5 183 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Trallproblem - krympning/svällning
Håller på med en uteplats/trädäck när ledig tid finnes. Trädäcket blir ca 80 m2 och läggs med 95x28mm trallbrädor. Per idag är ca 60% färdiglagt, de innersta trallbrädorna skruvades fast för ca 3 veckor sen med 2 mm springa. En del av dessa har nu krympt och är inte mer än ca 90 mm i bredd, springorna är på vissa ställen 7-8 mm! Tråkigt.
Frågan är, kan man göra något åt detta, olja in så träet sväller eller måsta man lägga om allt?
mvh
Anders
Frågan är, kan man göra något åt detta, olja in så träet sväller eller måsta man lägga om allt?
mvh
Anders
Jag tror inte det är någon risk att trallen sväller till 95 mm igen. Har själv 95 mm-trall och den har precis som din krympt till ca 90 mm och de blir aldrig större än så. Springorna är på sina håll så stora att man knappt låter barnen leka där ensamma (de kan ju ramla ner) 
Håller annars med tidigare inlägg om att man bör lägga dem kant i kant redan från början, eller med någon distans på 1 mm (1mm bricka t ex), så brukar det bli OK när trallen torkat färdigt.
Håller annars med tidigare inlägg om att man bör lägga dem kant i kant redan från början, eller med någon distans på 1 mm (1mm bricka t ex), så brukar det bli OK när trallen torkat färdigt.
Jag la min trall utan springor under sommaren när trallen var blöt (när man skruvade pyste det ut vatten) Alla i omgivningen tyckte att jag gjorde fel. Nu är trallen perfekt med bara några millimeter springa. Vintertid är det så tätt att vatten blir stående, men vad gör det. Det är bara att borra några hål i ett par kvistar. Om trallen är torr vid läggning ska man nog akta sig för att lägga kloss an, för då finns nog risken att trallen bågnar. Ett sätt är att mäta bredden på trallvirket om den har någorlunda tolerans.
/CC
/CC
Det har ju gått en följetongstråd i sommar ang. läggningen av trallvirke och huruvida man bör lägga kloss eller ejSpader_Kung skrev:
Läs den så ser du att den absoluta majoriteten inser/anser(
MVH//Christina.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1118583160
*EDIT* Att olja in för att få virket att gå ihop nämnvärt tror jag är lönlöst, bestäm dig huruvida detta är acceptabelt för dig, om inte så lägg om nu istället för att reta dig på detta varenda sommar framöver
Klicka här för att svara