hej.
Jag ska göra en stenbelaggd uteplats i vår.
Hur ska jag göra med all jord? Den måste juh forslas bort. :-?
Sen så behöver jag hyra nån sorts av maskin att kapatill stenplattor med

Vart ska man vända sig med dessa frågor? nån som vet?
Det får juh inte bli för dyrt heller :P

Mvh Gunnar

Är ingen expert på stenläggning men jorden får du antingen ta med släp eller få bortkörd av någon åkerifirma.

Grunden är viktig för ett bra resultat. Lägg inte plattorna direkt på befintlig mark, det blir en katastrof efter ett par år. Som man bäddar får man ligga. Dessutom tåler de inte större belsatning, typ bil. För tung belastning behöver du ca 20-40cm bärlager och sedan ca 4-7 cm sättgrus så du skall ner en bit och är det stor yta blir det mycket jord som skall bort.

Uteplats kräver dock mindre bärlager, ca 10-15 cm. Hyr en plattvibrator och packa bärlagret ordentligt, lägg sedan en fiberduk innan du lägger på sättsanden. När du lagt dina stenar och sopat fogarna med sättsand ett par gånger kör du ytterliggare en runda med plattvibratorn. Försök få en med gummimatta så du inte skadar stenarna. Är det tunna stenar får du dock vara försiktig med vibratorn. Detta skapar hållbara fogar och mindre risk för framtida sättningar.

Stenarna kan du kapa på olika vis. Finns stensåg att hyra vilket är bäst. Har du en vinkelslip kan du montera på en kapskiva för sten. De är relativt dyra men fullt användbara. Det dammar mycket och förstör hörseln på allt inom 50m radie. Skämt åssido, det fungerar!
Är det tjocka plattor går det åt en del skivor. Alternativet är att skära en skåra på någon cm och sedan knäcka med huggmejsel och mejselhammare.

Sista alternativet är ju att hyra in folk och då får du vända dig till någon markentreprenör eller stensättare. Det kostar dig i runda slängar totalt runt 450 kr och uppåt /m2 beroende på val av sten. Men då ingår det kvitto på jobbet  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.