Hej,
jag som så många andra har säkert en altan i tryckt virke som med åren gått från fräsch ljusgrön till ask-grå.

Vad kan man hitta på för att få den lite fin igen?
Slita med golvslip?

Mvh // Patrik

• Gilla
anna348
  • Laddar…
Om inte ytan är sliten tycker jag du skall skippa slipningen och olja det istället. Skura av altanen med grumme grönsåpa, spola av det ordentligt och låt det torka till dagen efter.
Vilken olja du skall ha är en smaksak men "ofärgad" olja tar fram ådringen snyggt.

//A

För två år sedan tog jag bort det tryckimprgnerade trallen vi hade på balkongen i samband med ett altanbygge. Det drog ut på tiden så året efter skulle trallen återmonteras men jag hittade den inte! I år när jag skulle städa bort överblivet material och avkap som låg i en hög på avskild plats på tomten, där hittar jag trallen liggande direkt på marken. Möglig, svart och ful. Min första tanke var att slänga den och köpa nytt, men jag gjorde ett prov med ngt som heter "Trallrent". Först baddade man på det koncentrerat och lät det verka 10 min, därefter skurning och sist rejäl avspolning. Döm om min förvåning, trallen belv helfräsch och återfick sin ljusa gulgröna nyans!

Märkligt. Det tycks bara vara jag som inte gillar den giftgröna kulören på nytryckt.
Jag är så glad att däcket börjar bli vackert silverfärgat. :P

• Gilla
Henrik_U
  • Laddar…
C
KarlXII skrev:
Märkligt. Det tycks bara vara jag som inte gillar den giftgröna kulören på nytryckt.
Reagerade faktiskt också på uttrycket "fräsch ljusgrön". Men smaken är väl som baken. 8-)

• Gilla
Henrik_U
  • Laddar…
jaha, det var alltså anledningen till att "timellsyndromet" fick vänta på tips....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.