K
kniv: Blir grova dimensioner med dom dimensionerna om du ska köra tryckt virke
1 svar · 1,7k läst
·
Happifejz
Happifejz: Jag skulle vilja ha tips, länkar och förslag på hur jag kan bygga en jalusivägg på min uteplats. Jag vill kunna vinkla brädorna horisontellt utifrån solens läge och önskan om sol eller skugga. Kan landa på 3-4 meter vägg, men det ska vara sektioner på den, kanske lika många som antal meter? Det finns färdiga beslag att köpa, men tror det går att lösa detta på annat vis, och det
0 svar · 1,3k läst
J
Joxalatorn: Jag har gjort ungefär som Maalox men med mindre steg.
12 svar · 8,2k läst
·
maah
maah: Jag hade försökt att sätta en skruv per lecablock, mitt i blocket.
11 svar · 3,0k läst
·
V
Villläramer: Tack för era tips 👍
6 svar · 1,2k läst
·
L
laskolv: Tack för alla tips och synpunkter! [citat] Du har helt rätt! 😐 Nej, trädäck ska det bli, men tack! [citat] Det är lite åt det hållet det lutar just nu, men lär i så fall bli mer än ett släp (totalt ca 40 kvm i år och lika mycket till nästa år eller senare) [citat] [citat] Det var vad min far tipsade om. Han hade gjort så, men jag känner att jag vill försöka hålla nere på
6 svar · 1,3k läst
·
R
Relik: Okej, då kör jag på det! Tack!
2 svar · 860 läst
F
fekberg: [citat] Det är väl inget problem om man inte glömmer att öppna ifall man åker iväg, blir ju lätt 70-80c där inne :) Det blir nog en lösning som du föreslår, och så bygger jag ihop något som puttar upp dörrarna när de blir för varmt. Tack
8 svar · 2,1k läst
·
A
antonlumpan: Hej! Vi ska göra en nästintill identisk konstruktion och vore spännande att se vad du landade i och hur resultatet blev? :) Jag funderar på att lägga en limträbalk i framkant på 42x225 där det saknas stolpe i mitten och sen köra på byggregel 45x220 på sidorna och likaså i bakkant (mest för att få ihop dimensionerna med varandra och så att det blir enhetligt)
4 svar · 3,3k läst
·
Janus82
Janus82: Om det är möjligt så kanske du kan ta upp höjdskillnaden i gräsmattan? Alltså genom att schakta av lite i den höga änden och fylla upp i den lägre. Kan du fördela ut ändringen i höjd över ett par meter så smälter det in bra. Annars så är väl det enda alternativet att låta den sista trappsteget gå in i gräsmattan, ungefär som i min mycket vackra paint-bild här nedan. 😋
2 svar · 1,6k läst
·
S
Spa: Skulle gärna måla trädäcket då det är en evigt jobb med slipa/såpa/olja men ändå massa stickor i fötter. Mesta jag har hittat är lasyrer dock och jag är ute efter tjockare färg som fyller igen lite sprickor och skapar en jämnare yta. I utlandet verkar det vara vanligt att man målar med tjockare färg och det finns även "deck restoration coating" om det är alltför illa. Finns
15 svar · 10,8k läst
·
maah
maah: Ta bort en eller två trallbrädor där du har en regel under och fäst stolpen i regeln. Hur många stolpar du ska ha är svårt att svara på utan att veta dimension på vad det ska bära upp. Vilken typ av tak ska du ha? Sen så behöver du även anpassa bredden mellan stolparna efter hur breda glaspartier du ska ha.
1 svar · 2,3k läst
·
O
Oskpet: Såhär ser det ut just nu. Blir klart imorgon förhoppningsvis. Ribborna är lite glesare längre ner och tätare längre upp för att göra insynsskyddet än bättre. Stolparna ska kapas när vi är klara och så blir det en lite bredare bräda överst. [bild] [bild]
13 svar · 16,6k läst
·
L
leningradcow: Hej, Har en 5 år gammal altan med tryckimpregnerat. Har såpat varje år med rengöring och efterbehandling. Detta året ”luddar” träet, troligtvis för att att jag tvättade lite hårdare. Kan jag slipa bort detta med 120/180 och såpa efteråt för bra resultat? Eller ska jag låta det vara och luddet försvinner? Med vänlig hälsning Karl
0 svar · 1,9k läst
O
ohzee: [citat] Tusen tack!!
7 svar · 2,8k läst
·
F
Fabregas: Det slutade med att jag köpte matta och la direkt på trallen. Nu är det över 3 år sedan och trallskarven syns inte igenom än. Köpte en något ”bättre” matta från en lokal handlare som har varit riktigt bra hittills. Sån med gröna distanspluppar på undersidan.
25 svar · 99,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det där ser ordentligt stadigt ut. Jag skulle inte tveka en sekund att sätta upp en markis där.
1 svar · 1,0k läst
·
M
Marjo Axman: Hur ofta skall man byta munstycken till altantvätt
10 svar · 12,5k läst
·
To66e
To66e: [citat] Såg nu. Snyggt. Tack :)
2 svar · 2,9k läst
·
Grannens Häck
Grannens Häck: [citat] FYI. 95x95 stolpar brukar inte vara av konstruktionsvirke, de är inte rekommenderade att ta krafter eller moment från laster.
5 svar · 1,2k läst
·
K
kniv: Ja man behöver ju alltid beställa ett par kvm extra i skräp.. Och räknar man in dom i totalpriset så blir det oftast inte billigare att välja den billigare trall…
1 svar · 757 läst
N
NyMedLandställe: [citat] Hej! Hur gick det, blev det något badkar? Vore kul att höra hur ni löste det Mvh Calle
1 svar · 1,8k läst
M
mr_bygg: [citat] Absolut, vi gjorde dörrar på två ställen. [bild] [bild]
4 svar · 9,0k läst
·
T
Tryffelhorn: [citat] Hej. Jag är själv i samma sits just nu. Hur löste ni det?
4 svar · 4,0k läst
E
Anonymiserad 618974: [citat] Se så. Tillbaka till Flashback, ärthjärna.
14 svar · 11,7k läst
·
T
Tina Vesterlund: Hej! Våran altan är behandlad med sioox och undrar om man kan behandla med vanlig träolja på det några år senare?
0 svar · 1,6k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Sätt dit tidigare visad balksko. Förstärk underifrån med en lång kil in i stolpen för att säkerställa att kraften inte bara går in i bärlinan utan även förmedlas ner i stolpen. Du kan göra lika på bärlinan som drar iväg åt andra hållet. Köp kvalitetsskruv och var försiktig med slagskruvdragare i bärande konstruktioner, de går att dra i, men är du tvungen att backa släng
13 svar · 3,1k läst
·
M
Markus P: [citat] Aha, ja, det gick kanske lite snabbt med såpan, tog vad jag hade hemma 😆. Nu får det vara för i år, däcket är redan möblerat igen, men nästa år ska jag prova att avsluta med några lager linoljesåpa eller liknande.
4 svar · 10,4k läst
·
L
lalander: [citat]
33 svar · 62,9k läst
·
L
33 svar · 62,9k läst
·
B
Boende45: [citat] Nej, mina skruvreglar ligger ovanpå bärlinan cc60 med kortlingar.
145 svar · 64,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.