A
antelund: Den gröna färgen är inget som består, den försvinner av sig själv efter en tid. Vill du olja bör du tänka på att virket mörknar även med en färglös olja. Virkets hållbarhet förlängs inte med olja eller liknande, det är enbart kosmetika. Hållbarheten sitter i virkets kvalitet och kvaliteten på tryckinpregneringen. Ett alternativ är att skura altanen ett par gånger under en
1 svar · 1,3k läst
K
kobban: Hej! Vet inte om detta är riktigt rätt tråd för detta ämne men vet inte vart jag annars skall ställa frågan? Jag har en stor tomt och funderar på att bygga en tennisbana. Är det någon som vet, dels om man behöver bygglov (ej detaljplanerat område) och dels hur mycket en bana kan kosta. Hur fixar man grunden om det är frågan om en grusbana. Hur mycket grus går åt, vilken sort och
0 svar · 6,8k läst
J
jenfor: [citat] Jag har tidigare haft dåliga erfarenheter av Byggmax virke, så jag köpte första laddningen på Beijers. En söndag behövde jag dock mer virke och då var bara Byggmax öppet, så jag köpte där. Döm om min förvåning då Byggmax kvalitet var betydligt bättre än Beijers, så även de sista gångerna jag varit där (kollat på båda ställen). Man kan med andra ord konstatera att
11 svar · 20,2k läst
B
Beppo: huh? Skråspika duger fint i innerkant eftersom det som du själv påpekar ligger på bärlinan. Men hur fäster regeln i andra ändan? Ligger den på en bärlina där också eller i stolpsko eller 90grader mot en annan regel? Jag fick stärka upp mitt däck med ytterligare en bärlina på mitten samt BMF-vinklar mot yttre bärlinan som ligger på plintarna. Sedan blev mina reglar stabila. Nu
4 svar · 8,7k läst
Torpar-Anna
Torpar-Anna: Ja, men alla tiders! Den ser helt perfekt ut! :D Tack för hjälpen!
2 svar · 10,4k läst
S
Satanized: Hej alla Jag är snart färdig med min ca 62kvm stora altan. Hälften med tak hälften utan. Nu snart är det dags för staket. Jag vill göra "tätt" staket dvs inga springor och brädorna ska "överlappa" med varandra om ni vet vad jag menar. Stolparna är 95x95. Nu till frågan... Vad är det för mått på virket jag ska ha???
0 svar · 2,4k läst
Pen
Pen: Tack för svaren Byggaren. Det var goda råd! [citat] OK. Jag har lite problem med höjden då jag vill behålla befintliga staket runt altanen. Altanen avslutas med en gråstens-mur på 1.8 m höjd vari staket-stoparna är ingjutna. Bygger jag högre så blir stakethöjden motsvarande lägre och det känns lite kusligt med tanke på murens höjd. En kompromiss kanske är att köra tjärpapp hela
1 svar · 8,7k läst
D
dramarc: Min sista bärlina (längs bort från huset) hamande lite långt in på betongplinten (se skiss nedan) Detta gör att jag måste skarava med några extrabitar för att kunna lägga ett sista lager med trall. På dessa extrabitar tänkde jag fästa sidopanelen för att täcka hålen in under altanen. Detta tror jag inte är några problem men hur skall jag nu fästa trappan på ett bra sätt? Om
4 svar · 10,5k läst
·
R
Rogero: [citat] Sorry! Vad jag menade var att jag har stenplattor som jag lägger över en grusad yta. Jag har dock inte plattor så att det räcker över hela ytan. Mellanrummet mellan plattorna blir ca 90 cm där jag lägger reglar. Mellan reglarna blir det 60 cm och där lägger jag trallvirket (28x120). Huvudfrågan är alltså vilken dimension jag måste ha på reglarna för att det ska bli bra bra?
