8 711 läst ·
1 svar
9k läst
1 svar
Trädäck på betongplattor
Hej.
Vi har tröttnat på de vassa stenarna i våra trädgårdsplattor på altanen. Förstår inte hur någon (förre ägaren) kunde komma på tanken att ha betongplattor med gråsten och marmorkross på ovansidan. Det är som att gå på glas!
Fördelen med dessa plattor är dock att de utgör ett utmärkt kappilärbrytande skikt och att de faktiskt är torra utom i direkt samband med regn. Därför tänkte jag lägga ett trädäck direkt ovanpå plattorna utan att ta bort dessa. Då platsen är utsatt för nedfallande löv och kvistar från en ek, så tänkte jag mig att göra lyftbara moduler om sisådär 3 x 1,5 m så att jag kan lyfta och spola vart 3e år.
Frågan är då vad som är lämpliga virkesdimensioner för ett sådant bygge. Jag hade tänkt att det skulle räcka med reglar 45x45 som ligger med cc 300 på plattorna och sedan brädor 22x95 ovanpå detta. Eventuella midre ojämnheter i plattsättningen tänkte jag jämna ut med underlägg av bitar med takpapp. Tänkte att tryckimpregnerat AB ska duga, eftersom även reglarna mestadels ligger torrt. Verkar dessa dimensioner och val OK?
Har läst en del nyttigt här på forat om virkets beteende och kvalitet. Jag mäter väl virket när det kommer och gissar fuktförhållandet. Men det lutar väl åt 1mm spalt som kompromiss. Nu har det ju varit torrt en längre tid, men frågan är om det påverkar virket vid leverans då det väl kommer direkt från impregneringen?
Gissar att man inte kan räkna med att virket är perfekt, i synnerhet inte när det senare har torkat. Måste man skruva två skruvar i varje krysspunkt för att vrida (fixera) det rätt eller räcker det med en skruv per krysspunkt och lägga punkten i sicksack varannan regel? Vrider sig 95 mindre än 120?
Synpunkter mottages tacksamt.
Pen
Vi har tröttnat på de vassa stenarna i våra trädgårdsplattor på altanen. Förstår inte hur någon (förre ägaren) kunde komma på tanken att ha betongplattor med gråsten och marmorkross på ovansidan. Det är som att gå på glas!
Fördelen med dessa plattor är dock att de utgör ett utmärkt kappilärbrytande skikt och att de faktiskt är torra utom i direkt samband med regn. Därför tänkte jag lägga ett trädäck direkt ovanpå plattorna utan att ta bort dessa. Då platsen är utsatt för nedfallande löv och kvistar från en ek, så tänkte jag mig att göra lyftbara moduler om sisådär 3 x 1,5 m så att jag kan lyfta och spola vart 3e år.
Frågan är då vad som är lämpliga virkesdimensioner för ett sådant bygge. Jag hade tänkt att det skulle räcka med reglar 45x45 som ligger med cc 300 på plattorna och sedan brädor 22x95 ovanpå detta. Eventuella midre ojämnheter i plattsättningen tänkte jag jämna ut med underlägg av bitar med takpapp. Tänkte att tryckimpregnerat AB ska duga, eftersom även reglarna mestadels ligger torrt. Verkar dessa dimensioner och val OK?
Har läst en del nyttigt här på forat om virkets beteende och kvalitet. Jag mäter väl virket när det kommer och gissar fuktförhållandet. Men det lutar väl åt 1mm spalt som kompromiss. Nu har det ju varit torrt en längre tid, men frågan är om det påverkar virket vid leverans då det väl kommer direkt från impregneringen?
Gissar att man inte kan räkna med att virket är perfekt, i synnerhet inte när det senare har torkat. Måste man skruva två skruvar i varje krysspunkt för att vrida (fixera) det rätt eller räcker det med en skruv per krysspunkt och lägga punkten i sicksack varannan regel? Vrider sig 95 mindre än 120?
Synpunkter mottages tacksamt.
Pen
Tack för svaren Byggaren. Det var goda råd!
Pen
OK. Jag har lite problem med höjden då jag vill behålla befintliga staket runt altanen. Altanen avslutas med en gråstens-mur på 1.8 m höjd vari staket-stoparna är ingjutna. Bygger jag högre så blir stakethöjden motsvarande lägre och det känns lite kusligt med tanke på murens höjd. En kompromiss kanske är att köra tjärpapp hela vägen även om det inte är lika bra som det du föreslår?Byggaren skrev:De dimensioner du föreslagit, 45x45 som reglar på plattorna och 22x95 trallbräder, är fullt tillräckliga när hela regeln kommer att vila på btg.plattorna. Men... Jag skulle inte lita på att tryckimpregneringen håller för denna direktkontakt. Jag skulle istället gått upp till 45x70 reglar och satt en tunn (1,5 cm) tryckimpregnerad kloss, klädd med en tjärpapp, under dem (eller ännu hellre: använt Knutsonkilar av plast) på cc 0,9 m som lyfter upp regeln från att vara i direktkontakt med btg.plattorna. Det bygger visserligen mer i höjd, men har du tillräckligt med plats för det i förhållande till terassdörrens tröskel m.m. så är det en bra garanti mot röta i reglarna.
Du menar 1,2x3,0? Jag kan gå ned till det.
OK. Det där med kärnsidan kände jag inte till. Ska sätta dem med den uppåt. Men om jag köper virke som är redan är fasat på en sida, har de då sett till att det är på rätta sidan? Skruvarna sätter jag som du föreskriver.Frågan om 95 kontra 120 bredd besvarar jag så här:
Allt virke strävar efter att räta ut sig med årsringarna och ska därför helst läggas med kärnsidan uppåt. (Då blir bräderna kupiga på mitten med tiden och vatten att rinna av. Annars kommer kanterna att resa sig upp och vatten står kvar i 'skålen'.)
En bredare bräda vrider/skålar sig alltid mer än en smalare. (Du kan motverka detta genom att såga några parallella spår på baksidan som bryter årsringarna (förutsatt att kärnsidan är uppåt) med en vanlig handcirkelsåg till knappt häften av brädans tjocklek.)
Skruvning:
Om du skruvar i båda ändarna på bräderna med två skruv (nästan i rad) behöver du inte skruva övriga krysspunkter mer än med en skruv - men det är bra om du gör det. Sätt dem då diagonalt.
Pen
Klicka här för att svara