M Mathias Nilsson1 skrev:
Vill du i så fall göra det med eller utan markarbetet?
Skicka dig pm

E eplgh skrev:
Du behöver bara skruvpålar om du har problem med att tjälen skjuter under vintern. Om den gamla altanen ligger på marken utan pålar eller plintar till tjälfritt djup (dvs 120 cm) så lär du inte behöva det för den nya heller. Då funkar det fint att bara lägga marksten som stöd till reglarna.

Att lägga makadam påverkar inget alls (förutsatt att marken inte tjälskjuter idag), förutom att allt blir dyrare. Dels måste du gräva bort mer jord, dels lägga dit makadam. Notera att makadam inte heller hjälper med dräneringen, såvida du inte också lägger ner dräneringsrör som kan leda bort vattnet (till dike eller dräneringsbrunn).

Utan dräneringsavrinning blir det bara en 30 cm djup grop fylld med makadam och vatten. Vattnet kommer förstås att sippra ner i marken (om det inte är tät lera), men det gör det även om du bara lägger markstenen direkt på jorden. Som idag antar jag (eller hur ser dräneringen ut nu)?

Enda anledningen till att lägga makadam är att få ett material som inte tjälskjuter, men då behöver man även lägga markisolering under makadamen, så att underliggande (ler)jord inte fryser och skjuter. Lägger du enbart makadam måste du egentligen ner till 120 cm djup för att få ett underlag som garanterat inte skjuter.

Man kan också lägga markisolering utan makadam, eftersom den ändå inte kommer att synas. Då lägger du bara markstenen direkt på isoleringen. Dock behöver isoleringen alltid gå ut en bit utanför altanen, för att det inte ska frysa "från sidan". Säg en halvmeter utanför eller så. Men den biten av isoleringen kan du täcka med jord.

Men kort sagt, har du ingen tjälskjutning eller problem med vattenansamling idag behöver du inte alls bekymra dig. Gräv ur minimalt (för hand eller med liten grävare) för att få plats med reglarna, lägg markduk, markstensstöd, reglar och trall. Se till att marken efter utgrävning lutar svagt utåt så vattnet "i gropen" hamnar så långt bort från huset som möjligt.

Ett enkelt och trevligt gör-det-själv-jobb, det fixar ni lätt!

PS: Det ser ut som att det idag ligger en hel altan av marksten i botten, och sen liggande reglar och trall på detta? Om man ändå vill ha trall så är det helt onödigt att göra en "hel altan" av marksten i botten. Man lägger bara enskilda markstenar här och där under reglarna, t.ex. varannan meter.
Tack för dina ”höga” tankar om min förmåga det är nästan så jag blir taggad.

Jag vet inte hur det ser ut men tror att nuvarande altan är byggd på liggande regel 45x95 och på plattorna som låg innan?

Och trätrallen har kanske lagts för att man tyckte det var snyggt och blev i nivå med klacken in till förrådet.

Vet inte hur seriöst markarbete som är gjort innan plattorna lades men antar att det inte är så mycket gjort.

Tack för tågordningen framåt nu ska det bara mogna lite så får jag se vad grävkontakten föreslår i slutet på veckan.

Är det nödvändigt att använda markstenar av typ 40x40x5 cm eller funkar de mindre typ 21x14x5cm? (Vill spara ryggen så mkt som möjligt om jag gör det själv)

Är det inte svårt att få markstenen i rätt nivå?
Underlättar det inte med en justerbar terrassfot i plast ovanpå markstenen?
Förstår att det krävs att ta bort mer massor men det kanske man har igen vid invägningen av ett justerbar terassfot eller?

M Mathias Nilsson1 skrev:
Tack för dina ”höga” tankar om min förmåga det är nästan så jag blir taggad.

Jag vet inte hur det ser ut men tror att nuvarande altan är byggd på liggande regel 45x95 och på plattorna som låg innan?

Och trätrallen har kanske lagts för att man tyckte det var snyggt och blev i nivå med klacken in till förrådet.

Vet inte hur seriöst markarbete som är gjort innan plattorna lades men antar att det inte är så mycket gjort.

Tack för tågordningen framåt nu ska det bara mogna lite så får jag se vad grävkontakten föreslår i slutet på veckan.

Är det nödvändigt att använda markstenar av typ 40x40x5 cm eller funkar de mindre typ 21x14x5cm? (Vill spara ryggen så mkt som möjligt om jag gör det själv)

Är det inte svårt att få markstenen i rätt nivå?
Underlättar det inte med en justerbar terrassfot i plast ovanpå markstenen?
Förstår att det krävs att ta bort mer massor men det kanske man har igen vid invägningen av ett justerbar terassfot eller?
Om du sätter stödstenar direkt på jorden är det lätt att fixa avvägning, bara skrapa bort eller fylla på med lite material. Man kan behöva lyfta på varje sten ett par gånger innan den ligger rätt.

För avvägning lägger du först en temporär regel längs med husväggen, på rätt nivå. Sen en likadan längs med ytterkant på altanan, också i rätt nivå. Sen använder du en rak fin regel som du lägger ovanpå dessa, där du ska ha stenen. Bara att lägga dit stenen, sen mäta med tumstock att det är 145 mm mellan regel och sten (om du kör med 45x145 reglar).

Vitsen med stenen är att få ett större stöd mot marken, tycker 21x14 känns lite klent. 33x33 är väl vad jag skulle satt, men om dina befintliga stenar är 40x40 blir det förstås billigast med dem. Men de är nästan dubbelt så tunga som 33x33...

Som jag förstår det är det stora "höjdproblemet" att få altanen under dörrnivå. I ditt ställe skulle jag absolut fundera på om du kan höja upp dörren istället, t.ex 20 cm. Eller leva med en kvadratmeter "nedsänkt" altan just vid dörren, blir som en liten trappa.

Då skulle du kunna lägga den nya altanen direkt på marken, med minimalt underarbete (egentligen bara markduk). Du kan även köra med 45x95 som reglar istf 45x145, du får bara ha lite tätare stödstenar.

Men framförallt slipper du allt grävjobb, och du skapar inte "en grop" som potentiellt kan ställa till det med fukt framöver.

Låter du de befintliga stenarna vara kvar, och köper nya 33x33 till den nya delen blir det ännu mindre jobb. Och 33x33-sten är rätt billigt...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.