Håller på med en uteplats/trädäck när ledig tid finnes. Trädäcket blir ca 80 m2 och läggs med 95x28mm trallbrädor. Per idag är ca 60% färdiglagt, de innersta trallbrädorna skruvades fast för ca 3 veckor sen med 2 mm springa. En del av dessa har nu krympt och är inte mer än ca 90 mm i bredd, springorna är på vissa ställen 7-8 mm! Tråkigt.

Frågan är, kan man göra något åt detta, olja in så träet sväller eller måsta man lägga om allt?

mvh

Anders

Lägg utan springor från början. Hade jag varit som dig nu hade jag lagt om det som är lagt

Är de bara 90mm bredda nu kommer det svälla tillbaka när det blir mer fuktig luft. Lägger du ihop dem nu skulle jag tro att de kommer att bildas sprickor sen när de väl sväller igen.. Jag tycker du kan leva med springor på 7-8mm.

Jag tror inte det är någon risk att trallen sväller till 95 mm igen. Har själv 95 mm-trall och den har precis som din krympt till ca 90 mm och de blir aldrig större än så. Springorna är på sina håll så stora att man knappt låter barnen leka där ensamma (de kan ju ramla ner) ;)

Håller annars med tidigare inlägg om att man bör lägga dem kant i kant redan från början, eller med någon distans på 1 mm (1mm bricka t ex), så brukar det bli OK när trallen torkat färdigt.

Jag la min trall utan springor under sommaren när trallen var blöt (när man skruvade pyste det ut vatten) Alla i omgivningen tyckte att jag gjorde fel. Nu är trallen perfekt med bara några millimeter springa. Vintertid är det så tätt att vatten blir stående, men vad gör det. Det är bara att borra några hål i ett par kvistar. Om trallen är torr vid läggning ska man nog akta sig för att lägga kloss an, för då finns nog risken att trallen bågnar. Ett sätt är att mäta bredden på trallvirket om den har någorlunda tolerans.
/CC

Spader_Kung skrev:
springorna är på vissa ställen 7-8 mm! Tråkigt.
Frågan är, kan man göra något åt detta, olja in så träet sväller eller måsta man lägga om allt?
Det har ju gått en följetongstråd i sommar ang. läggningen av trallvirke och huruvida man bör lägga kloss eller ej ;).
Läs den så ser du att den absoluta majoriteten inser/anser( ;)) att man bör lägga utan mellanrum med nytryckt virke, sedan kommer det alltid invändningar utifrån den ena eller den andra hypotetiska möjligheten att virket ev. legat långliga tider på brädgården eller i garaget eller.........osv. Läs och begrunda dem då de iof. inte är felaktiga, om än kanske osannolika eller åtminstone ovanliga ;), hör du till dem som köper hem allt tryckt virke och låter det torka i varmgaraget x antal månader eller över vintern, så lägg då med smalt mellanrum, köper du direkt inför läggning från leverantör med någorlunda 'normal' omsättning så följ råden om att lägga tämligen dikt an, så behöver du inte lägga om eller leva med nästan centimeterbreda springor.

MVH//Christina.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1118583160

*EDIT* Att olja in för att få virket att gå ihop nämnvärt tror jag är lönlöst, bestäm dig huruvida detta är acceptabelt för dig, om inte så lägg om nu istället för att reta dig på detta varenda sommar framöver ;)

Bra svarat byggimpert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.