Tänker lägga ett trädäck direkt på marken och har inhandlat 95*45 granreglar men börjar att fundera om de inte borde vara tryckimpregnerade? Golvet kommer att ligga under tak.

Tycker ni att det är idiotiskt att lägga reglarna direkt på marken utan några stenar som i sådant fall skulle få reglarna att undvika markkontakt? Börjar fundera på om inte golvet blir mera instabilt ifall jag lägger stenar under reglarna?

Är tacksam för alla svar jag kan få! :)

Lägg dom på en bädd av singel så går de bra.... så markfukten får mindre chans att tränga upp.

Jag skulle nog säga att det inte vore helt fel att byta reglarna om det är möjligt, har du inte kapat dem så lär du ju kunna lämna tillbaks dem. Vore ju synd om det skulle visa sig om några år att du lär göra om det.. mycket mera jobba då

Har inte kapat upp reglarna men det var över en månad sen jag köpte de från Byggmax så det blir nog svårt att byta. Frågan är om det inte blir lika billigt att köpa nya tryckimpregnerade istället för att köpa singel eller behövs det även om jag kör med tryckimpregnerade?

Tror det lutar åt att jag köper nya tryckimpregenerade. Tycker ni att jag bör gå upp i storlek på reglarna eller duger 045 * 095?

Självklart så blir Din framtida altan bättre om du lägger in 300x300 betongplattor under dina tryckimpregneradereglar. Narturligtvis är det också bättre att lägga betongplattorna och reglarna på en bädd av makadam. Och det bästa av allt är att lägga en fiberduk i botten av allt och sedan makadam, betongplattor, reglar och tillsist trallvirket. JA! 95x45 räcker helt utmärkt. Men om alla reglar kommer att ligga dikt an mot marken/makadam så kan Du ju alltid använda 45x45 reglar istället. ( Eftersom Jag inte kan se att du skulle få några böjspänningar i din golvkonstruktion.)

Tänk på att:
Lägg ut golvreglarna med 600mm cc avstånd från varandra. Om de läggs glesare, kan golvet bli svajigt. Lägg trallbräderna antingen med ca 3mm avstånd ifrån varandra ca en tummstocks tjocklek eller dikt an. Det är en smak, för när virket krymper efter en tid bildas ändå springor så att regnvatten kan rinna ned. Tänk dock på att försmå springor samlar bara skräp som kan vara svårt att få bort.

Tack för det uttömmande svaret! Tror du/ni att hållbarhetstiden blir mycket sämre om jag kör denna "fuskvariant"?: Lägger först en fiberduk och på den betongplattor. Därefter lägger jag en bit tjärpapp på varje betongplatta och slutligen lägger jag granreglarna (45*95) ovanpå. Tror jag sedan försöker lägga trallbrädorna dikt an och hoppas då att de är tillräckliga fuktiga så att de drar ihop sig. En till fundering: Hur tätt behöver jag lägga betongplattorna?

Jag skulle lägga betongplattorna längs reglarna med ett avstånd på 600-1200mm dock inte över 1200mm för då börjar böjmomentet komma in och påverka konstruktionen negativt. Under förutsättning att reglarna är 45x95. Om du nu verkligen ska använda dina redan inköpta reglar.

Tänk på "Verkan och Konsekvens" Snålar man in på utförandet och material snålar man även in på kvalitén.

Gör ett bra jobb nu så kan det hålla 10år och uppåt, gör snikvarianten så kan det hålla 2-10år, eller om du har tur lite längre. Allt är relativt.

I slutändan handlar allt om Tid och Pengar. Hur länge ska Du/Ni bo kvar i huset? Om hur länge är DU/Ni villiga att göra om hela altanen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.