Altan & Uteplats
Pen: Jag har liknande villkor som du: Trädäck ovanpå trädgårdsplattor av betong. Håller på och lägger däcket just nu. Jag kör 45x45 reglar och sedan trall 22x95 på cc 40. Konstruktionen är inte förankrad utan flyter. Dessutom "skär" jag isär den i moduler om cirka 1 x 3 meter för att kunna lyfta upp och spola under vart 5'e år eller så. Problem sofar: Plattsättningen är inte helt
4integration: Hej, Håller på och lägger sten på entrén och skall fixa till trappräcket också men har lite brist på idéer. Har ni några idéer/bilder som kan sätta fart på min inspiration? Stenläggningen kan beskådas (ej klart) på http://gallery.jarkeborn.se/thumbnails.php?album=16
needle: Hejsan! Jag ska strax starta bygget till min bastuflotte men har ingen erfarenhet av vilket cc-avstånd man ska ha för reglarna mellan trallvirket för att det inte ska svikta. Eftersom det gäller en flotte är ju viktaspekten ganska viktig och ur den synpunkten funderar jag på att använda 15x95's trall. Andra alternativet är 22x95 då dessa är de dimensioner min brädgård
sssckr: Om man tittar i skogsindustriernas byggeskrivningar så föreslår de 5 mm mellanrum. Ska man verkligen ha mellanrum?
niclasella: Min snickare har sagt att vi ska använda följande dimensioner på altanbygget: En bärlina 145/45 fäst i fasaden en bärlina 3m utanför fasaden 95/95. Reglar mellan bärlina 145/45 som är 3,5m långa. De går alltså utanför den yttre bärlinan. Ett cc mått på 78cm av någon konstig anledning som jag inte fått svar på ännu. Altanen är 3 till 3,8 djup från fasad och 11,75 lång. Den
pero: [citat] Fixas lätt genom att man snickrar vackra glashållare i forma av ett uppochnedvänt U som passar precis runt överliggaren...
Don_Tom: [citat] Det får bli min backuplösning, fast prototypen verkar stabil (med kortling). Tack för tipset...... /Thomas
jiha: Hej... M@ze: den är inte fäst i grunden (bra om den får chans att röra lite på sig). Angående fukt så känner jag mig trygg å säker 8-) mellan reglarna och stenarna har jag lagt på takpappbitar (bra även för finjusteringen av höjden) inget som rör marken samt att jag lägger kantstenar runt verandan mot gräsmattan, funkar stöd och fuktspärr, snygg blir det ju också ::). [bild]
biedermeier: Jag har ett liknande trädäck som på bilden, nu funderar jag på att sätta ett uterum rakt på detta. Går det eller måste man gjuta ner plintar och fästa reglarna i?
Drogen: Jag läste på tv4.se för ett tag sedan att alla projekt på Äntligen Hemma, Bygglov m.m. granskas av flera oberoende funktioner som t.ex. konstruktörer, branschråd, montörer, tillverkare m.fl. innan dom visas. Det borde borga för någon form av kvalité även om misstag så klart kan göras.
pool: Hej, Har ett rätt gammalt trädäck med dålig hållfasthet. Det är gamla trallbräder med stora glipor och dessutom för stort cc-mått på en del ställen. Man skulle naturligtvis kunna ta bort bräderna och lägga nya. Jag funderar dock på om det går att lägga ny trall direkt på den gamla. Jag är lite fundersam om det eventuellt kan samlas vatten mellan dom gamla och dom nya bräderna,
basilika: När tvättar man bästa altanen? När det är mulet? Regnat precis? Inte när det är gassande sol iallafall vad jag förstått..? :-? Tänkte tvätta med grummesåpa.
antelund: Har inga bilder på något du är ute efter. Vill bara göra dig uppmärksam på att liggande panel försämrar vattenavrinningen. Färdiga plintar går utmärkt. //A
greven13: Hejsan Skall bygga ett uterum med inglasade partier. Ämnar ha betongpannor med isolering och panel på insidan av takstolarna. Hanband, men inga takbjälkar så att säga. (se bilden!) Nu undrar jag om hur grova murrem (bärlinor) bör vara. Partierna på sidorna blir ca 4m breda. På framsidan kan jag sätta en stolpe (115x115) mitt på. Hörnen blir brutna. Hela uterummets djup är ca 5,5m.
furulund: [citat] Har fått och börjat lägga mitt trall-virke 28x120. 480 lpm vara av hälften är fuktiga så när jag för-borra/skruvar och såga kan jag se hur fukten tränger upp. Min fråga skall jag lägga dessa dikt ??? Tacksam för snabbt svar
kamutta: sry glömde ge ett tips på din altan hadde gjort så här: du behöver 9st punkter 3st på varje långsida av ramen och 3st i mitten där anv du dig av en bärlina den behöver ej vara kraftigare än 95x45 dett kommer garanterat att bli svikt fritt . stommen gör du i 45x195 c/c 600 givetvis
Hemmakatten: Maila till Sweli här på forumet. Hon har lagt klinker på betong på sin uteterrass och har säkert tips på fog.
Robert_Maria: Jag skulle inte våga chansa. Betänk att även om du vikten sprids ut på en större yta så är det ändå frågan om mer än 6 ton, utan badande. Själv skulle jag satsa på förstärkning av konstruktionen men allra helst skulle jag sätta tigersågen i trädäcket och gräva upp plintarna. Det känns säkrast så och så slipper grannen eventuellt få en mindre insjö på sin tomt. ;)
chris47: Impregnerat trä ska man bara ha till altaner, bryggor och liknande som inte ska täckmålas. Däremot ska du använda impregneringsolja längst ner på panelbrädan. Framsida och baksida ca 3 dm. Är du riktigt seriös låter du panelbrädorna stå i olja ett dygn innan du spikar upp dom. /CC
nic2: Jag håller på med min altan, ca 28m2, den är snart klar. Ca priser på golv, tak (plasttak, ej kanal), reglar mm: 13-14000:- Då har jag handlat allt av den lokala bygghandlaren. Glaspartierna är ju det som kostar, suck...18000:- i mitt fall.
Don_Tom: Lite mer information krävs..... Altanens form? Rektangulär, kvadratisk? Kommer altanen att fästas i huset? Tänkta virkesdimensioner?
chris47: Jag brukar göra som ppalm, funkar utmärkt. /CC
manders: Jotun-ägda Butinox har två oljor för altan: Terassolja och Träolja. Någon som vet skillnanden? Ska använda det på nylagd tryckimpregnerad altan.
linsjo-9: Trädet ska ha vuxit så långt norr ut som möjligt för att få så täta årsringar som möjligt. Att det Svenska trädet blir mjukare stämmer men då blir träet automatiskt mindre beständigt mot röta. Tänk även på att lärk ger ifrån sig stickor, så tänk på användningsaområdet, ska lärk användas så olja in det ordentligt för att undvika stickor.
erito: Jag kör 2st rostfria i varje bärande balk. Det skall vara solida konstruktioner :D