hoover99 skrev:
Varför kan du inte lägga bärlinan på lecablock eller liknande?
Vill inte att tjälen skall knuffa omkring min altan ;-)

hoover99 skrev:
Det förstår jag, men du behöver ju inte hålla emot alls lika stora krafter som om du ska bära upp hela altanen trädäcket med den limmade bärlinan. Nu kanske det räcker med Karlssons klister för att hålla däcket mot huset :)

..och sitter det på plintar i andra änden förstår jag inte riktigt vart tjälen ska knuffa den.

EDIT: se överstrykning
Nej, den med Karlssons klister limade delen (som alltså sitter i kantelement av frigolitliknande isoleringsmaterial) kommer bara att behöva bära 250kg/m2 ;-)

Problemet här är alltså kantelementen, och dess oförmåga att överhuvudtaget bära laster.

hoover99 skrev:
Finns det någon anledning till att du inte valt den här utformningen?
[bild]
Ja, lite vagt formulerade estetiska skäl. Chefsarkitekten (myran69) tycker att det ser bättre ut om man sas avgränsar entrén från altanen. Jag är benägen att hålla med chefsarkitekten.....

hoover99 skrev:
"Gör så här vi i villa " nr5 2005:

Trädäck: Byggs av trä för att skapa bekväm gångyta på mark utomhus. Byggs normalt högst cirka en halvmeter över marken. Förses inte nödvändigtvis med räcke.

Altan: Gångbar yta ovanpå en byggnadskonstruktion, tex kan det finnas ett rum under altanen. Räcke erfordras av säkerhetsskäl.

Balkong: Utkragande gångbar yta utanför fasadlivet utan stöd till mark under. Räcke erfordras av säkerhetsskäl.

Om man kan tro vad som står i tidningen är det ett trädäck du ska bygga och inte en altan  :) Tävlingen bör därför ogiltigförklaras  ;)

EDIT: fel tidningsreferens
Du har rätt. Mina kalkyler på den trallens slutliga höjd ligger precis i gränslandet mellan "trädäck" och "altan", dvs 50cm. Tävlingen kommer dock inte att ogiltigförklaras, men tävlingsledningen överväger ett namnbyte.

Tänkbart nytt namn på tävlingen:

Planksteken

(associationer till soldäck mm.)

hoover99 skrev:
Kan det vara möjligt? Var har du fått denna siffra från?
Två feta gubbar som kramar varandra. Eller två-tre medelfeta damer som hoppar tvist.

Vill ju ogärna att två-tre medelfeta och tvisthoppande damer skall ramla igenom trallen hursomhelst ;-)

Skämt åsido. I den spännvidstabell jag kommit över dimensioneras altanen efter:

"Tabellerna gäller trävirke i kvalitet K 18 (T 18)och en snölast på 250 kg per m2"

Alltså är det snöns massa man generellt är orolig för, medan jag mest oroar mig för tvisthoppande medelfeta damer.

Hrm. Nja, jag hade väl i ärlighetens namn tänkt lägga klistertankarna bakom mig.....

Tråden verkar urarta kring egna funderingar kring tvisthoppande medelfeta damer. Fler förslag på byggnationen?

hoover99 skrev:
Jag tycker du ska höra dig för vad "allmänheten" tycker om mitt designförslag.
Du kommer ångra dig när du går och snubblar!
Med risk för att diskvalificera mig själv från domarpositionen avslöjar jag lite ytterligare detaljer för att kasta ett bättre ljus över situationen.....

altan.gif

Det finns alltså även en stöttande balk som håller uppe ett taköverhäng (över husets huvudentré).

Bör ge mer luft åt hoover99's tankar.....

Dock finns 1,3 meter fri passage mellan stolpen och altanräcket vilket byggnormer föreskriver....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.