Altan & Uteplats
PFA: Tre år sedan det blev klart, men bifogar ett par bilder på hur ser slutresultatet blev. Andra bilden visar luckan. Stal guggens idé med spillbit med ett borrat hål i och en blyertspenna. Fungerade utmärkt 🙂
cpt: [citat] Hej, Hur gick du tillväga med detta? Jag har liknande och fula fogar som jag gärna skulle vilja snygga till, men då behöver jag nog ta bort dom först...
Vio: Tack för svar 👍 han har bytt ut plankorna nu o stolparna är kvar 😊
nino: [citat] Ja jag skulle gärna göra så men det blir nog bara en balk runt, är så pass högt att man kommer in med liten maskin. Men dimensionen på tak reglar där spännvidden är 3-3.5m är mest intressant nu så jag kan räkna på vad det kostar
useless: [citat] Så länge den inte står på marken kommer den att hålla tillräckligt länge.
Byggstinsen: Svårt när brädorna är olika sådär. Jag hade samma problem (se mina trådar) med torkad respektive fuktigare trall. Den torra trallen var 117mm bred och den fuktiga ca 119. Lade dem inte med samma avstånd utan la dem med ca 5mm minus skillnaden. Nu har det gått mer än en månad och jag har mätt fuktkvoten i lite olika plankor innan jag körde på med kiselbehandling och tvätt. Är samma
Jacapo: Tänkte väl så med. Men ville vara mer säkert att det blir rätt. Ett helvete och få de raka 😅
sara byggare: [citat] ambitioner är bra, ändå. Får se vem som hinner först då. Jag hade egentligen velat anlita en snickare men det känns hopplöst att försöka hitta någon.
meb31: Då känns det som ni hjälpt mig till beslut att skruva, inte spika som de gamla skärgårdsrävarna förespråkar.
z_bumbi: Ja det bör det. Dra allt för hand eller med lågt moment på skruvdragaren för att inte dra runt någon skruv.
GreenYoda: Prova detta: https://www.ekotipset.se/blogg/2022/10/10/rengr-altanen-med-mirakelmedlet Har haft god framgång att få bort mögel med kombination av såpa och ättika (långt innan Ekomänniskan började skriva blogg, men lättare att länka än mata upp recept 🙃) Kan vara bra att ge det en verkningsstund. OBS provar du och dina möbler dör så skyll inte på mig, blame it on the internet.
gnuttan57: Skulle vilja bygga ett enklare altantak med plasttak/takplåt i stället för paviljongen som nu står på plats. Min fråga är. Kan jag göra en påbyggnad (stolpar) direkt på altanräckets befintliga stolpar (gula ringarna) ? Vad fäster man i nya stolparna med för något ? Stolparna blir i så fall max 120 cm höga från altanräckets stolpe. Om svaret är JA, hur går man tillväga och vad
engvallg: [citat] Aha, tack för input! Jag får fundera lite. Låter som att det är lätt att underskatta lasterna som en grind innebär…
Workingclasshero: Hej Jag tryckte dit en bit golvbräda. Men en 45X95 är ju bättre då skruven kommer längre från kanten och blir mindre sprickbenägen. /W
LeffeMejsel: Fick lite överblivna dynor av en kompis som skrotade sin utesoffa. Så nu är den till slut helt färdig 😁
z_bumbi: Jag skulle antagligen lägga bergoplattor i rader och skruva i dessa. Välj en variant som gör det lätt att skruva och skruva flera rader med skruv i varje platta. Testa först hur det ser ut med bara plattorna...
LMO: [citat] Hej! Kul att du tycker det. Jodå, luckorna är hemmasnickrade :)
Huggedugge1: [citat] Butinox använde jag. Sen en vanlig Kärcher terrasstvätt. PC vad den nu heter
Anna_H: Nu är det stöd UNDER reglarna så att de inte hänger på skruvarna! Mycket bättre!
Martin Selldén: [citat] Har skruvat upp ett par brädor nu för att se ungefär hur jag vill ha det. Om jag räknat rätt är lutningen strax under 20 grader. Kan det stämma tro? Använde mig av någon uträkning på xl byggs hemsida. Ledsen för mörka bilder, är småbarnsförälder så kvällarna är den tiden jag har (läs får) till att snickra.
cliche: Hej! Jag planerar att köpa ett spabad och ställa det på en uteplats med marksten som underlag. Min tanke är att sedan lägga komposittrall på markstenen runt spabadet. Helst vill jag alltså inte ta bort markstenen för att slippa borttagningsarbete och då det känns som det är ett stabilt underlag för ett spabad. Problemet är att markstensuteplatsen lutar relativt mycket, se bild. Jag
Proton: Bygger ett utekök och funderar nu på vad jag ska ha till väggarna. Det är 5×2.5m. Bakre väggen ska gå upp så att man kan se över den var det tänkt, fin utsikt vid blivande bänk. Till höger ska det vara ett barbord ca 95cm högt efter kortsidan, så där blir väggen upp till skivan. Vore bra med panel/beklädnad som även blev snygg mot insidan. Tar gärna emot tips på hur jag går
rockerod: Hej, Tackar er alla för input / svar. Jag kommer att välja hyvlad trall. Antar att den jämnare ytan gör att planket håller sig fräschare då mikroorganismer mm lättare kan antas fästa på en sågad yta.
Markus P: Tänkte bara dela med mig lite av resultatet nu när det är klart. Det blev rostfritt och jag bestämde mig för att inte limma dem mot underlaget till en början, utan testa att bara lägga dem och se hur stabilt de ligger av egen tyngd. Under plåten sitter en 12mm konstruktionsplyfa, och ovanpå plyfan har jag lagt lite markduk jag hade liggande, för att få ett mjukare ljud. Skivan är
Mi: [citat] Det skulle vara absolut snyggast! Jag är mest rädd för att det kommer att bli svindyrt, men ska räkna på det ;)
BirgitS: Klarar din pergolakonstruktion av att ett tak som det ligger snö på eller som vinden tar tag i? Den ser lite vek ut tycker jag. https://www.byggahus.se/uppgradera-din-pergola-till-taktackt-uteplats
Harald Blåtumme: Helt klart är det filurer som tjänar storkovan på lukrativa gasaffärer i Sverige, "svensk gasol". Som om det vore något annat än gasol (propan) som säljs i tex Polen. En komplicerande faktor är att man av tradition har olika anslutningar till gasflaskor mellan olika länder. Kanske "husvagns/bilsfolket" som rör sig över hela Europa har litet bra input här?