Är det någon som vågar gissa vad de här projekten kommer kosta att få utfört av byggfirmor som svarar via ”Bra byggare”?

Har fått in ett offertförslag igår och det var väldigt högt räknat tycker vi?

Offertunderlag trädäck m.m.

Offertförfrågan gällande nedanstående projekt.

Arbetskostnad, rot-avdrag och material skall specificeras i offerten.
Priser skall anges inkl moms.
Vi avser att nyttja rotavdrag för byggprojekten och ansvarar för att vi har skatteutrymme.
Handlingar till Skatteverket skall ombesörjas av offertgivare samt dra sökt rot-belopp på fakturan. Offertgivare ansvarar för att rot-avdrag beräknas korrekt.
Transporter, resor och material skall ingå i offertens angivna pris. Dvs inga dolda kostnader i efterhand.
Betalning sker efter slutfört arbete.
Timkostnad för extraarbeten skall finnas med i offerten.

Beskrivning av projekten:

Byte av kallförrådsdörr
• Byte av förrådsdörr mått 900x2000 mm (inköp av dörr skall inte ingå i offerten)
• Färdigt in- och utvändigt

Byte av panel kallförrådsgavel
• Byte av panel på västra sidan av förrådet (gavel) med lockläkt
• Befintligt fönster skall tas bort då det ska vara panel på hela gavelsidan och inte längre finnas något fönster där.
• Byte av vindskivor skall inte ingå


Trädäck
• Byggnation av trädäck ca 49 m2, tryckt trall (med rätt träskyddsklass)
• Vi tar bort gammal trall (fastighetsägare)
• Markarbete samt bortforsling av schaktmassor
• Byggs på mark med stenplattor
• Stomme 45x120 eller om 45x145 behövs?
• Trall 28x120 (tryckt – med rätt träskyddsklass)
• Dold infästning av skruv (ej vanlig trallskruv)
• Stolpar (95x95) tryckt (med rätt träskyddsklass) för spaljé/duschhörna
• Raster duschhörna i tryckt 28x45 (med rätt träskyddsklass). Dubbelsidig, upptill snedställd vattbräda. (Bygga spaljé|viivilla.se)
• Stolpfästen - plintar
• Under uteduschen skall marken vara extra dränerad
• I samband med grävning, framdragning av rör för vattenslang(för kallvatten) till dusch och utekök.

Vad skall inte ingå i offerten
• målningsarbete
• inköp av förrådsdörr
• Bortforsling av byggspill och befintliga buskar
• Vattenslang och kopplingar
Grått träskjul, fönster utan glas, fågelholk, sliten fasad, bar buske, gräsmatta, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet hus med tegeltak, gråa väggar, fönsterluckor och en vissnad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal träport i fiskbensmönster, hus, fönster, växter, putslust tegeltak, tegelfärgad stupränna, utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En småsliten trädäck leder till ett brunt hus med slitna takplattor och en blå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Försök att undiva tjänster som brabyggare. Bra byggare finns inte där, eftersom de får jobb utan att betala en mellanhand för att få offertförfrågningar.
 
  • Gilla
jonle336 och 39 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Försök att undiva tjänster som brabyggare. Bra byggare finns inte där, eftersom de får jobb utan att betala en mellanhand för att få offertförfrågningar.
Ok!
Trodde de var seriösa då jag såg att villaägarna stod bakom tjänsten!

Hur gör man för att hitta bra byggare?
 
  • Haha
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Jag ser visserligen inte villaägarna som seriösa heller. De samlar medlemmar med rabatt på färg och låssas utåt som att folk är medlemmar för att de står bakom deras lobbyverksamhet.

Men det här är mina personliga åsikter mer än fakta.
 
  • Gilla
  • Haha
stefancrs och 34 till
  • Laddar…
Ser ut som mestadels snickeriarbete då + lite schakt (som kanske får bli separat då)?

