Är det någon som har hunnit få någon erfarenhet av de glasräcken som numera säljs på Rusta?
Priset är intressant jämfört med vad system för glasräcken normalt kostar, i synnerhet som det verkar vara konstant 30% rabatt på dem.

Nackdelen som jag kan se det är väl att du är låst till fasta längder, 20 och 100 cm

https://www.rusta.com/se/glasracke-multi-pole-p621011640201.aspx

Nyfiken på samma sak, men svårt att hitta någon som haft dem ett tag!

• Gilla
Janssons son
  • Laddar…
Har satt upp 10st där hemma, har inte ramlat än fast vindar på ca 20-22m/s tryckt emot glaset.(y)

• Trädäck med rottingmöbelgrupp och glasskärmar som står emot blåsiga förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
S Svedis skrev:
Har satt upp 10st där hemma, har inte ramlat än fast vindar på ca 20-22m/s tryckt emot glaset.(y)
Vad använde du för skruv till att fästa stolparna i altanen ?
Var du tvungen att shimsa under stolpfötterna för att få dessa i våg ?
Brottas just nu med dessa problem då jag har införskaffat rustas staket till min altan.

M Micro skrev:
Vad använde du för skruv till att fästa stolparna i altanen ?
Var du tvungen att shimsa under stolpfötterna för att få dessa i våg ?
Brottas just nu med dessa problem då jag har införskaffat rustas staket till min altan.
Jag körde med ganska rejäl träskruv, tjock och kort :). Typ https://verktygsboden.se/trae-gips-...MI79ih56Sq4wIVxaoYCh0p1ABuEAkYByABEgIUkfD_BwE.

För att få 100% i våg shimsade jag med robotklipparknivar (0.75mm).

• Utespa installerad på träaltan med glasstaket som avgränsning i en trädgård, shimsad för att vara i våg.
    Skapa konto
  • Nybyggd träterrass med blomkrukor, shimsade med robotklipparknivar för att vara vågrätt.
    Skapa konto
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Angående bredd på glasskivorna så verkar bygghemma ha identiska glas, finns i fler bredder (70, 80, 90).

Raskus Raskus skrev:
Nu är det kampanj på Julas räcke, [länk]

Det lutar åt att det blir Jula istället då det faktiskt fått några positiva omdömen.
Julas kommer med ram/fäste på glassidorna. Bra tänka på om man kör "smålänningen" och fräser egna spår i stolpar då man behöver ca 10-12 mm istället för 7-8. Skruvhålen i dessa är rätt små (har man tajta spår behövs väl dock inga skruvar).

Hej , vad innebär det att Julas kommer med ram/ fäste på sidorna ? jag jämförde båda och tyckde de såg likadant ut ?

Det sitter en "U-list" på två sidor på glaset med skruvhål som används för infästning i stolpar. Yttermåtten på denna list skiljer sig av naturliga skäl från glasets tjocklek..

• Gilla
Linneanrk
  • Laddar…
Jag såg ingen skillnad har du bild på ulisten du nämner ? Kan alltid kontkta jula med .

L Linneanrk skrev:
Jag såg ingen skillnad har du bild på ulisten du nämner ? Kan alltid kontkta jula med .
L Linneanrk skrev:
På Rusta ser man bild på det jag beskriver:
https://www.rusta.com/se/glasracke-p621011620202.aspx

• Gilla
Linneanrk
  • Laddar…
Fick precis upp mina. Mycket nöjd!

• Uteplats med trägolv och nyinstallerade helglasade skjutdörrar på en husveranda under en kvällstid.
    Skapa konto
  • Gilla
Rafff och 6 till
  • Laddar…
Va fint det ser ut , det bör väl gå sätta dit med trästolpar ?

Snyggt.
Har noterat att det finns överliggare att köpa numera, både till Rustas och Julas variant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.