Skall bygga väggbyggt växthus på en altan (som är på 2 m höjd från mark) så det måste bli stabilt!

Balklaget där trallen skruvas i, kommer vara 45 x170 reglar.

Men min fråga är om de balkar som bär upp bärlagret är kraftiga nog?

Tänkt 45 x170 mm även här…detta då jag har svårt att få tag i tillräckligt långa 45 x190
som annars va det som va planerat. ( bara är så)

Se skiss på avstånd som gäller.

Är 170 ok ?
 
  • Skiss av grundläggning för ett växthus med måttangivelser, visar position av stödbalkar och avståndet mellan dem i förhållande till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Hittar du inga 195 som är 4,8 eller 5,4? Är väldigt vanlig längd som brukar finnas ”överallt”
 
K kniv skrev:
Hittar du inga 195 som är 4,8 eller 5,4? Är väldigt vanlig längd som brukar finnas ”överallt”
Jag hittar bara på Beijer med deras hutlösa priser.

Fanns 170 regel på Byggmax så vi tog hem dessa, (får användas till annat om jag måste ha 195)

Men frågan är om 170 ör ok.
De guider jag hittar om dimensionering säger att jag med 170 regel kan ha 3,2 m spann.
Jag har som mest 2 m
Med tanke på att detta är bärlinorna,
Skall jag följa guiden behövs knappt mittenlinan, o bara köra 170.
Men så är det ju detta med att det skall stå ett växthus i glas som gör mig så nojig...
 
K
Dåså. Då ska ju 170 räcka. 195 kommer nog in i sortimentet vilken dag som helst, högsäsongen börjar ju strax…
Sen så handlar jag inte på Byggmax oavsett
 
Jag skulle köra dubbla bärlinor och reglar där växthuset ska stå. Detta är inte baserat på någon uträkning men det är en struntsumma jämfört med vad ett växthus kostar.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle köra dubbla bärlinor och reglar där växthuset ska stå. Detta är inte baserat på någon uträkning men det är en struntsumma jämfört med vad ett växthus kostar.
Det kommer vi göra.
Till o med 3 st
Två under självaste växthusväggen, och en 5 cm till sidan.,
Detta då vi vill ha olika golv inne och ute i växthuset.

Men min fråga är ang de reglar som är under bärlinorna!
Eller använder jag fel ord kanske..
(De i mitt fall tre reglar som bär upp reglarna som trallen fästs i,)
 
K
Ett bjälklag byggs av (nedifrån och uppåt) bärlinor och sedan reglar/åsar på bärlinorna (namnet brukar vara lite olika beroende på vart i landet osv).
Trall/golv fästes sedan i åsarna. Så du använder nog fel ord när du säger bärlinor
 
  • Gilla
bygganders
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.