Altan & Uteplats
Emiland: Hej, Efter drygt fyra år i nedgången 80-talslägenhet (som dessutom var ett dödsbo) har vi äntligen kommit till den stora (4,2 x 3,2 m) terrassen/balkongen! Som ni ser sluttar den ganska mycket för avrinning så vi har bestämt oss för att bygga en altan och få det jämt och plant. Dock är jag inte helt säker på att vi får borra i betongen så min fråga är om det fungerar att lägga
Timmertupp: Hmm finns det någon som byggt någon typ av mathiss här kanske? 🤔😅
putte22: Hej. Ska hjälpa en att ta ner ett träplank som staket. Det sitter gjutna plintar med stolpsko och 95x95 stolpe skruvad i plinten. Nu vill dom ha ett Gunnebo stängsel ist. Finns det något fiffigt sätt att montera utgå från det? [bild]
HenrikHuslöse: [citat] Säker på det? Jag trodde att amerikanskt virke tillverkades enligt tabeller där till exempel 2" i verkligheten bara är 1.5" eller 38 mm. Här finns tabeller: https://www.archtoolbox.com/lumber-dimensions/ Just den dimension TS frågar efter finns inte med, så man får kolla om det är faktiskt mått eller nominellt mått.
rickardfransson: Snyggt med infällt absolut!. Men jag känner att vi nog inte riktigt är där ännu. Planen är att framöver införskaffa ett riktigt spa bak och bygga ut altanen så det följer huset korta gavel. Där ska det isf vara infällt i altanen. Känns lite synd att såga upp altanen för att kanske senare stå där med ett hål att fylla igen... Det blir att jag lyfter upp trallen och förstärker
hummelgren: [citat] Taclk för svar! Yes, förutom att överliggarna kan fällas in så kan man nyttja ihåligheteten till att rätt enkelt fälla in ex elkabel samt att stolparna blir några kilo lättare. Apropå fälla in överliggande.. hade nog bara tänkt mig en över överliggande per sida (om ni förstår). Vad är snyggast då tycker ni? Att fälla in den ytterst eller fälla in den helt i mitten
Demmpa: Bilder på markisen? Bilder på fjärrkontrollen? Tillverkare och modell på fjärrkontrollen?
Joukko: Jag tänkte jag skulle bygga ett uterum från WG. Snyggast vore ett uterum med sadeltak men då måste jag bygga in mig i taket på huset och sen vet jag inte hur det skulle se ut med det andra altantaket som kanske blir kvar. Sen har jag kollat på pulpettak men då blir högsta höjden ca 2.6-2.7m. Jag har bara ca 2.35 upp till hängrännan på huset. Är det någon som bilder på uterum och
Workingclasshero: [citat] Rätt tänk att försöka röna ut från början hur slutresultatet ska bli. Försök rita innan, då även utformning och läggriktning har betydelse. Lycka till /W
Bannerb: [citat] Okej! ändå gjort en bra affär köpte ca 10 procent mer än vad jag behöver. Får hålla tummarna :) känns väldigt högt och lågt men under Corona la jag med trall men då var det extremt utplockat.
scorp1on: Det beror på var du har för dimension i bärlinan i framkant och hur stor nedböjning/svikt du kan tänkas leva med. Skicka gärna PM ifall du behöver hjälp med dimensioneringen.
MrHoerlin: Hej, jag står i starten för att påbörja att bygga ett trädäck. Min fråga är om man ska bygga det som en ram först? För tanken är att trädäcket ska gå utom pelarna för att sedan bygga det vidare längs väggen där makadam ligger. Hur gör jag med reglarna som ska överlappa? Det är otroligt rörigt på vår tomt.jag lägger även upp en ritning på hur jag tänkt. Tacksam för
klimt: Instämmer i inlägget ovan. Det faller inom din undersökningsplikt att kontrollera altanen, vem som byggt och så vidare. Ställ frågor till säljaren och föreningen om det inte är tydligt. Föreningen har inte ansvar för detaljerad redovisning.
