Tänkte fråga om det finns något rätt eller fel när det gäller skruva ytterpanel.
Visst en del säger man ska spika ytterpanel men jag tänkte skruva igen :)

När jag byggde mitt skydd till soptunnorna så körde jag men vanlig utomhus trallskruv i två olika längder.
Det jag gjorde var att panelen i mitten fick två skruvar i mitten typ 30 mm ifrån varandra och panelen utanpå fick också två lite längre skruvar i mitten, även där ca 40 mm. Sedan målade jag över och det blev helt ok och håller än och skruvarna syns inte så mycket.

Tanken är nu att jag ska göra samma sak med ett vindskydd men såg nu i affären det finns speciella panelskruvar som har litet mindre huvud och två separata spår. Vad jag förstår så är det gjorde så man kan skruva ute i kanten utan risken att de ska spricka.

Eftersom jag ska ha en överlappning på 20mm på var sin sida så hade det gått det med men det var inte billiga men hade kanske varit bra om man ska skruva på sitt hus men nu pratar vi om vindskydd :)

Men då kom det en liten undran på vilket sätt är bra eller är båda helt ok
1. Skruva de två skruvarna i mitten men en bit ifrån varandra på båda panelen.
2. Skruva de två skruvarna i mitten på mellanpanelen och ute i kanten på panelen utanpå?

Förutom priset på panelskruven så var ju huvudet väldigt lite, kanske för det inte ska synas men då gäller det har maskinen inställd eller vara beredd på att skruven inte åker in för långt.

ClasseClas
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Läs på här,
[länk]
För bottenbrädan så skruvar du en skruv i mitten, centrerat. För lockbräderna så ska du skruva 2 skruvar så att skruvarna inte tar i bottenbrädan överhuvudtaget.
Tack, då kör jag på mitt "gamla" vis :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.