Godmorgon kära Byggahusvänner.

Min tanke är att bygga stora tunga trägrindar hemma.
Det krävs då gedigna stolpar, men betong och stål känns lite fel.
Min tanke är om man får använda gamla telefonstolpar om man gjuter in dessa i betong i delen under mark?

Andra förslag på gedigna stolpar mottages med tacksamhet.
Stolparna ska vara minst 2.5 meter ovan mark, så granitstolpar är en möjlighet, förutom priset på dessa.
Ta ner 2 ekar är ett annat alternativ, men jag vet inte hur rötbeständigt ek är om man gjuter in det....

Gjut in massiva stenstolpar med grindfästen istället. Det är inte så fasligt dyrt i sammanhanget och har använts i mer än hundra år. Då oftast bara nergrävda.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tja.
Jag tänker som så att Televerket och elbolagen gör det. De har tusentals stolpar, du skall blott ha två.
Varför skulle inte du kunna göra detsamma?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L
En variant är att mura tegelkolonner med hättor av bokad plåt ovanpå. För lyxigare utförande använd kopparplåt och montera pampiga lyktor ovanpå så har du en herrgårds-/slottsinfart.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gjut in massiva stenstolpar med grindfästen istället. Det är inte så fasligt dyrt i sammanhanget och har använts i mer än hundra år. Då oftast bara nergrävda.
I mitt sammanhang är granitstolpar rätt dyrt, har du kollat vad de kostar i minst 3 meters längder?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det skulle bli riktigt fult hos mig ;-)
[länk]
Coolt ställe! Men då ska du ju absolut ha timmerstolpar - enda rätta för ditt hus.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K knipo skrev:
Tja.
Jag tänker som så att Televerket och elbolagen gör det. De har tusentals stolpar, du skall blott ha två.
Varför skulle inte du kunna göra detsamma?
Du tänker rätt, men samhället där många har nytta godkänns detta, men jag är privatperson och där gäller andra regler.
Jag har tex läst om stolp tillverkar före 2002 fungerar för privatpersoner, det råder lite osäkerhet om vad som gäller, därav frågan.

Någon som har ny input i stolpfrågan?

Får du tag på stolpar kan jag inte se varför du inte skulle få använda dem?
Var skulle detta vara reglerat för dig som privatperson menar du?

Tror det blivit svårare att köpa dess dock, kanske inte får säljas vidare pga gift?

Har nu nästan bärgat 2 feta elstolpar. Jag är pg :-)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Jag var och tittade ut 2 elstolp häromdagen.
Stora as...… precis vad jag vill ha.
Tänkte mig 3 meter/4 totalt, höga stolpar med kopparlock och några balla lampor på.
Jula kan ju leverera lampor, men jag tänkte mig några stora genuina, någon som har en ide?

/W

Äntligen hemma. Nedsågade trädstockar på marken i en skogsmiljö vid skymning, med byggavfall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Stängd trägrind, skogsväg, barrträd, gul skylt, ljus grusväg, dagsljus, förhindrar åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det med mina stolpar till slut. Det var klart förra sommaren, men ett avslut i tråden känns bra.

• Gilla
Annelundarn och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.