BjörnEng: [citat] Jag missade att 45x170 var önskad dimension på bärlinan också, så där kan man som du säger gå upp ett snäpp eller två utifrån tabellen. Normalt är det ju nedböjningen som begränsar så klarar man, eller nästa klarar spännvidden med en takbalk som tar snölast så är man på rätt sida för en pergola. Man skulle ju kunna prova tänkt lösning på brädgården om man vill
kniv: Menar du att den står på 95x95 stolpar? Inte plintar… För på dina bilder ser det ut som att stolparna vilar antingen på marksten eller direkt på berg. Inget av de är särskilt bra på att förhindra svaj.. Stolparna borde sättas fast och du borde även sätta diagonala strävor som stabiliserar. Men de blir som sagt bäst effekt av dem om stolparna är fixerade i marken
Gotland80: Så ser mitt bygge ut, ska upp med en regel stolpe i mitten fram bara sen klart
Kloss: Lånar tråden lite.. Ska bygga en gång längst huset av trall, eftersom jag vill hålla nere höjden(spara grävjobb) och det inte kommer bli några direkta laster blir det ett regelverk på 120*45 på plattor, nedsänkt. Men jag kan inte hitta några balkskor för 120*45, känns konstigt. Någon som har en lösning på detta? Gå på en mindre dimension? 😊
GRID: Hej. Snäckväxeln i vår markis har gett upp och behöver bytas. Har ringt runt till ett par återförsäljare men de verkar tyvärr inte så villiga till att hjälpa. Har någon koll på vad man ska tänka på nar man byter förutom bredden på nuvarande växel? Kan man även passa på och lägga till någon elmotor? Tacksam för all input! 😊 [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
z_bumbi: [citat] Sen går man stols- och bordstativ för nedre plan i form av spanska ryttare. Fast varför inte göra en vindbrygga när man ändå håller på? 😆
Macce90: Hej, Går i planerna att bygga pool till hösten. Närmre bestämt en folkpool i poolplyfa. Runt om poolen vill vi gjuta betongplatta som även sitter ihop med ett soldäck på ca 30m2 då också i betong. Är det någon här inne som gjort liknande och kan bidra med lite tips och inspobilder? Tänker göra form själv och sedan beställa en betongbil som dumpar i betongen. Frågor som jag har: -
MasMats: [citat] Bandslip. Typ som i länken fast annat märke/modell. Slitgöra, men värt jobbet. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-bandslipar/bandslip-010134/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwr7ayBhAPEiwA6EIGxOJwdm3PBMsyoTD_IaIpIriWI7mahJ1ZqPCqu9L6QGxGAg26LVa_4BoChrAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
pennybridge: [citat] Tack! Ska kika upp dem. De ligger relativt nära mig med vilket underlättar :)
z_bumbi: Ska du ha en plåt som stänkskydd så räkna med den i avståndet.
Manja-20: [citat] Det är typ U-Sten det översta varvet som är gjutet, med armeringsjärn. Men är nog bäst som du säger, så man slipper göra för många hål i väggen
Selves: Hej. Jag har en tom balkong och vill sätta en soff-lösning och ett bord på den, men jag vet inte var man hittar saker jag vill åt. Jag skulle gärna höra era tankar om billigaste lösningen. Jag har hafsigt ritat en modell på ett foto av balkongen, så förstår ni vad jag menar. [MEDIA=imgur]kDaqqFC[/MEDIA] I bilden: en tänkt sittkub och bordet (trä eller plast), i ett stycke som är
Gunman: Hej! Jag vet att frågan har varit uppe här tidigare, men just vår modell har inte diskuterats vad jag vet. Vi vill helt enkelt ändra vinkeln på markisen i utfällt läge, men det är oklart hur man gör. Det ska gå att göra, det vet vi. Vi har provat att lätta båda muttern och insex-skruven men inget hjälper. Det kan ju hända att något kärvat fast, men vi skulle vilja vet hur det är
pacman42: Om det fungerar eller inte beror på jordmån. Jag som har en vattensjuk gräsmatta med mycket torv där jag har min torkvinda behöver varje vår flytta det närmare metern långa röret som den sitter i då det lutar uppåt 45 grader. En betongklump skulle inte heller den hjälpa, även om den nog skulle få mindre lutning efter vintern. Hade jag haft torkvindan på någon annan del av tomten
coconut: Oxalsyra brukar funka att få bort svarta fläckar på trä med. Men tänk på att använa det med försiktighet.
EasyCash: [citat] Tja 45x28 längs med 95x95 skruvade med tre skruv i centrum av 95x95. 70x28 både lodrätt och vågrätt. Skruvade från en sida. Andra sidan är limmad. Så döljs skruvarna. 😉
David Ri: Update, Körde ut markisen helt. Då linjerade den knäckta leden nästan till 100% rätt. fick slå och tvinga lite för att delarna skulle mötas näst intill som det var original. sen böjde jag till en bit järnprofil och skruvade fast den mellan båda delarna med hårda plåtskrruvar/stabb, och ja, jag var väl medveten om att inte träffa bandet när jag satte plåtskruvarna 😀. Se bild.