Hej!
Vi håller på att renovera en äldre brygga, och jag har några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa med.
Vi kommer ha hjälp av byggare att fästa två stycken 12m balkar på betongfundamenten i bilden nedan. De kommer sedan fästa tvärsgående reglar i balken samt kortlingar mellan de två främsta tvärsgående reglarna. På dessa reglar ska vi sedan fästa längsgående träbalkar (45x120), 5 st med CC 50. Detta för att kunna ha trallen gående på tvärs.
Men nu till mina frågor:
1. Hur fäster jag bäst de längsgående balkarna i de som byggaren fäst. Jag har tänkt att något likt detta är bäst men har inte hittat med C5 kvalitet på korrisionsskydd.
2. För att det ska bli starkt nog, vad ska jag använda för skruv för att fästa dessa?
3. Bör jag dubbla de yttersta längsgående balkarna för att förstärka och kunna fäste exvis båtöglor i?
4. Detta bygger en del på höjden då trallen kommer på "våning 4" (balk, tvärsgående regel, längsgående regel, trall). Skulle därför vilja ha någon form av stående bit ytters för att dölja en del av underliggande konstruktion. Vad skulle kunna funka, 34x170 trallbit? Antar att denna bör fästas i yttersta tvärgående regeln med C% trallskruv.
Trallen (34mm) kommer sedan fästas med A4 trallskruv 75mm. Har inte bestämt om dold eller inte.
Tack på förhand!
Vi håller på att renovera en äldre brygga, och jag har några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa med.
Vi kommer ha hjälp av byggare att fästa två stycken 12m balkar på betongfundamenten i bilden nedan. De kommer sedan fästa tvärsgående reglar i balken samt kortlingar mellan de två främsta tvärsgående reglarna. På dessa reglar ska vi sedan fästa längsgående träbalkar (45x120), 5 st med CC 50. Detta för att kunna ha trallen gående på tvärs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu till mina frågor:
1. Hur fäster jag bäst de längsgående balkarna i de som byggaren fäst. Jag har tänkt att något likt detta är bäst men har inte hittat med C5 kvalitet på korrisionsskydd.
Logga in
Skapa konto
2. För att det ska bli starkt nog, vad ska jag använda för skruv för att fästa dessa?
3. Bör jag dubbla de yttersta längsgående balkarna för att förstärka och kunna fäste exvis båtöglor i?
4. Detta bygger en del på höjden då trallen kommer på "våning 4" (balk, tvärsgående regel, längsgående regel, trall). Skulle därför vilja ha någon form av stående bit ytters för att dölja en del av underliggande konstruktion. Vad skulle kunna funka, 34x170 trallbit? Antar att denna bör fästas i yttersta tvärgående regeln med C% trallskruv.
Trallen (34mm) kommer sedan fästas med A4 trallskruv 75mm. Har inte bestämt om dold eller inte.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
1 och 4 kan ju lösas i ett svep. Ställ virke i samma dimension som de tvärgående reglarna mellan varje regel. Skruva sedan fast dem med 180 mm skruv så fixeras reglarna stumt däremellan, du kan ju även då fixera den tvärgående regeln med en 180 mm skruv. Värt att tänka på om du ska ha ett räcke på endera sida är att låta varannantvärgående regel sticka ut 5 cm från trallen och varannan till strax under räckets höjd, då kan du fixera räcket med stabila strävor utåt från trallen och längs med löpet.N NoreTor skrev:
Tack - kommer inte ha räcke men bra tips! För reglarna menar du att man har längsgående i sektioner mellan de tvärsgående som man sedan fäster i ändarna?H Huzzbutt skrev:1 och 4 kan ju lösas i ett svep. Ställ virke i samma dimension som de tvärgående reglarna mellan varje regel. Skruva sedan fast dem med 180 mm skruv så fixeras reglarna stumt däremellan, du kan ju även då fixera den tvärgående regeln med en 180 mm skruv. Värt att tänka på om du ska ha ett räcke på endera sida är att låta varannantvärgående regel sticka ut 5 cm från trallen och varannan till strax under räckets höjd, då kan du fixera räcket med stabila strävor utåt från trallen och längs med löpet.
Tack för tipset! Vill egentligen få ner höjden så mycket det går men behöver så fixerad som möjligt då det är stora vågor från båttrafiken så osäker på om lösningen skulle fungera.T topmount skrev:
Ja så kanske det är - de hade nån förklarning som jag köpte men tyvärr inte kommer ihåg nu. Kan de varit något med att främsta fundamentet är runt?S Sernando skrev:
Ja fast fäst dem inte i ändarna, skruva fast dem rakt ner med långa skruvar, det låser de tvärgående från att rulla åt långsidorna.N NoreTor skrev:
Tack - men menar du då att de ligger ovanpå de tvärgående eller infällda mellan? Skulle verkligen vilja ha infällda mellan för att få ner höjd men blir osäker på hållfasthet?H Huzzbutt skrev:
Och isf fästa med balksko eller skruva direkt?
Bild på hur det ser ut ny när stålbalkarna, tvärsgående 45x170 á 2M med cc 2M samt kortling längst fram är fästa.
Alternativen jag funderar på är:
1. Nedsänkta golvreglar i 45x145 (första valet pga lägre höjd). Ytterram i 45x170. Dubbla i kanterna för att kunna fästa både "ramtrall" och vanlig trall. CC ca 50cm.
Logga in
Skapa konto
2. Ovanpåliggande golvreglar i 45x120. Dubbla i kanterna för att kunna fästa både "ramtrall" och vanlig trall. CC ca 50cm.
Logga in
Skapa konto
Ovanpå detta kommer det sedan ligga 34mm trall. Samt en kjol av 28mm trall
Bild för att illustrera höjdskillnad mellan alternativ 1 och 2:
Logga in
Skapa konto
Tack för alla tips och tankar!
Produkter som diskuteras i tråden