Hej!

Vi planerar att bygga trädäck över en fast gjuten betongplatta som husets förra ägare använt som uteplats. Hur gör man enklast? Träreglar som förankras i husvägg?
Hälsningar
Gimli

Min kompis lade det direkt på betongen utan att förankra det. Det blir väldigt tungt så det finns inte en chans att det skulle flytta på sig.

I och med det fasta underlaget så lade han 45x45 som reglar med cc60 och 28x120 trall på det. Du bör nog ha någon typ av fuktspärr mellan betongen och reglarna tex tjärpapp.

Jag har liknande villkor som du: Trädäck ovanpå trädgårdsplattor av betong. Håller på och lägger däcket just nu. Jag kör 45x45 reglar och sedan trall 22x95 på cc 40. Konstruktionen är inte förankrad utan flyter. Dessutom "skär" jag isär den i moduler om cirka 1 x 3 meter för att kunna lyfta upp och spola under vart 5'e år eller så.

Problem sofar: Plattsättningen är inte helt ideal (ej plan) så modulerna vickar lite i förhållande till varandra. Om det inte sätter sig med tiden så kommer jag att lägga i mellanlägg under reglarna. Tänker också prova att sätta det i spänn mellan tak och golv under torktiden.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.