Hej!

Kan nån berätta för mig hur man lämpligen bygger sitt staket på altanen. Jag menar främst infästning av staketstolparna. Min plan var att fästa dem i de två yttersta golvreglarna och i den främre golvregel som ligger tvärs alla övriga golvreglar. golvreglarna är alla 45x170 och jag funderade på att såga ur en bit ur staketstolpen (95x95) så att den halvt om halvt ligger över regeln. Men hur gör man i hörnen, jag kan ju inte gärna såga ut först en hälft och sen en hälft igen, det blir inte mycket till stolpe kvar? Hur har ni gjort?

Mvh Andreas

Här kommer lite tips för att få det stabilt.

Använd genomgående bult. Vagnsbult om skallarna kommer att synas. Använd fyrkantsbrickor på båda sidor även på den sidan du har vagnsbult huvudet fast med större innerdiameter så brickan passar bra över fyrkantmothållet (kan det heta så kanske?). Vagnsbulten har en tendens att krypa in i trät när du drar åt så hårt du kan. Skruv och brickor köps billigast hos Biltema.

Det räcker om du tar ur stolpen (ca 3-5 cm) för en regel eftersom du bara har belastning från ett håll antar jag.

Limma med trälim!

Om du vill ha det extra stabilt så byt ut din stolpe mot 45*45 samt två 28*120 bräder som du skruvar ihop till en enhet och låter brädorna ligga an mot var sida om regeln. Detta fixeras sen med lim och genomgående vagnsbult.

/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.