A
asdl2: Givetvis ska du inte köpa en ny markis. Förutom tyget så är det mesta gjort i aluminum och håller en livstid eller två. Ett gott betyg på tyget är att även det hållt i ca 30 år  :D - Tänk om det gjorde bilar som var lika bra! Har du ingen volang/kappa längst fram, dvs en lös bit som hänger rakt ner, så kanske du kan prova vända duken. Veva ut hela markisen så allt tyg kommer
2 svar · 19,2k läst
Sne4
Sne4: Frågan är hur mycket du vill göra själv? Om du går in på www.montano.se så säljer de färdiga smideselement att svetsa dit. Inga bekymmer att komponera ditt eget staket/räcke!! Då får du definitivt något som sticker ut från mängden och är riktigt vackert. Sedan går det alltid att kontakta någon lokal smed att fixa svetsjobbet om inte du vill. Vi fixade en grind på detta sätt.
2 svar · 13,2k läst
E
ElinF: Hejsan! Ska lägga trä på vår altan och vill ha det så underhållsfritt som möjligt. Dessutom vill jag att det ska gråna vackert. Teak är ju fint men sååå himla dyrt. Jag hörde en trädgårdsdesigner på Go'kväll tala sig varm om ett liknande träslag som heter Jarra. Är det någon som har erfarenhet av detta. Vad kostar det och vart kan man få tag på det. (Bor i Göteborg)? Hur
0 svar · 2,5k läst
U
Usse: Hej igen! När man är på semester glömmer man alla problem, ;) Är väl också inne på att dränera om, men som sagt inget tyder på att det behövs i dagsläget. Troligaste lösningen nu är att måla allt utom altanen som får stå och falla något år till (även om det ser lite tråkigt ut..) Usse
3 svar · 4,3k läst
T
Tony73: Hej alla, Jag tänkte snart sätta igång med altanbygget som jag planerat på ett tag nu. Jag har bara några praktiska detaljer kvar att lösa och tänkte därför rådfråga er. Bifogar en bild så att det skall bli lite lättare att förstå vad jag menar. På bilden så är altanen ritad med grön kant. Det som är ritat med blå kant är en befintlig betongaltan. Jag tänkte bygga en
0 svar · 5,0k läst
·
T
T2: Hej Vi har planerat att bygga en sexkantig uteplats men märkte nu att ca en meter ner i marken är det väldigt blöt och vatten samlas. Hur kan vi göra för att bygga den på denna plats ändå ? Alla planering spricker om vi måste flytta den :'( Uteplatsen är en variant som man kan hitta på http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=314&a=5535. Men vi ska ha trägolv i den.
0 svar · 3,0k läst
A
Aik: Hej allt kunnigt folk! Jag skall bygga en altan som jag fästen den inre bärläkten i väggen med. Det kommer sen att vara 3.40 ut till nästa flint. Enligt en tabell skall det vara en okej spännvidd för golvbjälkarna om man har 195*45 virke, med cc40. Nu var jag så fruktansvärt duktig att jag köpte 170*45 när jag var och handlade virke. Undrar nu om det är någon som har erfarenhet om
0 svar · 4,4k läst
S
Satanized: Bärlinan är på 175/45 spjälorna är jag lite osäker på hur stora dom är. Jag återkommer. [citat]
2 svar · 3,6k läst
Langbein
Langbein: Köpte ett par BadenBaden på prov, bra i upprätt läge men korta i liggande läge. Finns det full-längd på mer än de andra av trä?
