chris47
chris47: Mät varje meter och korrigera under nästa meter, mät igen o.s.v. Normala människor kan inte se några millimeters fel med ögonmåttet. Krokiga bräder kan man trycka raka med en handtving modell enhand, antingen i mitten aller på varje kant. /CC
5 svar · 5,5k läst
S
star_daddy: Varför måla? Tja - kanske för att det omålade ser förj-t ut efter ett par år.
11 svar · 27,7k läst
S
star_daddy: Beroende på vilken stil ni har, kan det vara snyggt med gammaldags massiva järnräcken av ganska klena dimensioner. För överliggare massivt rundjärn kanske 20-25 mm, för stolpar och underliggare fyrkantjärn eller med rektangular sektion. Hittar man någon som kan svetsa med gas blir det ännu snyggare. Det går lätt att böja avslutningarna med gasbrännaren. Starkt blir det under alla
10 svar · 12,9k läst
N
Nybyggare: Jag tycker att vagnsbult fungerar bäst om stolpskon är konstruerad så.
2 svar · 2,7k läst
S
sirbo: Jag lade ut en rad med leca på grusgången. Möjligt att det satt sig någon millimeter men jag har då inte märkt något på 7 år. Klart att glasar man in så är ju kraven högre.
1 svar · 3,0k läst
J
jonfri: Ok, då är det ju inga problem alls. Då räcker det nog med 15 cm rör också. Blandar du egen betong spelar det väl mindre roll men köper du halvfabrikat (alltså den som bara blandas med vatten) så blir det ju en viss prisskillnad på 15 cm och 25 cm rör...
12 svar · 4,6k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Ber om ursäkt - så går det när jag försöker leka besserwisser....... :-/
5 svar · 7,9k läst
S
sville: Ajdå. Det finns ju tätningar till dem, men är inte lika lätt att få det tätt där. Prova dock med dem och ett beslag. Beslaget lägger du över tätningarna och skruvar rakt igenom allt ner i reglarna.
3 svar · 3,9k läst
A
abel48: ok tackar för svar, regeln är 50mm och väggen är tjock då det är tillläggs isolerat, bakom det så är det puts, vass, nät, träpanel och sedan regel. Så jag behöver nog långa.... MVH Anders
11 svar · 5,9k läst
M
Mikachu: ja där ser man ;D så när alla snackar om sina altaner här..dvs dem med tak o räcke..så är det i själva verket verandor dem pratar om.
2 svar · 3,6k läst
S
sville: http://www.glasfiber.se/pdf/Altantak_uterum_broschyr2005.pdf
1 svar · 8,0k läst
Immobil
Immobil: Lägg på råspont och täck med Shingel. :D
1 svar · 7,6k läst
S
sville: Spikar i alla utom 2 per sida
5 svar · 7,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack Immobil för svaret, även om det inte var vad jag helst ville höra ;) På våra (inlämnade och godkända) bygglovshandlingar ÄR det faktiskt ett räcke inritat i form av ett pennstreck. Men vad jag förstår så är det vid byggsamrådet som räcket kommer upp till diskussion. Kanske det räcker om man planerar in att sätta upp räcke men inte gör det förrän om nåt år? Så antingen
7 svar · 11,2k läst
Wigert
Wigert: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1116183528 Kanske kan ge lite inspiration?
1 svar · 3,2k läst
H
Haagbard: Ja 2"6 ligger ovanpå 2"8 inne vid väggen, längst ut ligger dom dock i samma nivå (eftersom jag bara renoverade altanen och sparade ramen runt samt staketet) Inne vid väggen gjöt jag tre nya plintar och ställde en 2"8 ovanpå, huset är ett gammalt timmerhus och har alltså ingen grund lämplig att fästa en planka i.
3 svar · 4,4k läst
S
sollentuna: Måste man inte "nypa ihop" plåtarna för att de skall bli täta eller hur har du tänkt lösa det?
5 svar · 11,9k läst
C
charta77: Ärligt talat. Saker haren förmåga att antingen gå sänder eller försvinna, i andra fall så tömmer jag fickorna från småmynt den dag jag tänker hänga knäveck. Varför hantera så pass värdefulla saker(värdefulla saker som innebär att man måste riva ett golv) på ett sådant sätt att de riskerar att försvinna genom springorna på ett trallgolv. Är det för barnens skull, tja, då
9 svar · 3,2k läst
T
tolebjer: Jag skall se om jag kan låna en kamera sp lägger jag ut en bild sedan. Peter
8 svar · 8,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Gomorron ::)
10 svar · 3,0k läst
Mattias L.
10 svar · 3,0k läst
D
drx: [citat] Farsan handlade en 5.85 med T-Racer, funkar fin fint. Han kör mest med T-Racern på byasten och det funkar den kanon till, riktigt bra tryck i den. Så vitt jag vet använder han ej medel till detta men det är ju skillnad mellan trä och sten.
14 svar · 8,9k läst
bebben
bebben: Om du vill att altandäcket skall bli ljusgrått till slut så kan du använda vanligt tryckimpregnerat virke, rengör/skrubba en gång varje vår och du får det ljusgrått efter ett par år...
3 svar · 4,7k läst
J
JLT: Instämmer. Har också opalvitt och vi är väldigt nöjda med det.
5 svar · 12,8k läst
A
Annakay: Enligt broschyr jag fått och på inrådan från "vår" snickare används två ihopspikade 45x95 eftersom en stolpe lättare kan spricka och bli ful...
1 svar · 5,8k läst
J
jessica: [citat] precis vår erfarenhet också..vi hade först asfalt på uppfarten som vi absolut inte ville ha så vi tog bort den o lade på stenmjöl i väntan på vad vi ville göra (8år sedan)...o vi tröttnade i år på alla kornen som man drog in..snön som låg så länge i år var rena drömmen då man slapp dammsuga flera ggr om dagen ;D..så denna regniga vecka har vi använt till att lägga
9 svar · 6,7k läst
Langbein
Langbein: [citat] Ja tydligen på altaner, vår balkong och terass hade lösa trallar och det funkade bättre :P
4 svar · 3,6k läst
T
tjie: Har samma "problem". Jag har blivit informerad från mitt "tryckhus" att det går fint att olja direkt. Betänk också hur gammalt din trall är. Idag är det mesta nytryckt - och då rekommenderade de en 2 veckors torktid. Min trall var från förra året - och i princip torr när jag fick den. Jag kommer att olja trallen nu - två veckor efter läggningen. Viktigt är att däcket är tvättat
3 svar · 3,5k läst
Buuzzz
Buuzzz: Fick ett svar från den lokala färgbutiken idag :-) Tätt uppifrån (han tipsade om en färg som jag inte minns namnet på :-[ ) Lovar att jag ska skriva in detta. Det skall dock andas från undersidan. Där tipsade han att ta s.k "sockelfärg" som andas. Det skall funka. Han höll med "pappskallen" om kalasfalt..... Jag slog plåt på den balkongen i mitt förra hus. Det funkade ypperligt, har
6 svar · 6,2k läst
S
sville: 450 c/c vid 22mm. 600 c/c vid 28mm
10 svar · 5,7k läst
lastkaj
lastkaj: http://www.glasfiber.se/
4 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.