Vi har en altan utan tak och tänkte köpa en gasolvärmelampa för att kunna sitta ute och äta på kvällarna oftare. Jag är rädd att all värme ska försvinna upp + att det hade varit bra med nåt skydd om det skulle börja regna.

Vi har funderat på massa olika lösningar, men ver inte vilket som blir bäst.

Parasol:
+ Lätt att fälla ihop på dan
- Håller inte kvar värmen så bra
- Kanske det rör sig och gungar in i lampan och förstörs om det blåser lite.
- Skydda inte så bra mot regn

Bygga ett fast tak
+ Bra skydd
+ Kan bli mysigt
- Svårt att få plats att sitta i solen på dan
- Blir mörkt och instängt inomhus när inte solen kommer in genom fönstert
- Skymmer sikten ut

Markis
+ Lätt att fälla ihop på dan
- Skydda inte så bra mot regn
- fult

Ett snyggare typ patrytält (har sett ett jättesnyggt)
+ Går att ta bort på vintern så att vi får solljus inne
+ Skyddar mot regn
+ Mysigt
- Svårt att få plats att sitta i solen på dan
- Blir mörkt och instängt inomhus när inte solen kommer in genom fönstert

Segelduk
+ Släpper in ljus inne
+ Skyddar mot regn
- Fult (Passa inte till vårt gamla hus)

Snälla hjälp oss välja!!!

Stor parasoll och bordsgasolvärmare är ett bra alternativ. Denna kan man också sätta på golvet, under bordet. En parasoll håller värmen bättre eftersom luften stannar kvar där till skillnad mot seglet som är rakt och släpper ut all värmen. Ett par extra infravärmare monterade på väggen är ingen dum idé heller. De är dessutom både billigare i inköp samt drift än gasolvärmare. Inte lika hippt och modernt förståss.

Jag har haft funderingar på att montera infravärmare under bordet, men det är viktigt att ingen kan bränna sig på dom, så jag har inte löst konstruktionen ännu.
/CC

Oh, tack för hjälpen. Vi tänkte ta gasol för att inte få problem med att propparna går. Och för att man kan sätta den var man vill. Är det mycket dyrare?

Var just nu mest inne på markis, men det är ju billigare och enklare med parasoll så vi kanske ska börja med det och se hur det funkar.

Tror du inte att det är bättre med golv-gasol-lampa?

Golv gasol lampa, jovisst!
En tusen watts infravärmare klarar du knappt på en 5 ampers säkring. 10A per värmare är bättre. Du kan också testa långsammare 5 ampere säkringar. 1000 W blir ca 1 kr/h.
/CC

ok, men kan man få det tillräckligt varmt då. Eller blir det varmare med gasol?

Infravärme strålar värmen och värmer därmed upp det den är riktad mot och inte luften. En gasolvärmare värmer upp omgivande luft och har inte så mycket strålning skulle jag tro.

Ang gasolåtgång. Jag har "hört" att gasolvärmare drar en hel del gasol och påfyllning 10kg gasol kostar ca 350kr.

Gasolvärmaren kostar från bordsmodell 400kr till stor golvmodell 1500kr. Gasolflaskan får man köpa separat för ca 1200 kr.

Detta ska jämföras med infravärmare som kostar 150 kr per styck.
/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.