2 svar · 2,6k läst
C
CREEKSTREAM: Jag skulle definitivt ta hela längder = utan skarvar. Snyggast, enklast och inga skarvar som ger stickor i tårna ;) ::)
3 svar · 6,5k läst
A
antelund: Grumme grönsåpa och en skurborste fungerar bra. //A
1 svar · 3,2k läst
P
ppalm: Tack pernitta låter betryggande. har faktiskt flyttat upp den inre bärlinan ca 9cm så nu känns det riktigt bra. Samt att jag skall täta med slilicon längst upp enligt plastmo´s anvisningar. Ha en var sommar//P
4 svar · 4,4k läst
blev
blev: Problemet är att balkongen sitter ovanför och taket alldeles under så det finns ingen plats för det. på övriga altanen utanför balkongen har jag gjort det och det funkar. Jag tänkte att ta bort plasttaket + läkt som är 2" tjock och lägga panelen direkt på takstolarna och det bygger 16mm + papp och då kanske jag kan limma eller asfaltera upp mot balkongen. Jag kanske skall lägga ut
2 svar · 4,4k läst
H
Hawken: Vi har tänkt att bygga en pergola längs altanen. Stolparna kommer att vara 95x95 och sedan har vi tänkt att lägga överliggare med samma dimension. Vilken lutning på överliggaren krävs för att vattnet ska rinna av samtidigt som det inte ser konstigt ut med lutningen. ///H
0 svar · 7,9k läst
K
Ken1: Klockrent.... Jag skulle gjort så. Hellre en sak för mycket än att det blir general "haveri". //Ken
4 svar · 13,7k läst
D
dejmon: Du kan väl prova med kortlingar, ställ kortlingar på 45x145 mellan ett par reglar, känns det bättre kortla mer, känns det sämre ta bort dom ! ..//N
4 svar · 5,4k läst
P
pero: Ohoj! Vi har använt båda varianterna du nämner. Spikplåt (på både ut- och insida) fäst med en hord med ankarskruv. Det känns som att den extra spikplåten tillför lite i stabilitet. "Passbit" - i vårt fall en stump byggtimmer som även utgör fäste för en nedsänkt plattform, fäst med en skock långa franskskruv. Den senare konstruktionen tillkom eftersom vi inte fick plats att
12 svar · 18,3k läst
·
R
Rogero: [citat] Det finns en del fulingar som försöker sälja impregnerad gran. När du kapat så ser du att det bar är tryckt på utsidan.
15 svar · 6,6k läst
K
Ken1: Lurar på att köpa glaspartier & glasa altanen. Någon som köpt/importerat något dyligt från ex. Polen?? Isåfall vart & hos vem..  Har sökt lite på nätet men hittar inget. Polskan är inget vidare:)
0 svar · 4,1k läst
lastkaj
lastkaj: Å andra sidan kommer det inte rinna av något vatten med ett så litet fall :-/
7 svar · 3,3k läst
A
antelund: Fint väder = mindre aktivitet vid datorn! Fungerar utmärkt med 250 cm mellan plintarna! Kör du med 45x195 kan du tom gå upp till 300 cm! //A
2 svar · 1,9k läst
thomas33
thomas33: Hur stort tak? Priset beror ju på hur stort tak vi pratar om. Köp inte för billigt, då det oftast är sämre kvallité. Något som gör att priset varierar är ju också hur många skikt det är på kanalerna. Om du inte har allt för bråttom, så kan du göra klipp i höst, när marknaden för kanalplasttak börjar svalna och butikerna inte vill ha kvar dem i lagret över vintern.
1 svar · 2,6k läst
Z
Zany: Jag brukar vänta ett dygn ungefär, då suger oljan in helt OK.
0 svar · 4,8k läst
M
murdockian: Med risk för att trycka ut mina (enligt mig lite fina iaf.) 3D-bilder till höger och vänster, men vi har uppdaterat vårt bygge med ett trappsteg i vårt trädäck och det är byggt med 145x45 reglerverk enligt bild som jag skickar med (en gång till). Blir riktigt trevligt faktiskt, och kolla gärna in fler bilder på http://www.hasselstigen.se (bilder / utsidan / trädäck) för att kanske
8 svar · 13,3k läst
·
yonna
yonna: [citat] Jag har fått installerat detta på drygt 6 kvm utanför entrédörr jämte entréfönster (stort) och det fungerar mycket bra. Nu sitter mitt tak ganska högt upp och detta påverkar naturligtvis ljusinsläppet.
3 svar · 2,4k läst
H
Hawken: Satt just och funderade om det fanns några fiffiga anordningar att fästa stolparna med men nu löste sig ju det också... :)
4 svar · 25,4k läst
B
brunosson: :-?Hej! Jag ska just till att börja på våran altan och skulle behöva lite råd vad gäller bärlina i vägg. Väggen är tilläggsisolerad (30mm styrolitskivor) och omputsad med 0,6 grovputs. Min fråga är om jag behöver ta bort puts och isolering där bärlinan skall sitta så att jag kommer in till gamla putsen eller kan jag dra den i den nya putsen? Jag har plintar 1,5 meter från
0 svar · 5,4k läst
N
Nieuwe: Jag fick inga exakta priser men det är inget lågprismaterial. Ungeför som ädelträ. Ska se om jag kan få tag i bättre prisuppgifter.
3 svar · 8,1k läst
Sne4
Sne4: Ett länktips: http://www.snickerifabriken.se/ Har inte varit i kontakt med dem, utan har bara hittat några varianter där som kan bli aktuella. Rapportera gärna prisläget om du hittar något intressant.
1 svar · 5,6k läst
N
NINO72: Hej, Ett tips kan vara att ha bredare planka liggande (45*95) eller liknande och snedsåga denna så att profilen blir romb-liknande. Fördelen med detta är att inget skräp eller vatten stannar kvar på ovansidan vid regn och bildar röta. Det blir även en sk droppkant på undersidan.
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.