15 188 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Erfarenheter av altan i norrläge??
Vi funderar på att bygga och glasa in en altan i norrläge nästa år. Min fundering är om det blir en mörk altan.
Vi ska ha plasttak och det är 6-7 m till skogen som består av ganska gles lövskog.
Någon som har några åsikter/erfarenheter??
Vi ska ha plasttak och det är 6-7 m till skogen som består av ganska gles lövskog.
Någon som har några åsikter/erfarenheter??
Svärföräldrarna har inglasat i norrläge och jag har inglasat i söderläge. Deras är mycke svalare och vissa växter trivs bättre hos dom. Medans min fungerar som ett växthus
tur så satte jag skjutfönster runt om. Det blir lite varmt soliga dagar på sommaren men då öppnar man fönstret. Fördelen som jag ser med söderläge är att min säsong är bra mycke längre.. äter ute på altan redan feb/mars när svärföräldrarna kan använda sin altan som kylskåp.
dock så tycker jag att rum men fönster mot inglasad altan i norrläge blir lite mörka, medans mitt kök/matplats har tillräckligt med ljus.
Men men smaken är som baken... delad.
/J
dock så tycker jag att rum men fönster mot inglasad altan i norrläge blir lite mörka, medans mitt kök/matplats har tillräckligt med ljus.
Men men smaken är som baken... delad.
/J
Ett par kompisar har sin i norr och där sitter vi mkt. Skönt när det varit jätte varm ute . Deras upplevar man som väldigt ljus också trots att den ligger på den "mörka"sida..så kan du tänka dig den på den sidan så är det helt ok.
Lycka till!
Lycka till!
Jag skulle personligen absolut undvika rent norrläge då jag tycker det känns som ett jättetråkigt ställe att sitta på under majoriteten av säsongen utom de där stackars dagarna med +30, hellre isf. öst (lagom varm morgonsol) eller väst (sen kvällssol), rent söderläge är väl lanske inte heller optimalt.Roger// skrev:
Men med rent norrläge och 6 meter till skogsbryn framför altan och husväggen bakom så tror jag inte heller att det blir något särskilt trivsamt ljus (ganska mörkt) på själva altanen , och ffa. inte i ev. rum innanför inglasningen.
Av dina möjliga optioner skulle jag def. ta syd-väst läget, om jag hade möjlighet att låta en del av ytan vara helt öppen, dvs. att du kan behålla ett öppet trädäck utanför den inglasade delen vilket inte behöver vara jättestort, samt har ordentliga öppnings/vädringsmöjligheter i den inglasade delen, helst så att du kan åstadkomma luftgenomströmmning tvärs igenom det inglasade rummet, dessutom kan du ganska enkelt ordna solavskärmning innanför fönstren mha. tex. jalusier e.dyl. vilket även behövs för växter, men iom. det kan du åstadkomma ett ljust, soligt trivsamt uterum med lång säsong
MVH//Christina.
Klicka här för att svara