Skulle jag uppskatta vad det skulle ta mig att göra det dör så blir det nog "nån vecka"
Så en inte helt orimlig gissnign hade kanske blivit 2x40 h av en snickare (dom brukar vara två, och tar nog i lite för oförutsedda händelser), och sen kanske ngn dag för schakt av en grävare + lastbil

Säg en timkostnad på 700kr/h: Ger ca 25 - 30 000 kr för snickerierna. en dag med grävare och lastbil kanske kostar 10-20 ?
Och så material på det

Mellan en tumme och ett annat pekfinger dvs :)
 
  • Gilla
Urvik och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser ut som mestadels snickeriarbete då + lite schakt (som kanske får bli separat då)?

Skulle jag uppskatta vad det skulle ta mig att göra det dör så blir det nog "nån vecka"
Så en inte helt orimlig gissnign hade kanske blivit 2x40 h av en snickare (dom brukar vara två, och tar nog i lite för oförutsedda händelser), och sen kanske ngn dag för schakt av en grävare + lastbil

Säg en timkostnad på 700kr/h: Ger ca 25 - 30 000 kr för snickerierna. en dag med grävare och lastbil kanske kostar 10-20 ?
Och så material på det

Mellan en tumme och ett annat pekfinger dvs :)
Ja precis!

Har en mkt bra och förhållandevis prisvärd grävare som kan göra det jobbet om byggaren som får jobbet (att fixa runt in-/utvändigt och hänga dit en ny förrådsdörr, byta den lilla gaveln på kallförrådet och lägga plattor, regla upp och sätta trallen) tycker att det är en bra lösning.

Men det är inte det upplägget vi har i offertunderlaget.

Så om vi räknar som du och jag? så borde kanske arbetet ta någon vecka 2x8x5x700=56000kr innan eventuellt rotavdrag eller?

Beträffande markarbetet har vi räknat så här med den grävaren vi haft kontakt med:

Ca tre lass bort om vi räknar på att gräva 0,30m djupt.
Beror på hur befintlig altan (på 25kvm) är i underlaget.
Men kan nog sikta ett av lassen till matjord.
Så vi kanske klarar oss med två lass bort.

Två lass 0-16mm, och ett lass makadam ex 8-16mm. Det ska tydligen handla om ca 27kubik men vet ej hur man räknar?
(Kanske så här 60kvm x 3m djup x 1.5?=27 kubik fyllnadsmaterial.

Har ingen koll på vad fyllnadsmaterial kostar men är väl inga jättekostnader?

Men max två dagar har grävaren sagt att det tar för honom att göra markarbetet hemma hos oss och det blir i arbetskostnad ca 10400kr innan eventuellt rotavdrag.

Vet dock inte om en grävare normalt gör klart så att marken är färdig (rätt anlagd och på rätt nivå och i våg) att för en snickare ta vid och rätt placera ut plattorna, göra ramverk och regla upp rätt för att sedan sätta trallen.

Om det ingår och normalt går till så när grävare och byggfirmor samarbetar så kommer en bra trallläggare till lite ”dukat bord” eller?

Som jag skrev så fick vi första offertförslaget igår och det verkade orimligt högt och kanske inte alls verklighetsförankrat då det var på ??? tusen innan rot!!!

Någon som vill gissa?
 
D Daniel 109 skrev:
Försök att undiva tjänster som brabyggare. Bra byggare finns inte där, eftersom de får jobb utan att betala en mellanhand för att få offertförfrågningar.
Vi är sällan eniga men här är det ett viktigt besked

Offerttjänster är till för dåliga hantverkare som inte kan få jobb via rekommendationer av andra kunder.
 
  • Gilla
Joak och 28 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Trodde de var seriösa då jag såg att villaägarna stod bakom tjänsten!
Villaägarna är främst en organisation som säljer dina personuppgifter till säljare (Om du undrar varför så många säljare ringer dig så härstammar det från att villaägarna har dig som produkt)
 
  • Gilla
  • Wow
jonle336 och 7 till
  • Laddar…
Och för att svara på frågan.

