E
Emil Predan: Någon som har tips på hur jag bör tänka när jag ska bygga läktare i två nivåer i slänten vänster om boden? Tanken är ett snett plank mot staketet samt ett plank bakom som ryggstöd samt insynsskydd. Vad använda för fundament osv? Någon som har något liknande att skicka bild på för tips? Framför läktaren och friggeboden ska det bli grusat, placeras odlingslådor samt någon form
0 svar · 1,2k läst
·
HusabergMia
HusabergMia: Ska se om jag kan fixa det. Tack för svar!
4 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d3538_EL-Somfy-Styrning-24VDC-RTS-Komponenter-Fjarrk-Solaut.html https://amzn.eu/d/6WAXtT6
2 svar · 2,3k läst
·
A
A bygg: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/
14 svar · 2,7k läst
B
Biffklump: Tack för hjälpen! Jag kollar direkt med dem.
4 svar · 1,3k läst
·
Totte_S
Totte_S: Nån husvagnsfirma kanske finns i närheten, de kan ha rätt grejer. Jag hade kört på nylon om jag skulle ha fest idag, annars beställt koppar på nätet. Det är mycket nog att hålla koll på med slangar, klämmor och anslutningar så skönt att slippa fundera på sprickor i en plastkoppling som inte syns.
1 svar · 1,1k läst
ricebridge
ricebridge: Jag kan inte tänka mig att det spelar någon som helst roll. Särskilt inte om där sitter Isodrän eller liknande. Bara inte vattnet blir stående. Frisen är som sagt skydd för isoleringens ovansida och ska sitta där så länge isoleringen gör det. Gruset ska dränera vatten som kommer på den närmaste biten utanför. Om du sätter plattor minskar ju vattenflödet under dem, men ökar
4 svar · 2,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Roller?
1 svar · 3,3k läst
D
Dilato: Jag erkänner att jag har 4 rader med plattor 30x30 cm som ligger där en bils däck körs in i vardera porten. Så jag har gjutit mest mellan dessa plattor som ligger direkt på jord, men även någon cm över vissa av plattorna (ingenting i detta garage var plant, platt eller i vinkel förutom den yttre ramen av betong). Resten av marken/jorden var täckt av plankor/osbskivor av olika tjocklek
13 svar · 12,1k läst
raveper
raveper: Hur långt är det mellan bärlinorna? Är det skruv reglar så brukar det vara max 60cm. Bärlinor kan ha helt andra mått.
7 svar · 1,7k läst
Bokani
Bokani: [citat] Tackar
4 svar · 3,7k läst
K
kribban: [citat] ja det är sant men det är inte jag som bestämmer detta . Det är krukor som gäller
7 svar · 2,8k läst
·
L
Anonymiserad 217177: Om det inte är olika impregnering (det låter osannolikt att det skulle vara det ), och altanen ligger på en solig plats så skulle jag säga att det jämnar ut sig på en säsong.
2 svar · 1,3k läst
S
sole_oggi: [citat] Tack! Själva programmeringen har jag tydliga instruktioner till.
9 svar · 5,7k läst
·
C
Anonymiserad 358496: [citat] Härllgt, håller tummarna för dig!
51 svar · 17,2k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Har de slagit sig så är det nog svårt att räta ut dom. Du kan ju testa genom att skriva mot en vinkelprofil i stål och se om de rör sig. Men är det en 70x70 eller 90x90 stolpe som slagit sig så hade det nog bara varit enklast att byta ut.
