Hej igen!
Hållerpå o funderar på dethär med uteplats...
Jag ska lägga stenplattor i en gång som ansluter till själva uteplatsen.
Gången hade jag tänkt skulle bli ca 1200mm bred (inklusive stenbelagda kanter) i början, sen blir det en rabatt en bit längre fram med en stenbelagd kant. :-? Rabatten med kant kommer då att bli ca 600mm bred...det betyder att själva gången blir 400mm innan den yttre stenkanten kommer....*hoppas ni hänger med* ::)

Frågan är blir 400 mm för smalt för att gå på?
Hur bred bör en gång vara för att det inte ska kännas trångt att gå?

Hoppas det är nån som förstår hur jag menar... :P

Tja, 40 cm räcker väl om du går med ena foten framför den andre... ;)

Personligen tycker jag det är smalt. Det går knappast att mötas i den gången.
Vet inte om du har behov av gå med cykel, barnvagn eller liknande...

Vi planerar för en gång där gången är 90 bred och sen tillkommer kantstenen.

Öhhh... missförstod dig lite. Skall gången gå mellan huset och en uteplats och inte vidare ut från tomten.
Isåfall kanske du inte har behov av cykeln ... :D

Men 40 cm låter dock lite smalt!

40 cm är smalt - hur bred är din snöskyffel?

Hej.
Insåg att 40cm blev för smalt och har nu bestämt mig för att bredda gången litegrann.

Men nu har jag en ny fråga...bärlagret.
Har läst någonstans att det ska vara 0.0/18..

vad betyder det?
är det sand blandat med grus upp till 18 mm?

och sätt sanden är det en speciell sand?
eller kan man använda samm typ av sand som det är i t.ex sandlådor?

*måste ut och fortsätta gräva nu*

Bärlager 0/18 är precis vad du säger. Den storleken räcker gott till en gång.
Bärlagret bör vara 15 cm tjockt, ovanpå detta lägger du sedan sättgrus (5cm). Vet inte om det duger med vanlig sandlåde grus. Det finns stenmjöl också. Du får höra dig för med de som säljer grusen.

Packa bärlagret ordentligt innan du lägger på sättgrusen. Geoduk under bärlagret är att rekomendera.

Lycka till!

Gångytor brukar man gräva ur 30cm, o körytor 50cm..  
0-32 är att föredra framför 0-18, det ger bättre bärighet.. 0-18 är egentligen till för att finjustera en yta inför asfaltsläggning..
En gångyta, alltså, 20cm 0-32, 6cm sättsand (0-4) 0 4cm gångplatta=30cm..
En köryta 36cm 0-32, 6cm sättsand o 8 cm körbar platta.. =50cm.
tex 0-32 står för de olika grovlekarna på gruset, 0 till 32 mm grovt..
För resten, lägg en fiberduk under bärlagret också, för att skilja materialen från varann, det är det den är till för, inte som timell säger, att den ska ligga under plattorna för att hålla ogräset borta..

Har nu nästan grävt ur allt denna helg...ett riktigt slitgöra då jag grävt för hand.
Men å andra sidan får man juh fin träning på köpet :D

Bottenytan ska juh luta lika mycket som den färdiga ytan..hade tänkt kapa en bräda så att den lutar cirka 1 cm /meter och sedan lägga ett vattpass uppepå den och placera brädan plant mot botten. Och sedan vägain brädan så att vattpasset står i våg.

Eller finns det något annat sätt som är enklare?

*projektet fortskrider*

tack för länken... Mycket användbara tips där!

Nu har jag en fråga om hurvida man ska lägga bärlagret där det är tänkt att det ska vara rabatt?
Eller ska man bara ha bärlager där stenen ska ligga..Jag har grävt ca: 200mm djupt och bärlagret ska vara ca 130mm. Lägger jag det under rabatten så blir det bara ca 70mm jord och det verkar lite lite tycker jag...eller vad säger ni?

Får rätta mig själv och instämma i vad mickelpg anger som rätt bärlager.
Sorry!

Agående din rabatt:

Lägger du bärlager i rabbaten dränerar du bort det nyttiga vattnet från växterna!
Lägga bara bärlager en liten bit in så att det går förbi dina tänkta kantstenar. När gången är på plats kan du återfylla din rabatt med matjord eller vad du nu vill ha. Nedersta deln mot kantstenarna får du packa ordentligt med en handstamp/"jungfru" så sitter de ordentligt.

Lycka till

ursäkta...men jag förstod inte riktigt det där med "nedersta delen mot kantstenarna"
Vad menar du? Bärlagret eller jorden? :-/

har en fråga angående bärlagret....

Hur mycket sjunker bärlagret ungefär när man kör med vibrator på det?

Det är helt avhängigt av tjocklek, grovlek, väderlek mm. så det går inte att svara på så här. Det märker man.......

Först skall du packa hela bärlagret, helst med en markvibrator. När du lagt kantstenarna och resten av gången färdigt fyller du dina rabbater med valfri jord.
Packa sen även rabattjorden närmst kantstenen. Om du gör det så minskar risken för att kanstenarna faller in i rabbatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.