0 svar · 843 läst
chris47
chris47: Du ska absolut försöka undvika skarvar i trallen. Lägg hellre hela 4m brädor ut från huset. Spillet är inget om man jämför med hur nöjd du kommer bli. Lägg en eller två brädor lämgs med huset längst in som du kan ta bort vid målning. Det är dessutom väldigt snyggt att lägga en ram runt hela altanen på detta viset. /CC
2 svar · 1,8k läst
G
GabbeS: Du måste ha ett skyddande lager över boracolen tex olja. Har du inte ett skyddande lager så försvinner boracolen ur trallen vid kontakt med vatten. Man vill ju inte ha boracol i grundvattnet... :)
3 svar · 8,8k läst
E
erito: jag har 3,6 m och 45x170 virke... 45x195 bärlina. 28x120 trall verkar stadigt
4 svar · 17,9k läst
O
oehlin: Tackar för de snabba svaren :) Med ovanstående konstruktion hamnar ju trallen längs med altanen. Hur blir dimensioneringen om jag vill ha trallen i rirktning från huset ut dvs bärlinorna ut ifrån huset istället för längs med ? Göran
4 svar · 3,6k läst
P
ppalm: På med pressening annars torkar solen dom krokiga. Måla får du göra nästa år, så upp med dom bara ;)
1 svar · 4,0k läst
K
kankonkan: Det vart sp 4,10 med tre bärlinor. Golvåsar 45*145 med C-C 50cm Känns tokstadigt, tror nog att jag parkera bilen därpå.... :)
6 svar · 7,6k läst
G
Gagga: Tack ska du ha! Gagga
9 svar · 24,8k läst
·
G
9 svar · 24,8k läst
·
F
fredriknilsson: OK! Tack för tipsen Pero och Dalle, kanon att kunna se dina bilder för övrigt Pero, på bloggen. Jag har kanske överdimensionerat en aning, hade det lite på känn och ska justera det. Det lutar även åt att jag kombinerar era förslag: Fästa en regel parallellt i bärlinan och styva upp den i ändarna med en bit byggtimmer. Nivåskillnaden kommer inte att vara speciellt stor, högst 20cm.
4 svar · 3,4k läst
·
E
erito: Kinesisk träolja på Coop, 49% torrhalt och 99 SEK/liter. Borde väl gå att blanda i pigment i den eller?
14 svar · 48,3k läst
A
Aik: Tack för tipsen, tänkte bara dubbelkolla, eftersom det är en luftspalt mellan panel och stommen kommer skruven att gå i luften ett tag innan den går in i stommen igen. Spelar det ingen roll? På tal om lim så har jag hört om distanser mellan bärlina och vägg, vad säger ni proffs om det? Mvh. Daniel
2 svar · 6,0k läst
M
martin1g: ja det ska visst vara bra, men för tillfället för dyrt för mig...
4 svar · 4,2k läst
D
DennisNilsson: Tror jag vet ett sätt att få den innersta bärlinan intill huset... Om jag tar bort den innersta raden med plintar (hurra. :)) och istället lägger lecablock där istället. Då kan jag "flytta" in bärlinan riktigt nära huset utan att behöva skruva i varken grund eller yttervägg. För lecablocken grävs bara en "liten" grop som fylls med stenmjöl och makadam sedan läggs de bara ovanpå
16 svar · 13,9k läst
·
B
Badger: På 4m har jag 2 cm totalfall utifrån huset.
2 svar · 1,3k läst
D
dalle: Beror ju även på var ni bor och hur altanen är placerad (väderstreck etc). Söderläge i Skåne så lär det funka utan värme... Med ett bra konvektorelement kan man dock komma mycket långt om altanen är välisolerad. Vattenburen golvvärme är ju bra om man har ett billigt uppvärmningssätt, t ex värmepunp eller ev fjärrvärme. Dock så måste man alltid se till så att det inte fryser
2 svar · 2,6k läst
J
janne67: Klockrent då verkar det vara samma kvalitet som hos Willab :)
2 svar · 4,2k läst
K
koho11: Vi har rostfritt balkongräcke med glas i. Jag tog kontakt med en lokal firma som jobbar i rostfritt och sedan fixade glasmästaren glaset.
1 svar · 3,5k läst
D
Anonymiserad 23608: 10 mm (grovleken..) frallor funkar bra. Allt blir stumt när du drar fast skon i bärlinan med dessa, och ännu stummare när bjälklaget är på plats.
1 svar · 8,2k läst
G
GabbeS: [citat] Jag har byggt en altan med nersänkt pool. [bild] [bild]
3 svar · 4,3k läst
G
GabbeS: Man brukar använda en masonit (3mm) som lathund till springorna. Byggde ett trädäck för ett år sedan och springorna är fortfarande så stora som de skall vara.
6 svar · 3,5k läst
M
mbqmbq: Men det var ju min Landmanngrill som de testade i Aftonbladet! (Min har lite mindre trä i ställningen men grillen är den samma och säljs på K-Rauta för runt 4000:- ) Jag är mycket nöjd med den. Jag köpte till ett extra grillgaller som är bra att ha när man grillar åt många. (Då byter man ut stekplattan.) Ha en skön grillsommar Magnus
20 svar · 8,4k läst
·
chris47
chris47: Oftast finns det skåp eller draperi som skyddar gasbehållaren. Det är nog bra att undvika direktsol. Min grill står på altanen under tak hela året. /CC
1 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.