Hej!

Har jämfört Beijer och Byggmax priser på tryckat virke och till min altan ca 50 kvm så sklijer det ca 600:- i pris till byggmax fördel 8600:- respektive 9100:-. Är det sämre kvalitet på virket på byggmax än beijer? Vet inte riktigt hur jag ska göra det känns tryggare och handla på beijer men... Några åsikter om detta :-/

En variant, som du kanske redan testat, är ju att tala om för Beijer att du funderar på att handla hos BM eftersom de är billigare. Kanske kan de dra av lite på priset, eller så talar de om hur mycket bättre deras eget virke är.
/Niklas

Jag har redan prutat en del hos beijer så där verkar det vara stopp.

Se till att Beijer levererar fram till dörren, gärna inkluderat i de 9100 kronorna. Det är guld värt. Tryckimpregnerade brädor är tunga som as. Min nybyggda altan (snart färdig) på ca 55 kvm väger 4-5 ton innan den har torkat.

Du kommer att spara flera dagars arbete på att slippa hämta materialet på BM

BM kan inte leverera virket om jag har förstått saken rätt.

Någon har fått det där med vikter om bakfoten. När jag ringde Byggmax passade jag på att fråga om vikter (av transportskäl) och deras svar uträknat för min altan om 50 kvadratmeter landar på 1700kg exkluderat plattor till grunden. Har BM tokfel, är BM's virke snustort, eller har du räknat fel? För du måste hålla med om att kalkylerna inte går ihop, för i så fall blir de sista kvadratmetrarna väldigt tunga. Eller är det så att du räknat in ett tak, vilket jag inte har gjort.

Hyffsad torr fura (18%) ligger på drygt 450kg/m3 har jag för mej...

Hur som helst eftersom även jag är intresserad så tycker jag inte att ursprungsfrågan är riktigt besvarad. Är kvaliteten på Byggmax virke sämre än hos andra handlare. Har ringt runt i dag och fått priser som diffar med ca 2000 kr för en altan om 50 kvm. Får jag en bättre vara för det högre priset. Göra om är inte något jag gillar men jag är även förtjust i mina surt förvärvade (hårt beskattade) pengar.

För att besvara den ursprungliga frågan:

Min granne köpte billigare virke hos Byggmax, jag köpte dyrare på en lokal "riktig" brädgård. Självklart var han nöjd med priset och hånlog åt mitt val av "dyrare" virke. Idag, ett år senare ser grannens trall ut som om det var byggt med virke från gamla lastpallar och gissa vem som hånler åt vem nu!?

Snackade till mig 25% på mitt virke så prislappen blev nog inte mycket större!!!

//A

PA skrev:
Någon har fått det där med vikter om bakfoten. När jag ringde Byggmax passade jag på att fråga om vikter (av transportskäl) och deras svar uträknat för min altan om 50 kvadratmeter landar på 1700kg exkluderat plattor till grunden. Har BM tokfel, är BM's virke snustort, eller har du räknat fel? För du måste hålla med om att kalkylerna inte går ihop, för i så fall blir de sista kvadratmetrarna väldigt tunga. Eller är det så att du räknat in ett tak, vilket jag inte har gjort.
Någon har som sagt fått det hela om bakfoten. Så här har jag räknat:

Densiteten på nytryckt virke är ca 1kg/liter (de är riktigt vattenstinna)

225 meter 45x195 ger massan 225*10*1,95*0,45*1=1974 kg
600 meter 28x120 ger massan 600*10*1,2*0,28*1=2016 kg
13 st plintar á 58 kg ger massan 754 kg

Summa 4744 kg

Hur har du räknat?
Byggmax gissningar ger jag inte mycket för. De har hittills inte lyckats svara rätt på någon fråga jag ställt. (Ibland ställer jag frågor som jag vet svaret på för att kontrollera säljares trovärdighet)

Om det är impregnerad trall man vill ha så brukar inte själva virkeskvaliteten skilja sig mycket åt mellan butikerna, de flesta hyvlerierna i Sverige använder sig av samma kvalitet. Däremot kan ju själva impregneringen skilja sig åt men eftersom det i stort sett inte finns några gifter kvar så håller virket lika bra om man bara underhåller det varje år.

Svårt att svara rent generellt på denna frågan. BM får i regel in sämre virke, men de kan också få in riktigt bra partier och vice versa. Ang Peetz kommentar så stämmer den nog inte riktigt. Hyvlerierna & impregnerarna i sverige använder sig av olika virkeskvalitetet. Många använder sig av kvinta eller sjättesort av furu i någon form men det är skillnad på norrländsk eller sydsvensk.Snabbvuxet eller inte... Även skillnad på värstingen "orginaltrall" :P ( i regel ordentliga skräpvaror till låga priser ) och kärnvirke. Däremot skiljer sig inte impregneringen åt nämvärt de flesta impregnerare använder koppar & krom idag. Viktigt är ju dock att de är NTR "märkt" AB. och inte går under slarvnamnet "skyddsimpregnerat" vilket normalt är gran och inte alls är NTRklassat.
Ang vikterna så brukar man säga 750kg per aktuell kbm (tex 50kvm 28x120 0,028x0,12x420 då 420 är ca antalet lpm på 50kvm. om det är relativt nytryckt trall och liten kärnandel om kärnandelen är högre går det in mindre impregneringsvätska i trallen och då minskar också antalet kg...kanske mer korrekt runt 650-700kg).
//Sassi

PA skrev:
Hur som helst eftersom även jag är intresserad så tycker jag inte att ursprungsfrågan är riktigt besvarad. Är kvaliteten på Byggmax virke sämre än hos andra handlare. Har ringt runt i dag och fått priser som diffar med ca 2000 kr för en altan om 50 kvm. Får jag en bättre vara för det högre priset. Göra om är inte något jag gillar men jag är även förtjust i mina surt förvärvade (hårt beskattade) pengar.
Jag har tidigare haft dåliga erfarenheter av Byggmax virke, så jag köpte första laddningen på Beijers. En söndag behövde jag dock mer virke och då var bara Byggmax öppet, så jag köpte där. Döm om min förvåning då Byggmax kvalitet var betydligt bättre än Beijers, så även de sista gångerna jag varit där (kollat på båda ställen).

Man kan med andra ord konstatera att det inte går att ge ett generellt svar på frågan, utan kvalitén skiljer sig från leverans till leverans. Numera kollar jag både Byggmax och Beijers innan jag köper...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.