Google är inte en dålig början att söka på företag på orten.
Sen har ju RECO nån tjänst för att ha "bekräftade" betyg som gör att man kan se vilka som är bra

Skulle alltid rekommendera att kolla på www.merinfo.se och se status på bolaget.
Skärmdump från merinfo.se som visar företagsinformation och ekonomiska nyckeltal för Byggahus i Närke AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det du ska göra är:
Säkerställ att de inte är hos kronokalle
Kolla vem verklig huvudman är så att det inte är nån målvakt som "ser bra ut" för att nån som gillar att konka har bolaget

Bolaget på skärmdumpen är väl ett klassiskt bolag jag skulle prata med. De ser bra ut på ytan iaf. Sen vill man ju se om de har en vettig framtoning. Och så hade jag googlat på ägaren med :)
(Man ser ovan att han är verklig huvudman och äger 100% av bolaget)
 
  • Gilla
Miot och 4 till
  • Laddar…
275000 kr.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Avseende arbetet är ni väldigt specifika samtidigt som det är ett relativt stort jobb. Vilket kan avskräcka många

Byggnaden ser rätt sliten ut så man vill nog ta höjd för eventuella rötskador och läckor.

Jag tror att ni kan få väldigt höga offerter om ni vill ha fastpris. Skulle inte bli förvånad om det är 150.000+
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
275000 kr.
Hej!

Du är närmast men ändå långt ifrån.

Vi räknar mer som ”Appendix” men det rätta svaret är tyvärr 450 tusen kronor.

Hur ”räknade” du eller var det bara en killgissning?
 
  • Wow
  • Haha
Meta9 och 21 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Avseende arbetet är ni väldigt specifika samtidigt som det är ett relativt stort jobb. Vilket kan avskräcka många

Byggnaden ser rätt sliten ut så man vill nog ta höjd för eventuella rötskador och läckor.

Jag tror att ni kan få väldigt höga offerter om ni vill ha fastpris. Skulle inte bli förvånad om det är 150.000+
Byggnaden är inga problem med även ifall en fasadsida ska bytas ut.(ta bort fönstret)

För övrigt handlar huvuddelen av projekten om trätrallen.
 
  • Gilla
jonasbygger
  • Laddar…
Herrejävlar!
Prova att ta bort allt markarbete tror jag. Bra och tydligt underlag fö.
Och handla för tusan inte byggtjänster på nätet, gå på tidigare här nämnda grejer samt referenser- från folk i din omgivning helst.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
B
Galna prisnivåer.

Du har ju redan kontakt med en bra grävare. Om han fixar de delarna på löpande, (eller fast) så kommer du nog billigare undan.
Fyllnadsmassor är ofta förvånansvärt dyrt att bli av med. Försök att annonsera om någon vill ha fyllnadsmassor i närheten, annons här eller på dinlokala facebook gruoo kanske. Eller tala med någon bonde, de kanske kan ta emot gratis någonstans där det behövs eller till en låg peng. Det kan bli lång tid för transport av fyllnadsmassor annars, och tid är pengar.

Delar du upp det så får snickaren bara göra snickerier.

Den lilla delen med rör, lägger du ut på en rörmokare. Det blir ju bara sommarvatten, så en enkel avstängning inomhus, och möjlighet att dränera ur det hela innan vintern är ju det som behövs. Det kan man göra efter markarbeten är färdiga, innan altanen kommer på plats skulle jag säga.

Skulle gissa att nån blandat ihop fyllnadsmassor I m3 och ton. 27-30 ton fyllnadsmassor känns mer rimligt här.

Tar man på sig projektledarerollen själv och koordinerar olika yrkesroller så blir det klart billigare. Sen kommer ju misstag uppstå, och ev. Går hela projektet lite långsammare, för man vill gärna ha lite luckor i planeringen, ifall något skjuts upp i tid eller blir försenat så blir ju nästa yrkesgrupp drabbad också. Har man bokat hantverkare en viss vecka, så måste det ju vara klart för dem att påbörja.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.