du får 180, främst för att plattorna inte ska sticka ut utanför altanen. Du får samma problem även längs kanterna och tjänar på att dra in plattorna även där.
Nu har du inte angett några dimensioner på virket eller vidare planet så der blir generella funderingar.
Jobbigt läge med bara 250mm fritt till altandörrSemiproffset skrev:
Jag skulle byggt med 45x170/195 och satt bärlinor istället för dina plattrader. På så sätt behöver du bara stötta upp var 2:e meter under bärlinorna. Du minimerar även vridning i skruvreglarna och behöver inte kortla. du behöver absolut inte köra med balkskor mellan bärlinorna, det funkar utmärkt att skrå-skruva.
= ca 25 plattor istället för 500st![]()
Varför? 195+28 är i min värld 223mm. du behöver inte mycket mer än ett par centimeter mellan marken och regelverket. Väljer du 45x170 får du ännu mer marginal.D Daniel Hedberg2 skrev:
Du kanske trodde jag menade att han skulle ha bärlina under skruvreglarna? Det funkar ju givetvis inte.
Tack för alla svar!
Tanken är att bygga med 45x145 reglar och en 5cm markplatta under det.
Då rymmer jag 28mm trall och altandörren går att öppna
Går det på något sätt att få ner antalet plattor? Eller ska man bygga på något annat sätt?
Tanken är att bygga med 45x145 reglar och en 5cm markplatta under det.
Då rymmer jag 28mm trall och altandörren går att öppna
Går det på något sätt att få ner antalet plattor? Eller ska man bygga på något annat sätt?
Ja genom att du drar bärlinor som jag skrev i inlägget ovanför. I dessa skråskruvar du de andra skruvreglarna. Går du upp till 45x170 i dimension så räcker det med stöd var annan meter under bärlinorna. Du slipper dessutom som sagt kortla.F Fialis skrev:
Ja precis så. Rekommendationen är Max 2m mellan stödpunkterna på 45x145. Dra ner till 1800mm så är du säker. En eller två extra stödpunkter under ex platsen där matbordet skall stå är inte heller fel.F Fialis skrev:
Lycka till med bygget!
Klicka här för att svara