1 svar · 2,0k läst
Z
z_bumbi: Snedsåga ändarna och skruva dit den. Kortla från stolpen på bärlina två ut till den nya blå. Eventuellt en snedsträva från stolpen vid blå infästning in under blå bärlina eller några extra kortlingar mellan bärlina ett och blå bärlina. Gissningsvis är detta överkurs men du har inte angett spännvidden eller dimension (eller missade jag det helt). Har du utstickande skruvreglar
3 svar · 2,3k läst
·
ElisabetElisabet
ElisabetElisabet: [citat] Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
·
B
brasklappen: Hej, håller på att sätta in min gasolgrill som tidigare stod på hjul i mitt murade utekök. Till gasolgrillen finns en stekplatta. Gasolröret till stekplattan är inte tätt utan har ett nät vid öppningen och gasolslangen är bara instucken där. Någon som vet om det läcker ut gasol ur det röret och att jag kommer skapa en liten kammare i köket som är fylld med gasol om jag använder
0 svar · 2,7k läst
·
R
Rattan: [citat] Tack så mycket! ☘️
6 svar · 1,5k läst
Lmyrskog
Lmyrskog: Har tillverkat ett bord av lärkträd för nått år sedan. Rena helvetet för barn, en massa stickor som kommer om man är oförsiktigt. Har slipat det varje vår för att få bort alla stickor och ojämnheter. Vad kan jag behandla det med för att få den grånande ytan bevarad, men utan stickor och fanskap. Ett fantastiskt bord, men det går inte att sitta vid det…. Edit: bilder kommer senare
0 svar · 965 läst
Bjor
Bjor: Måla den med linolja, kan måla den i vilken kulör som helst. Ha lite zinkvitt I bara. Sen är det bara att stryka den med linolja utan pigment kanske vartannat år, bara ett tunt lager med en trasa.
2 svar · 5,0k läst
R
Rimmevik: [citat] Har tänkt att börja bränna en altan som jag byggt av gammalt återvunnet virke. Jag har testbränt ett par brädor och det gick väldigt lätt att borsta fram ådringen, snyggast tycker jag att det blev efter två bränningar och en finare borste andra gången. Nu ett par frågor. 1. Hur ska man på bästa sätt försegla brädorna så att man inte blir sotig om fötterna? 2. Varför
20 svar · 15,2k läst
·
Isakare
Isakare: Jag snickrade ihop en jigg. Rak bit, drog cirkelsågen genom, så hade jag 2 st lika stora kilar. Alltså, en fyrkant av virke som biten passar i, och 2 st ovanpå fyrkanten i rätt vinkel som cirkelsågen löper utmed. Har man skena går väl en sån att klämma fast istället.
2 svar · 2,6k läst
C
Cararv: Hej, Nu har det äntligen blivit dags att bygga altan utanför gårdshuset. Då insteget är 28 cm kommer altanen komma väl till pass. Den tillåtna ytan som vi får bebygga är 7x2 meter. Innergården är belagd med sluttande gatsten vilket jag planerar att lösa med kilar alternativt justerbara fötter. Tanken är att förlägga trallen längs med husväggen och dela upp altanen i två ytor
0 svar · 1,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja du tar ju vikten på stolparna så takstolarna håller bara i så det inte faller utåt.
5 svar · 2,3k läst
·
C
catxel: Hej alla glada. Byggde ett uterum för två år sen som sitter på isolerade gjuta plintar. Nu tänker vi komplettera uteplatsen med en trädäck plus trall på plattor runt om i samma marknivå. Frågan är det, skall den nya trädäcket vara anslut på något sett till befintlig uterums trädäcket? Eller helt fristående. Är lite rädd på att om det kan finnas rörelser i vintertiden som kan
0 svar · 1,0k läst
·
T
Tallskog83: Har funderat på om det till och med är möjligt att lägga staketribba som "regel" under trallen, så att konstruktionen blir ännu mer slimmad. Förstår ju att jag måste palla upp med ännu fler stödpunkter då. Men vad tror ni? Blir det för ostabilt då? Dessutom kanske ribborna inte är speciellt raka, vilket säkert ställer till det?
9 svar · 1,9k läst
M
Mochtan: Testade mindre diameter på borrhålet. Drar bättre nu. Var på bygghandeln men de hade inte så långa bultar så jag fick köra med fransk träskruv som de sa skulle funka lika bra. Annars hade jag helst dragit en bult igenom.
7 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.