5 302 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Grindstolpar, får man använda elstolpar/telestolpar pga gift/kreosot.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Godmorgon kära Byggahusvänner.
Min tanke är att bygga stora tunga trägrindar hemma.
Det krävs då gedigna stolpar, men betong och stål känns lite fel.
Min tanke är om man får använda gamla telefonstolpar om man gjuter in dessa i betong i delen under mark?
Andra förslag på gedigna stolpar mottages med tacksamhet.
Stolparna ska vara minst 2.5 meter ovan mark, så granitstolpar är en möjlighet, förutom priset på dessa.
Ta ner 2 ekar är ett annat alternativ, men jag vet inte hur rötbeständigt ek är om man gjuter in det....
Min tanke är att bygga stora tunga trägrindar hemma.
Det krävs då gedigna stolpar, men betong och stål känns lite fel.
Min tanke är om man får använda gamla telefonstolpar om man gjuter in dessa i betong i delen under mark?
Andra förslag på gedigna stolpar mottages med tacksamhet.
Stolparna ska vara minst 2.5 meter ovan mark, så granitstolpar är en möjlighet, förutom priset på dessa.
Ta ner 2 ekar är ett annat alternativ, men jag vet inte hur rötbeständigt ek är om man gjuter in det....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Gjut in massiva stenstolpar med grindfästen istället. Det är inte så fasligt dyrt i sammanhanget och har använts i mer än hundra år. Då oftast bara nergrävda.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det skulle bli riktigt fult hos mig ;-)L Lärospånet skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Du tänker rätt, men samhället där många har nytta godkänns detta, men jag är privatperson och där gäller andra regler.K knipo skrev:
Jag har tex läst om stolp tillverkar före 2002 fungerar för privatpersoner, det råder lite osäkerhet om vad som gäller, därav frågan.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Någon som har ny input i stolpfrågan?
Får du tag på stolpar kan jag inte se varför du inte skulle få använda dem?
Var skulle detta vara reglerat för dig som privatperson menar du?
Tror det blivit svårare att köpa dess dock, kanske inte får säljas vidare pga gift?
Var skulle detta vara reglerat för dig som privatperson menar du?
Tror det blivit svårare att köpa dess dock, kanske inte får säljas vidare pga gift?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Har nu nästan bärgat 2 feta elstolpar. Jag är pg 
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag var och tittade ut 2 elstolp häromdagen.
Stora as...… precis vad jag vill ha.
Tänkte mig 3 meter/4 totalt, höga stolpar med kopparlock och några balla lampor på.
Jula kan ju leverera lampor, men jag tänkte mig några stora genuina, någon som har en ide?
/W
Stora as...… precis vad jag vill ha.
Tänkte mig 3 meter/4 totalt, höga stolpar med kopparlock och några balla lampor på.
Jula kan ju leverera lampor, men jag tänkte mig några stora genuina, någon som har en ide?
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Klicka här för att svara