Planerar att skruva fast en stödregel i husgrunden som består av "hålsten".
Reglarna som går 4m ut i trädgården vilar och fästs i ena änden på stödregeln och stöds även på mitten av underlaget (stenar - gammal mindre terass). Därefter sluttar underlaget kraftigt ut mot trädgården.
Undrar hur stolparna i andra änden av reglarna bör vila mot marken. Höjden mellan reglar och mark är ca 80 cm. Underlaget är lera, många meter djup. Huset liksom trädgården är från 50-talet. Om jag skulle gjuta plintar är jag rädd för att hela konstruktionen kommer att sjunka när vattnet pressas ur leran av altantyngden. Mina funderingar hittills är att gräva ut en ca 20 cm bred ränna som fylls med först duk och sedan grus. Ovan på detta tänkte jag mig grovt byggtimmer varpå stolparna får vila.
Är denna lösning rimlig?
Tacksam för svar
/Anders